/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
luftskrue og blandingsskrue
Fra : scootergrisen
Vist : 5561 gange
54 point
Dato : 27-01-09 23:26

hey er her en eller flere som kan forklare hvad skruerne gør....

Altså når man skruer luftskruen lidt ud hvad kommer der så mere af og mindre af og hvad når man skruer den ind ?
og det samme med blandingsskruen.

Og findes der en fællesbetegnelse for de to skruer ligesom de på engelsk kaldes for pilotscrew.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-01-09 23:44

De 2 første tip er om indstilling, den sidste er om inds. forst.
http://www.kandu.dk/Tip8244.aspx

http://www.kandu.dk/Tip8692.aspx

http://www.kandu.dk/Tip9073.aspx

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 28-01-09 00:39

Altsår scootergrisen du er min guru indenfor knallerten kan desværre ikke hjælpe men jeg vil tro at det er benzinblandingen der bliver stillet på (mindrer luft -mere benzizn ) eller omvendt

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 28-01-09 01:44

Tak men jeg syns ik der står hvad der egentligt sker når man dreje på skruerne...

Altså hvis jeg drejer luftskruen ind så må der jo komme mindre luft ind men betyder det så at der kommer mere benzin ?
Og hvis man drejer luftskruen lidt ud så kommer der jo mere luft men kommer der så mindre benzin ?

Fordi hvis der kommer mere luft så ville den mere luft vel også suge mere benzin op fra tomgangsdysen.

Og blandingsskruen den lukker vel samme blandingsforhold af benzin og luft igennem men den ustere vel bare mængden eller hvad ?

I kan eventuelt se dette billed: http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/billeder/karburator019.gif

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 54 point
Dato : 28-01-09 18:12

Langt de fleste småkarburatorer bruger samme princip.
De har kun en luftskrue/blandingsskrue (Den kaldes luftskrue når der inde ved dens "nål" kun passerer luft. Man kalder den blandingsskrue når der passerer benzin.
Den viste tegning viser de 2 principper, henholdsvis en "tør" og en våd skrue, men en karburator har aldrig begge dele.
I venstre billede bestemmer skruen, hvormeget luft der skal ind, og dermed hvor meget benzin der kommer ud på gasspjældets vaccumside.
I højre billede er der en forsnævring lige før tomgangsdysens stigrør, det kaldes et venturirør, hvor en stor luftstrøm lavet et extra vaccum sug op ad stigrøret.
I begge tilfælde vil en meget åben luftskrue/blandingsskrue, give meget benzin udenom gasspjældet.
Man siger at en luftskrue/blandingsskrue kun har betydning i tomgang, fordi 1.tomgangsdysen er meget mindre end hoveddysen, og 2. fordi vaccummet bag gasspjældet bliver mindre når gasspjældet åbnes. Hovedreglen er at luftskrue/blandingsskruen ingen betydning har når gasspjældet er åbnet mere end 1/8 del.
Så dem der påstår at knallerten kører bedre ved fuld gas når de har justeret skruen, er helt galt på den. Det kan slet ikke havde nogen indflydelse ved fuld gas, da der slet ikke løber luft/benzin gennem røret.
Foruden ovennævnte skrue(r) er der "tomgangsskruen" som tit er beregnet til at kunne justeres med fingerene, den løfter bare gasspjældet når den skrues indad.
Men begge skruer har stor indvirkning på hinanden, ved tomgang. Og man bør kun justere når motoren er driftvarm.

Men netop her, med betegnelserne luftskrue/blandingsskrue/tomgangsskrue vild forvirrende.
Stod det til mig, så hed det blandingsskrue og tomgangsskrue.
Hovedjusteringen ved blandingsskruen er jo de 1,5 omg. ud. Kommer den for langt ind løber motoren lidt op i omdr. for til sidst at dø.
Kommer den for langt ud, bliver motoren mere knaldende, går evnt. over i 4 takt, og drukner evnt., hvis man når at "redde den" ved at skrue lidt ind, skal man vente lidt med at justere yderligere, da motoren lige skal havde brændt sig ren, og forbruge den for fede blanding.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 28-01-09 21:28

Er dette korrekt ?

Luftskruen juster hvor meget luft der kommer ind til tomgangskredsløbet.
Drejes skruen ind kommer der mindre luft ind (og dermed mindre luft og benzin til cylinderen).
Drejes skruen ud kommer der mere luft ind (og dermed mere luft og benzin til cylinderen).
Luftskruen sidder gerne i karburatorer på 2 takt scootere.

Blandingsskruen juster hvor meget luft og benzin der kommer ud af tomgangskredsløbet.
Drejes skruen ind kommer der mindre luft og benzin ud.
Drejes skruen ud kommer der mere luft og benzin ud.
Blandingsskruen sidder gerne i karburatorer på 4 takt scootere.

Både luftskruen og blandingsskruen bruges på samme måde.
Skrues den ud (modsat urets retning) så vil der komme mere luft og benzin til cylinderen.
Skrues den ind (urets retning) så vil der komme mindre luft og benzin til cylinderen.

--------------------------------

Men hvordan er det med blandingsforholdet ?
Kommer der altid det samme blandingsforhold af luft og benzin og... og det så bare er mængden som justeres eller hvordan ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-01-09 22:58

Fuldstændig rigtigt.

(Men hvordan er det med blandingsforholdet ?
Kommer der altid det samme blandingsforhold af luft og benzin og... og det så bare er mængden som justeres eller hvordan ?)
Ja, det kan man sige, men luften gennem "luftskruen er uden betydning".
De 99% luft slipper under gasspjældet, men da nålen næsten lukker i hoveddysens stigerør, så kommer der ikke væsentligt nok benzin gennem hoveddysen, (Men det afhænger jo af om nålen er flyttet op eller ned) så det er bare den sidste mængde benzin som tomgangsdysen skal klare.
Den mængde luft der slipper igennem luftskruen/blandingsskruen er uden betydning, det er måske 1% af den luftmængden der skal bruges i tomgang.
Men som sagt så er det svært at sige om luftskruen/blandingsskruen giver 50% og hoveddysen de andre 50% af benzinen, der skal bruges i tomgang, det afhænger som sagt af hvor nålen er placeret, hvordan den er udformet m.m.(Man kan købe utallige nåleformer til racerbrug, men de er kun gavnlige i midtergasområderne, da de er uden betydninge ved fuld gas).
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 28-01-09 23:28

Tak for svaret pallebhansen.