/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
400 volt til 230 volt
Fra : Autopoietic
Vist : 1306 gange
100 point
Dato : 30-01-09 13:43

Hej. jeg har købt et brugt smeg, men har først nu opdaget at ovnen er til 400 volt og ikke 230 volt. Jeg har ikke rigtig mod på at få trukket 400 volt til lejligheden. Er der nogen der ved om man kan omstille et smeg eller finde en anden løsning? Mvh

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-01-09 13:58

uha den er ikke let.
det er sikkert 400 V og tre faser.
En trafo til dette vil kræve STORE hovedsikringer,
hvad er strømforbruget ved 400 V ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-09 14:18

I stedet for at have en omformer kørende...

Byt hellere dit ovn til en 220 volts,
mon ikke forhandleren vil forstå din situation og modregne din første købspris?

Kommentar
Fra : Autopoietic

Dato : 30-01-09 14:22

Hej - tak for svar
Teil - det ved jeg ikke - jeg kan prøve at se om jeg kan finde noget info. Jeg er (som det muligvis fremgår) ikke særlig kyndig i dette.
Svendgiversen - ja, det har egt. også været en af mine dominerende overvejelser.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-01-09 14:29

Bor du i lejlighed må du betragte det som umuligt
at ændre elinstallationen til det forbrug.

Accepteret svar
Fra : JRST

Modtaget 100 point
Dato : 30-01-09 15:21

Inden du nu gør alt muligt så se på side 6 på dette link.

http://www.witt.dk/var/plain/storage/original/application/f347408b09cc0b9b43228301b3b33f6b.pdf

Nu er det ikke sikkert det er lige præcis det komfur, men det er normalt at man kan forbinde ovne både som 3 faser + nul, 2 faser + nul og i dit tilfælde 1 fase + nul/jord.
Det gøres ved at lægge en lus mellem faserne på klemmerne i tilslutningsboksen på ovnen.

Du vil ikke få den samme ydelse ud af ovnen ved 1 fase som ved 2 og det begrænser jo brugen af din resterende installation når apparatet er tændt.

Godkendelse af svar
Fra : Autopoietic

Dato : 30-01-09 16:04

Tak for svaret JRST.