/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Gen optræning af hest .
Fra : kristinaolsen
Vist : 607 gange
20 point
Dato : 30-01-09 18:19

Heej :)
Min hest Rigo skal i genoptræning efter at han har stået stille i 2 måneder med et
dårligt bagben omkring koden.
Om en uge skal han igang igen, men jeg er usikker på hvordan jeg skal genoptræne ham.
Jeg håber at du kan hjælpe mig.
Venlig Hilsen Kristina Olsen

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 03-02-09 11:03

START MED AT GÅ NOGLE TURE MED HAM, I GRIMEN ELLER I HOVEDTØJET.

HVIS IKKE DET ER NØDVENDIG, KAN DU STARTE MED NOGLE RIDETURE, MEN KUN I SKRIDT.

EFTERHÅNDEN FORLÆNGER DU TURENE, OG TAGER NOGLE TURE MED INDLAGTE BAKKER I, SÅ HAN KOMMER BÅDE OP OG NED AD BAKKERNE, EFTER 8 DAGE, BEGYNDER DU SÅ SÅ SMÅT AT INDLÆGGE NOGLE KORTE TRAVREPRISER, DISSE TAGES SENERE HEN OGSÅ OP AD BAKKERNE.

EFTER 2-3 UGER EN HAN FORHÅBENTLIG VED AT VÆRE KLAR TIL NORMAL BRUG IGEN.
DOG SKAL DU NOK VENTE ET PAR MÅNEDER, MED DEN HELT STORE TRÆNING, TIL STÆVNER OG LIGN.

HELD OG LYKKE MED HAM.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : kristinaolsen

Dato : 03-02-09 16:11

Heej :)
Tusind tak for dit svar !
Det med at ride ture tror jeg ikke er nogen særlig
god idé for mig og min hest. Rigo er 6 og har stået stille
i over 2 måneder og meget frisk, da vi kun har trukket med ham
inde i ridehuset.. Rigo er heller ikke vant til at
ride tur, har prøvet det nogle gange før og han er meget nervøs for biler osv. :/
Hvis du har nogle andre muligheder til træningsprogramer i ridehus vil jeg blive meget glad .
Venlig Hilsen Kristina

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 03-02-09 16:33

DET ER LIDT USÆDVANTLIG, AT EN HEST PÅ 6 ÅR IKKE ER TILREDET.
2 MÅNEDER ER IKKE RET LANG TID AT STÅ, SÅ DEN ER JO HURTIG I GANG IGEN.

JEG HAVDE ENGANG EN HEST, MED ET BRÆKKET GRIFFELBEN, SOM JEG GAV LASER I OVER 1 ÅR, OG DEN STARTEDE JEG OP MED, PÅ OMTALTE MÅDE, OG DET GIK FINT.

MEN NÅR DEN IKKE ER TILREDET, OG VANT TIL AT KOMME UD, MÅ DU ARBEJDE MED DEN I RIDEHUSET, HVIS IKKE DU ER ET STED MED EN GANGMASKINE, ELLER ET SVØMMEBASSIN.

BRUG RIDEHUSET TIL AT SÅ RUNDT, OG ER DEN FOR FRISK, SÅ LAD DEN SELV LØBE OMKRING, TIL AT BEGYNDE MED, NÅR DU SÅ SKAL HAVE MERE STYR PÅ DET, MÅ DU BRUGE EN KAPSUN, OG EN LANG LONGELINE, SÅ DU FÅR DEN UD PÅ EN LIDT STØRRE VOLTE.

HVIS DEN HAR LÆRT DET, KAN DU OGSÅ GÅ I TØMME MED DEN, ALTSÅ, 2 LINER BAGEFTER, OG HOVEDTØJ PÅ, HAR DEN IKKE LÆRT DET, ER DET MÅSKE TIDEN NU, DA DU FRA JORDEN, KAN LÆRE DEN RIGTIGT MEGET, SOM DU SENERE KAN FÅ GLÆDE AF, NÅR DEN SKAL RIDES.

LAD VÆRE MED AT ARBEJDE FOR MEGET PÅ INDVENDIG VOLTE, MED DET BEN DER VAR DÅRLIG, TIL AT BEGYNDE MED, DET SKAL LIGE VÆRE STÆRK NOK.

SLUT AF MED AT LADE KOLDT VAND ELLER OMSLAG VÆRE PÅ BENENE LIDT, SÅ DE BLIVER KØLET AF, EFTER ARBEJDET.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : kristinaolsen

Dato : 03-02-09 20:47

Hej igen !
Jeg tror desværre at du har misforstået mig. Min hest Rigo på 6 år
er tilredet og går øvelser op til Mb. Tur er han bare ikke vant til at komme ud på.
Derfor ville jeg vide om du havde nogle genoptræningsøvelser man kan lave med ham når man ridder ham så han let kan komme op og gå mb igen. Håber du har ! :)
tak for hintet med benet i koldt vand.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 03-02-09 22:53

HEJ KRISTINAOLSEN

UNDSKYLD JEG HAVDE MISFORSTÅET DET, MED AT DIN HEST IKKE VAR TILREDET.

DER ER NOK IKKE ANDET AT GØRE END AT ARBEJDE MED DEN I RIDEHUSET, PÅ FORSKELLIGE MÅDER, BARE DU GÅR LANGSOM TIL VÆRKS, SÅ DU IKKE OVERANSTRENGER DEN.

KUNNE DU FINDE ET STED, HVOR DE HAR ET OPTRÆNINGSBASSING, VILLE DET JO VÆRE FLOT.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : kristinaolsen

Dato : 04-02-09 17:57

Ok :)
På Gunnersholm hvor Rigo er opstallet har de et "løbebånd" til hestene; Skal jeg prøve det med ham ?
Har godt hørt om et optræningsbassin. Jeg vil prøve at finde et sted han kan komme og prøve det. Hvor tit skal han så det ?
Venligst Kristina

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 04-02-09 21:36

BÅDE MED LØBEBÅND OG EVNT. BASSIN ER DU NØDT TIL AT TALE MED DEM DER HAR DET, OM DERES ERFARINGER.
HVIS I HAR ET LØBEBÅND, DER HVOR DU ER, SYNES JEG DU SKAL GLEMME BASSINGET, DET ER EN MEGET DYR LØSNING, NÅR DU SKAL ANDRE STEDER HEN, FOR AT BENYTTE DET.

VÆR GLAD FOR LØBEBÅNDET, START GANSKE FORSIGTIGT MED DET, OG BYG DIN HEST OP EFTERHÅNDEN.
BÅNDET HAR JO DEN FORDEL, AT DER IKKE ER RYTTER PÅ HAM , SOM EKSTRA BELASTNING AF BENET.
EFTER EN UGES TIL, VILLE JEG RIDE PÅ HAM SOM NORMALT, FØRST I SKRIDT, SENERE I TRAV OG GALOP, NÅR DU FØLER HAN ER VED AT VÆRE I ORDEN IGEN, BARE DU IKKE GÅR FOR HURTIG FREM, MEN KENDER DU DIN HEST, KAN DU MÆRKE DET PÅ HAM, NÅR DET ER TID AT HOLDE, FOR DEN DAG.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 04-02-09 21:44

DU SKAL OGSÅ PASSE PÅ DU IKKE GØR HANS GENOPTRÆNING TIL EN HEL VIDENSKAB, FOR SÅ BLIVER DET ALT FOR KOMPLICERET.

TAG DET SOM EN UDFORDRING OG MED GODT HUMØR AT FÅ DIN HEST I KONDITION IGEN, OG TÆNK LIDT PRAKTISK PÅ DET, SÅ SKAL DET NOK GÅ.

DU ER JO NOK OGSÅ SELV LIDT UDE AF KONDITION, SÅ DETTE PROGRAM KAN JO NOK HJÆLPE JER BEGGE TO IGENG IGEN.

HVIS DIN HEST STÅR ET STED HVOR DEN STÅR PÅ SPÅNER, ELLER LIGN. SKAL DU NOK OVERVEJE AT SÆTTE DEN PÅ HALMSTRØELSE, DET GIVER GLADERE HESTE, NÅR DU HELE DØGNET, HAR NOGET AT SPISE AF, OG IKKE BARE NOGLE TØRRE SPÅNER I BUNDEN.

RIGELIG HØ OG HALM, VI HAVDE EN MEGET NERVØS ARABER, DER IKKE RIGTIG VILLE SPISE, SÅ FIK DEN HØ AD LIBITUM (ALTSÅ ALT DET DEN KUNNE SPISE) I 1/2 ÅR, TOG CA 50 KG PÅ, OG FORANDREDE TOTAL VÆSEN, TIL DEN MEST ROLIGE ARABER TIL VORES BARNEBARN.
PRØV DET.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 04-02-09 21:57

HVIS DU ER I TVIVL OM HVAD DIN HEST SKAL HAVE AT SPISE, KAN DU HURTIGT SELV REGNE DET UD.
DU TAGER DENS GJORTMÅL I CM, F. EKS HVIS DEN ER 197 CM SKAL DU SIGE
6,25 X 1,97 M - 6,25= DET GIVER TALLET 606 KG, DET ER HVAD DIN HEST VEJER.

EN HEST SKAL HAVE CA 1 FODERENHED PR. 100 KG DEN VEJER INDTIL 350 KG OG MED 600 KG SKAL DEN HAVE CA.5 FE(=FODERENHEDER) BARE FOR AT OVERLEVE.

NÅR DEN SÅ SKAL LAVE NOGET ELLER ER FOR TYND SKAL DEN HAVE MERE.

FOR HVER TIME LET ARBEJDE DEN LAVER SKAL DEN HAVE 0,3FE MERE
OG FOR JÆVNT ARBEJDE SKAL DEN HAVE 0,5FE MERE,
ER DEN PÅ HÅRDT ARBEJDE F.EKS. EN DRESSURTIME SKAL DEN HAVE 1 HEL FE MERE.

I HAVRE ER DER 0,94 FE PR. KG OG I HØ ER DER 0,61FE PR. KG

PÅ DEN MÅDE KAN DU HURTIGT SE OM DIN HEST FÅR DET MAD DEN SKAL HAVE.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : kristinaolsen

Dato : 05-02-09 16:05

Hej igen!
Tusind tak for al den information!
Det var super dejligt at du skrev det med foderet da jeg
har været i tvilv om han får det han har brug for.
I morgen skal vi til Dyrlægen med ham for at høre
at alt er som det skal være, og så kan vi endelig gå igang igen !
Hvor lang tid ville du sige han skulle gå på løbebåndet ? et kvarter, tyve minutter?
Venligt Kristina

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 05-02-09 16:31

PÅ LØBEBÅNDET TROR JEG DU SKAL STARTE MED 5-7 MIN PÅ HVER VOLTE TIL AT BEGYNDE MED, OG SÅ LANGSOMT ØGE DET, OG IKKE FOR STÆRKT TIL AT BEGYNDE MED.

DU KAN OGSÅ STARTE MED 3-4 MIN 2 GANGE OM DAGEN, SÅ VÆNNER HAN SIG HURTIGT TIL DET, OG BLIVER IKKE OVERANSTRENGT.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : kristinaolsen

Dato : 05-02-09 20:17

Ok, det prøver jeg.