/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kloak
Fra : Harring
Vist : 676 gange
125 point
Dato : 30-01-09 13:30

Vi har et kloaksystem som består af septiktank med nedsivning. Vi har lige fået renoveret rørene fra hus til septiktank. Problemet er at afgangen er ødelagt og der er ingen nedsivning. Det vil sige at der er fri 32 meter ud og det løber ud gennem vores have og selvenedsivningen er ude på min nabos mark. Hvor står jeg i forhold til dette? Hvem har pligt til at vedligeholde og reparere dette når det er ude i hans mark?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-01-09 13:44

Det er dit anlæg, så det må vel være din egen sag. Den er sikkert i sin tid blevet etableret i forståelse med naboen, for at hjælpe dig, (indeforstået din matrikel) og jeg syntes du skal kontakte ham om du må grave og reetablere dit anlæg i hans mark.

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 30-01-09 13:51

Det skal siges at huset har været hans og at han har anlagt anlægget ud i marken. Nu er det så vores hus og vi er i tvivl om hvem der skal lave det da det ligger ude i hans mark. Hverken slam-firma eller kloak-firma ved det og de har spurgt forskellige. Selvfølgelig skal jeg bare ha talt med ham og vi finder nok en løsning, men jeg vil bare gerne vide hvor jeg står i tilfælde af problemer osv.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-01-09 14:02

Er det et fælles anlæg, altså bruger naboen det samme til sin nedsivning, eller er det kun til jeres brug?

I det sidste tilfælde vil jeg TRO (med streg under tro) at det er dig der skal betale, fordi det kun er dig der har interesse i kloakken, i det første at I skal dele udgiften.

Men det kunne være der står noget i papirerne ved handlen, ideelt set burde der være lyst en servitut på hans grund, ellers kan han jo bare en dag sige at han ikke gider have jeres kloaksystem på sin grund! Typisk vil servitutter mv. være indhentet af mægler i forbindelse med handlen, og så bør du have fået dem, ellers må du have fat i det lokale tinglysningkontor, selv om det vist kan være langt væk efter div. reformer,

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 30-01-09 14:23

Det er som du oplyser det kun dit anlæg, dvs, dig der bruger det... så er det også dig der skal vedligeholde det!

Noget andet der kan være i det er om det er oplyst ved handlen hvor det er palceret? Er der tinglyst noget?

Hvor når er det handlet? Hvordan er naboskabet?

Men det er dit anlæg og dig der skal vedligeholde det, det der kan blive aktuelt er om det er lovligt anlagt.... Om det bare skal tinglyses/lovliggøres eller der skal laves et nyt lovligt anlæg( og hvem der skal betale, sægler eller nuværende ejer.... )

Flere spørgsmål en svar lige nu

Har arbejdet som kloakmester en del år....

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 30-01-09 15:47

Jeg må sige at der ikke ligger noget servitut vedr. kloak. Der ligger heller ingen plan over det. Vi skal jo nok snart "tvinges" til at få etableret et nyt anlæg med rens. Krav fra kommunen. Så vi er ikke villige til det helt store slagsmål og gravearbejde.

Vi købte huset for et år siden af nogle som for 3 år siden havde købt det af naboen med marken.

Der går kun 1 ledning ud til et eller andet nedsivning og kun os der bruger det. Jeg tænker bare på at hans markarbejde kan ha været årsag til nedbruddet. Vi kan kun se 32 meter ud med kamera.

Ja jeg vil tale med ham om at grave det op inden han skal bearbejde marken til foråret. Jeg skulle bare høre hvor jeg står inden jeg forlagde det for ham.

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 125 point
Dato : 30-01-09 19:51

Hvis du ved at du snart får et påbud om at lave et lovligt anlæg, skal det følges af et tibud fra kommunen... Så det tror jeg næppe du f, med mindre du bor i et våd område?

Tror ikke han har ødelagt med mindre han har grubbet der? Ved du hvem der har anlagt det siveanlæg? Men tag dig en snak med ham om det, godt naboskab ka løse mange ting
Men godkendt er anlæget ikke, men nok lovligt.... Det står i din bbr (burde det) ?

Godkendelse af svar
Fra : Harring

Dato : 30-01-09 21:33

Tak for svaret Ekspress105.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 30-01-09 22:50

Velbekommen