/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Elvarme (Natsænkning)
Fra : rhv_82
Vist : 1410 gange
50 point
Dato : 27-01-09 20:31

Hej alle,

Nogle der kan forklare mig hvordan selve natsænkningsdelen i en radiator fungere...??

Evt. nogle link til relevante diagrammer ville være kanon.

/Rasmus

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 27-01-09 20:34

Det er egnetlig simpelt, der er monteret en modstand ved din termostat, som der så sættes spænding på når temperaturen skal sænkes.
Modstanden bliver varm, og snuder dermed termostaten til at skrue ned for varmen.

Falcham

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 27-01-09 20:35

Den snuder ikke, den snyder

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 27-01-09 20:53

Jamen det er rigtigt. Det vidste jeg i princippet godt. Og den modstand kan enten sidde i selve radiatoren eller i en termostat hvis jeg forstå det rigtigt.

Men jeg har prøvet at finde nogle datablade/diagrammer via google. Synes sgu nærmest det er umuligt.

/Ras

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 27-01-09 21:01

I pricippet burde du bare bruge et kontaktur som starter natsænknings modstandene på forudbestemte tider.

Det er den simpleste styrring.

Det kræver jo selvfølgelig at der er trukket ledninger til det.

I visse radiatorer er modstanden isat fra fabrikanten, og skal bare monteres.

Falcham

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 27-01-09 21:04

Ja ja... Det er jeg med på jo...

Jeg leder bare efter et diagram...

Accepteret svar
Fra : Falcham

Modtaget 60 point
Dato : 27-01-09 21:11

Det tror jeg du skal lede længe efter

Få en elektrikker til at tegne et for dig, det er nok det letteste

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 27-01-09 21:38

HEHE jeg er sgu elektriker. Måske mit spørgsmål bare er for dumt/jeg bare vil se noget papir!

/RAS

Godkendelse af svar
Fra : rhv_82

Dato : 27-01-09 21:39

Tak for svaret Falcham.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-01-09 07:44

Jeg har et system til gamle ravl termostater jeg mener det var fra Micromatic med en plastdims med modstanden i bunden som man clipser på termostaten. Hvis du er heldig kan du få fat i sådant et anlæg. Jeg byggede selv elektronikken til det uge kontaktur (elektronisk ) og så i stedet for spændingsudgan en strømudgang så så kan du jo nøjes med en ledning til serieforbindelse af alle modstande.
Virket upåklageligt i 30 år
Hvis du sender mig din adresse skal jeg finde de gamle papirer og sende dig en kopi