/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmepumpe lydløs
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 1525 gange
100 point
Dato : 27-01-09 18:23

Jeg har brug for lidt modspil på denne ide:

Jeg vil gerne flytte lidt af mit gasforbrug over på en varmepumpe. Det skal være et system som skal være rimeligt lysløst (og effektivt) - derfor kan man ikke bruge en lille varmepumpe-unit - som man kan købe i byggemarkeder m.v. Jeg vil også gerne have varmen over i gulvvarmesystemet.

Ideen er at bruge en varmepumpe - men ikke at have nogen ventilatordele eller varmevekslere. Efter kompression af kølemidlet køles på min gulvvarme-tank-kreds. Det kondenserede kølemiddel ekspanderes udenfor i stor radiator (max. 10 bar - måske 5 m2 areal) så radiatoren bruges til at genopvarme gassen vha. udendørsluften. Herefter er det kun et spørgsmål om at det ekspanderede kølemiddel kan suge varme udefra og igen være klar til at blive komprimeret i kølekompressoren.

Som udgangspunkt skal enheden kun give omkring 1 kW fra sig - som rigeligt svare til mit forbrug i foråret, sommer og efteråret. Om vinteren - kommer gasfyret til at supplere med varme.

Der er nogle overvejelser:
1) Mængden af kølemiddel er noget større end i et normalt køleskab - måske 20 gange - er det OK ?
2) Radiatoren kan nok godt blive kold - så der dannes rim på den - og dermed mindske varmeovergange.
3) Radiatoren kan måske om sommeren stå i solen og dermed give nogle gode COP værdier.
4) Rust og tæring ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-01-09 19:53

Du genopfinder den dybe talerken og vil ikke anvende standardløsninger?!?!?

Alt kan laves, bare du har under 50 kg kølemiddel på anlægget (alene kølemidlet koster op mod 1000 kr pr kg afhængigt af hvad der vælges incl moms og afgifter til staten. Bruger du højtrykskølemidler holder radiatorer og den slags ikke (vi snakker 30 bar mod et radiatorsystems 2-3 bar). Alternativt kan du eksperimentere med naturlige gasser (uanet at disse er brændbare eller giftige). Et ordentlig pust ammoniak og i er fortid. Eller et udslip at propan eller propylen og en fryser der tænder og huset er lagt ned.

Men vi kan lave det du vil have - hvis du har råd! Alternativt vælger du en god solid luft/vand varmepumpe og finder en ordentlig og anstændig rådgiver der ikke oversælger noget der er for vildt.

Men ellers er dine ideer rimeligt præget af overtro og ideer der ikke duer. Er du derimod overbevist om du hare ret, køber du Ispinnen. Et særegent svensk produkt, temmelig dårligt dokumenteret, læner sig fælt op af gældende lovgivning og scorer ekstremt dårlige testresultater hos SP. Indeholder desuden 3,5 kg propan (nok til at jævne et par huse med jorden). Disse opsættes uden blusel hos folk der tror på at fordampning ved minus ekstremt koldt er klogere end hvad den resterende kølebranche tror på (deriblandt teknologisk og SP).

Hvorfor du vil fastholde naturgassen er det nok kun dig der ved, men der er selvfølgelig ikke den store forkromede besparelse lige PT med de gaspriser vi har lige nu. Men skal du have et anlæg til halv pris ville jeg vælge Panasonic's luft/vand (når den kommer). Vil jeg have kineservarer kunne man vælge Pioneers (kører bare ikke godt i dk). Skulle jeg lege med sære skulpturer og ville jeg have noget der var funktionsmæssigt ringere (og dyrere) end Panasonic kunne man vælge Ispinnen. Lidt dyrere igen er IVT og de andre anerkendte der så til gengæld kan erstatte det du har fuldstændigt. Tager du jordvarmen giver du bare det hele fingeren (og det er kun 5-10% dyrere end god luft/vand).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-01-09 19:58

Jordvarmen er total lydløs udenfor. Ønsker du at beholde dit gasfyr, får du f.eks en Greenline fra IVT leveret med en REGO 638 styring. Denne kan køre bivalent med et gasfyr, sådan et gasfyret giver det sidste varme når der er spidsbelastning. Så kan du vælge en bevidst for lille pumpe. Men for at dette er bare nogenlunde klogt, snakker vi huse med gasforbrug + 3 - 5000 m3/år. Ligger dit hus i størrelsesordene 2-3000 m3/år så glem det (med mindre du er glødende entusiast og har for mange penge).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-01-09 20:04

1) Mængden af kølemiddel er noget større end i et normalt køleskab - måske 20 gange - er det OK ? REGLERNE SIGER MAX 50 KG NÅR DET ER VARMEPUMPE. MEN KØLEMIDDEL ER EKSTREM DYRT. 10 KG ER GRÆNSEN FOR KØLEKREDSE.

2) Radiatoren kan nok godt blive kold - så der dannes rim på den - og dermed mindske varmeovergange. EN RADIATOR KAN IKKE BRUGES. DIN VARMEOPTAGER SKAL KUNNE TÅLE MERE END 10 GANGE SÅ MEGET TRYK. UDEN AFRIMNING RYGER DU LYNHURTIGT IND I 0 YDELSE PGA TILFRYSNING.

3) Radiatoren kan måske om sommeren stå i solen og dermed give nogle gode COP værdier. JA, MEN SAMTIDIG STIGER TRYKKET. OG DU SKAL PASSE PÅ IKKE AT KVÆLE KOMPRESSOREN VED AT LUKKE VILDT VAR M GAS IND I RØVEN PÅ DEN. HVAD SKAL DU IØVRIGT MED VARME NÅR DER ER SOLSKIN?

4) Rust og tæring ?? STÅL ET IKKE EGNET TIL DIREKTE KØLEMIDDEL. EJHELLER KAN DU SVEJSE DET TÆT TIL DE TRYK. FILTRENE VIL LUKKE MEGET HURTIGT VED ANVENDELSE AF STÅL.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-01-09 22:08

Dette er en højst ukvalificeret kommentar: det ser ud som om den ged ER barberet, for ikke at sige den er et dødfødt barn, der er løbet ud i sandet.
mvh
pbp

Men Thomas: Jeg tror du skal nærlæse hvad nummermanden fortæller!

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 100 point
Dato : 28-01-09 06:41

Tror du skal se på www.heatpump.dk Der er nogle som ved rigtigt meget om varmepumper....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-01-09 07:15

Hæ.... Heatpump er lavet af, og administreret af SÆLGERE af forskellige varmepumper. Senest så jeg profilen SYDKØL anbefalede en mand at anvende lodret indblæsning sammen med en NILAN VPL. Følger man enøjet dette råd, får du et hus du ikke kan opholde dig i. Det site er bare for dårligt.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 28-01-09 15:05

Tak for svaret Ekspress105.