/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Jordskokker til udplantning
Fra : kondivand
Vist : 4318 gange
100 point
Dato : 30-01-09 11:10

Kan en pakke jordskokker fra Netto plantes ud i haven eller skal der gøres noget ved dem først. En gang synes jeg, at have hørt, at hvis man deler knoldene med en kniv, så bliver de enkelte dele også til planter. Blot får man flere.

Er der nogen der har erfaringer med det?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-01-09 11:17

Citat
Til læggebrug er det vigtigt at finde de mindst knudrede eksemplarer hos grønthandleren eller en god ven. Det letter skrælningen.

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/rodfrugter/150.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-01-09 11:21

Citat
Erhvervet dyrker selvfølgelig gode og yderige sorter, men nogle af de jordskokker, som sælges i supermarkederne er udenlandske, især franske. Så det kan være en god ide at købe i gårdbutikker, hvor man ved, at de er dyrket i dansk klima. Det plejer også at være let at få jordskokker fra andre haver, da de fleste får så mange, at de ofte ikke når at spise de allesammen.

Noget af det vigtigste ved valg af jordskokker til lægning er, at de er mest muligt glatte og også gerne lidt runde, da meget knudrede rødder giver stort spild og skrællearbejde.

Fra ovennævnt link

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 30-01-09 11:21

Der var jordskokker i et bed, da vi flyttede ind i vores hus. Og det blev der ved med at være i årevis, selvom jeg gravede, vendte jord og gjorde ved, for at få dem væk. Det virkede som om, den mindste lille stump jordskok kunne skabe nye planter, så det tror jeg godt, du kan regne med.
God fornøjelse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-09 11:42

Jeg har tusindvis af jordskogger i min have. Begyndte også som du med nogle få knolde...

Ingen problemer med at få dem til at vokse, og du behøver ikke at dele dem,
problemerne ligger i begrænsningen (senere), men de kan også bruges som læhegn...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-09 12:15

Og du må gerne få et par hundrede småknolde hos mig...

Jeg bor i Sønderborg

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 30-01-09 12:16

Kan man ikke lægge dem i jorden nu ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-09 12:24

Så skal du lægge dem dybt, jeg ville vente et par måneder...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-01-09 14:42

Citat
Knoldene lægges fra sidst i februar, så snart jorden er bekvem. De lægges i 15 cm dybde med en indbyrdes afstand på 45 cm – eller 60 mellem rækker og 30 cm i rækken. Efter flere års dyrkning på stedet kan man vælge den ekstensive form: høste dem, man kan finde, og dyrke videre på dem, man ikke fandt.

Selve dyrkningen er problemfri. Læg et lag jorddække på og der er ingen ukrudtsproblemer overhovedet.

Fra mit tidligere link.

God weekend

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 30-01-09 15:42

Hej-

Begyndte også med få knolde- for mange år siden- pænt på række!
Nu har jeg opgivet min køkkenhave, men på det stykke jord har jeg meget høje jordskoggeplanter, der gi'r pæne gule blomster

Planterne står ikke på række mere, da underjordiske dyr åbenbart også kan li' knoldene og har flyttet rundt med dem

Men planterne er pæne og skogger smager godt

Venlig hilsen Kamma

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-01-09 17:56

Hej og øhhh
Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 18
- Annullerede 28
- Slettede 0
Ialt 47

Men smid du dem bare i jorden...de skal nok komme.
De er værre end ukrudt

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 30-01-09 23:32

Ja, Kondivand har virkelig fået noget for pengene, men mon ikke snart han (eller hun?) synes det er på tide at betale lidt tilbage enten med hjælp eller en stribe gode tips

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 50 point
Dato : 05-02-09 13:06

Citat
synes det er på tide at betale lidt tilbage enten med hjælp eller en stribe gode tips

Ja der er ikke nogen der har hørt noget endnu

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 17-03-09 16:46

Tak for svaret piaskov.