/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
forslag til rep. virusangreb
Fra : akselbo
Vist : 996 gange
300 point
Dato : 30-01-09 12:45

min comp = Dell / OS = Win XP-Pro / Virusprotection = Antivir Personal Edition / Firewall = XP /

til trods for at jeg betragter mig som værende ’hysterisk omhyggelig’ er det alligevel overgået mig ...

i mandags så jeg første tegn på skidt = TR/DROPPER/Gen og det tog mig uhyrlige anstrengelser af få den fjernet (eller rettere tilsyneladende fjernet ??)

jeg har haft ren maskine i 3 dage = scannet med Antivir flere gange hver dag ...

men her til morgen fandt scanneren påny snavs = WORM/Agent.QR.1

der synes således snavsede rester stadig findes !!!

forslag udbedes til program = værktøj til effektivt at reparere og rydde op !!!

et sådant koster sikkert ’nogle kroner’ - men det er fortvivlende med snavs i computeren

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 310 point
Dato : 30-01-09 12:50

Det koster ganske gratis at oprette dig som bruger på foreksempel Malwarecheck: http://www.malwarecheck.dk/forum/ der er ekspert hjælp og de/du bruger gratis programmer til at rense med, bagefter er du sikker på at have en ren computer, der vist ingen her på¨Kandu som kan garantere det, Spywarefri yder også gratis hjælp: http://www.spywarefri.dk/sadan_bruger_du_forum.html

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-01-09 12:51

Ja hvis jeg var dig, så ville jeg starte forfra med en nyinstallered maskine. Simpelthen formatere.

Der vil være mange andre som vil komme med forskellige forslag til programmer. Du kan jo prøve dem. Og hvis de heller ikke virker, så er du nødt til at formatere.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-01-09 12:55

En af værktøjerne du skal køre hos Malwarecheck, er denne gratis scanner: http://www.download.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-18510_4-10804572.html?cdlPid=10997763
den kunne du begynde med, den er god men alene giver den ingen garanti for at der ikke er noget skjult snavs
F-Secure har også en rigtig god online scanner: http://support.f-secure.com/enu/home/ols.shtml

Kommentar
Fra : peque

Dato : 30-01-09 12:58

Til at starte med - så er der Virus, spyware mm - Det er ikke alle virusprogrammer finder.

Jeg ville starte med følgende:
Downloade Zonealarm og skifte din Firewall ud:
http://www.zonealarm.com/security/en-us/free-upgrade-security-suite-zonealarm-firewall.htm
-------------------------------------------------------
Derefter ville jeg hente et program til scanning af spyware
Malmwarebytes : http://dw.com.com/redir?edId=3&siteId=4&oId=3000-18510_4-10804572&ontId=18510_4&spi=0b31305cc8046f0fa827a353a5787134&lop=btn&tag=tdw_dlicon<ype=dl_dlnow&pid=10997763&mfgId=6290020&merId=6290020&pguid=Cb1CAwoPjAYAAF2expkAAADr&destUrl=http%3A%2F%2Fwww.download.com%2F3001-18510_4-10804572.html%3Fspi%3D0b31305cc8046f0fa827a353a5787134

Derefter ville jeg så teste min maskine med et antivirus online scanner: http://secunia.com/

Derefter ville jeg foretage denne scanning mindst 1gang om ugen.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 30-01-09 12:59

Ja,- Hvis det bare var så vel med alle de gode råd og rensning af maskiner,
for de virker ikke alle sammen. så derfor:
Det eneste sikre vej at formatere og nyinstallere programmerne.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-01-09 13:40

Hvis du ikke har "tømt" Systemgendannelse, så kan du blive ved med at finde rester.

Højreklik på Denne Computer>Egenskaber, fanen Systemgendannelse,
deaktiver Systemgendannelse på alle drev, genstart evt, slå så Systemgendannelse til igen.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : peque

Dato : 30-01-09 13:43

Tja med alle de fantastiske råd omkring virus/rensning og formatering.

Skal du endelig være sikker på din maskine er ren og velfungerende - Så installer en Linux

Som nybegynder ville jeg da nok anbefale dig Ubuntu - som har både dansk/engelsk forum og er extremt udbredt efterhånden - således man kan få hjælp til alt!

http://www.ubuntu.com

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-01-09 13:56

som før sagt så

http://www.malwarecheck.dk/forum/

gå i kategorien hijackthis og læs vejledningen og følg den - læg så logs og spørgsmål i samme kategori - så får du i hvertfald skidtet yt af din maskine

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-01-09 13:57

ps det skidt duplikerer sig selv

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 30-01-09 15:53

Jeg har brugt spybot search & destroy: http://www.safer-networking.org/en/download/index.html

Jeg havde også et problem med at virusen kopieret sig selv men hvis du kører det program som det første når windows starter op, altså før skrivebordet bliver vist så kunne den slette dem...

Så prøv dig lidt frem med programmet og sæt det til at scanne som det først når computeren genstartes.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 31-01-09 13:00

jeg forbereder mig mentalt på det nødvendige i at 'trække stikket' = formattere og geninstallere

--

men kæmper fortsat indædt i forsøget på at knække problemet ...

--

ting tager tid !

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-01-09 13:09

Som dig - akselbo - har jeg fået så meget skidt ind på maskinen, at man tror det er løgn!Det er første gang i 21 år - så måske har jeg bare været heldig - eller meget omhyggelig lige som dig.

Da jeg godt ville finde ud af hvad der var - inden jeg skal bruge hele søndag (i morgen) til at formater og geninsta. - har jeg brugt de første 10 gratis programme + min indstal. Norton, til at finde alt skidtet.

I flæng kan jeg nævne: Anti-Malware, Kaspersky, Norton, Ad-vare, CCCleaner, SUPERA antiSDpyware, Spybot m.f. Det der undrer mig mest ved alle disse framragende programmer er, at når man lige har fuldtscannet med det ene program efter det andet, så finder de forskellige programmer andre "dystre ting"! Det, det ene program ikke fandt, fandt det andet. Man kan så spørge sig selv om, hvor "meget de er værd"?

Det bedste program jeg har brugt er et prøveprogram til 40$ men som kan prøves i 30 dage. Det fandt 45 ad-ware, som de andre ikke fandt! det blev så til yderligere 16 viruser og 8 trojanere.

Jeg tænker, at hvis jeg nu prøver et nyt program, så finder det nok også noget nyt!

Jeg kan ikke downloade noget, og dette indlæg har taget ca. 40 min. med opstart - forfra osv.

Så akselbo, hvis du ikke vil bruge 20 timer, lige som jeg har gjort, på stort set "ingen ting" så kan du "nøjes" med ti timer på en ren nyinstal.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 31-01-09 17:35

... hi alka - formattering kommer måske til at blive eneste 'sunde' udvej

men

du har vel i din proces husket at 'slå gendan FRA'

i modsat fald vælter (i uendelige mængder) skidtet tilbage ...

--

mit håb er at: - uden gendannelse - at rense, rense, rense - og håbe !!!

om jeg er stædig ??? - oh, yes

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-01-09 18:12

jeg fatter ved den søde grød ikke hvorfor du ikke følger linket til malwarecheck og får problemet ud af verden i stedet for at spilde tiden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-01-09 23:06

Det har du ret i Miritdk, det er slet ikke så slemt at få sin maskine set efter og eventuel renset, hvis det er en som har kørt nogle år, så kan det være besværlig at få gemt diverse ting og sager, så de ikke slettes af en ny installation, det med at sikkerheds kopiere alting, kan jo i værste fald have virus med og så er man lige vidt

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 01-02-09 18:05

--- jeg forstår Mirit - og jeg er (men forstå mig ret) på en overordentlig lang og tålmodighedskrævende 'tur' gennem alle gode forslag givet mig af venlige forslag-stilleres ...

'sådan gør du' - siger den ene / 'sådan gør du' - siger den anden !!

vejen er lang og besværlig - og Mirit - du kan sagtens have ret - og jeg 'forgylder dig' - hvis du var den, der fik ret ...

jeg kæmper videre ...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-02-09 18:09

ja ..... så er jeg kommet så småt op at køre igen! Det føles som om jeg er kommet fra en knallert til en Formel 1-racer! ... og nu virker det hele igen!

Næste gang, så formaterer/instal. jeg med det samme. Hellere bruge fem timer på det, en 20 timer på "ingen ting"!

Go' kam til dig akselbo!

igen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-09 18:11

Det er Kandu på godt og ondt, alle kan give deres besyv med, og det er op til spørger at vurdere hvad der er godt og hvad der er mindre godt, Miritdk kommer KUN med gode råd så den profil kan du rolig lytte til

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-02-09 18:20

Citat
Miritdk kommer KUN med gode råd

Det er vel os det "vi andre" forsøger at komme med!

mvh klaudi

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 01-02-09 18:22

-- på forslag af o.v.n. = du kan stole på Miritdk - der KUN kommer med gode råd - gå jeg direkte til foreslaget = http://www.malwarecheck.dk/forum/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-09 18:25

Undskyld Klaudi du skal ikke føle dig ramt og forøvrig er der ingen useriøse i dette spørgsmål, det var forkert af mig at fremhæve en frem for andre Akselbo henvendte sig til Miritdk, derfor mit indlæg, men jeg skulle vist have holdt bøtte UNDSKYLD

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-02-09 19:28

o.v.n. du behøver såmænd ikke at undskylde noget, jeg klarer det nok

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 02-02-09 16:27

... har nu iværksat Mirit's forslag - er registreret og har åbnet et emne - håbet lever !

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-09 16:45

Bare følg instrukserne, så har du snart en ren computer

Godkendelse af svar
Fra : akselbo

Dato : 02-02-09 21:02

Tak for svaret o.v.n.. - og tak til Mirit for extraordinært pres på samme linie

alt er klaret - alt er ok igen

---

når man nu er gået igennem isen og råber hjææælllllp - så kan det jo ikke nytte 'ret meget' at lissom indlede en vurdering af ... hvem vil jeg helst hjælpes af ... hvem kan jeg nu stole på vil fiske mig op !!

derfor - tak til alle der deltog i denne tråd - retteligen skulle pointene fordeles med lidt til alle - men mest til o.v.n og mirit

venlig hilsen / akselbo

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-09 22:49

Selv tak, godt du fik løst problemet