/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Overføre system mellem to HD´
Fra : yearhouse
Vist : 536 gange
400 point
Dato : 27-01-09 15:24

Davs med jer....

Jeg sidder med en (ikke ny) Siemens Pc, som jeg har lovet onkel at "kigge" på

Den er forsynet med to indbyggede harddiske..... 1 stk. på 4 Gb. og 1 stk. på 20 Gb...og så er den ellers på kun 512 mb RAM.

Onkels problem er, at han faktisk intet kan lave særlig godt og stabilt, og det må være (tror jeg) fordi disken (C:) hvor styresystemet ligger...er fyldt op. Det er dén på 4 Gb.

Når der nu ligger en anden disk (E:) med nogle få ting på, tænkte jeg om det ikke kan lade sig gøre, at få styresystemet over på détte drev, så onkel kan få noget "arbejdsplads".
Lidt mere RAM var jo heller ingen dårlig idé...men jeg formoder ikke at det har med spørgsmålet at gøre...

Det ER en ældre maskine...i know...men er der noget jeg kan gøre her?

På forhånd tak (hvis i vil vejlede mig på "dummies-sprog"

TOM

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-09 15:36

Umiddelbart vil jeg sige...

Smid den lille disk væk og monter en lidt større....

eller (alt efter hvordan de er monteret) byt kablerne bag på diskene så den store bliver C. - der skal muligvis også flyttes jumpere....

Uanset løsning bør styresystemet installeres påny (formatering)

4 Gb er alt for lidt og kan kun give problemer.. (det svarer jo ikke engang til en DVD)

Kommentar
Fra : edison

Dato : 27-01-09 15:44

jo det kan du sagtens. find ud hvad mærke en af hardiskene er. feks "seagate" gå ind på producentes hjemme side, og find et program der heder clonedisk, med dette program kan du lave en identisk harddisk

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 27-01-09 16:05

Jo tak...Jeg tænkte på, om jeg kunne overføre Windows på en EXTERN Harddisk gennem USB...og derefter tilbage igen...PÅ DEN STORE Harddisk?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-09 16:10

Ja det kan du godt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-09 16:11

Øh - er det win 95 eller win 98

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 27-01-09 16:19

Det win XP proff

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-09 16:22

Ok - det kan stadig lade sig gøre. (det var harddiskstørrelsen der ledte tanken hen på 95/98)

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 27-01-09 16:35

He he....Jeg var osse målløs da jeg observerede det

Nu vil jeg da lige prøve....men BTW: Finder pc´en selv ud af, at det nu er dénne disk som skal starte?

Ellers siger den vel bare: Ingen styresystem?....Måske jeg skal pille den lille disk Heeeeelt ud????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-09 16:53

Du har en kørende comp med 4 Gb HD
Har du sat eller kan du sætte begge harddiske i den computer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-09 16:54

Sorry - det har du skrevet...............................

Har du hentet cloneprogrammet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-01-09 16:56

Ikke så overraskede de herrer, mange der bor her har XP og 4 gb harddisk som C: og så 40 gb som D: Og XP ligger på C:

Jeg ved det fordi vi bliver ringet op af mange der har problemer med det.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 27-01-09 17:01

Jo tak, Eyvind....<<de ligger lige på mit skrivebord

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-09 17:03

Jammen Granner1 - så er det bare at clone over på en større haddisk og lade den være C:

Ps. Jeg har selv et par ældre bærbare med nogle få Gb og de kører win 2000 og ME.
Og en harddisk på 5 Gb med XP til afprøvning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-09 17:09

Så skal du starte med Partition Magic (PM 1 og 2)
Altså lade comp boote på disk 1 og den beder om disk 2

Hvis den vil lave noget om på din harddisk - så klik på X og den hopper ud.

Men ellers lad den kigge på harddiskene - og hop så ud igen.

Vender tilbage med vejledning senere.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 27-01-09 17:19

på de fleste HD producenters hejemme side kan du hente en gratis clone program, men det kræver normalt at du mindst har en af deres harddiske.
og det er rimeligt nemt, men husk nu at det sletter alt på den nye disk du opretter.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 27-01-09 17:34

måske skulle du prøve at starte med at hælde noget mere ram i. 512Mb til en XP-pro er ikke meget, hvis den også skal køre programmer.
Du kan jo også flytte swapfilen og evt. slå dvale fra. det burde kunne frigøre en helt del plads på den disk systemet ligger på allerede.
Jeg tænkte bare, at det måske var værd at forsøge. inden du eksperimenterer med systemdisken (jeg taler af bitter erfaring - og det koster intet at flytte swapfilen og slette "hyperfil.sys")

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-01-09 18:02

I PC'ens ungdom, lavede jeg dette stunt. Det var en gammel 100 Mhz med et 850 Mb drev, som var så fyldt, at den knap nok kunne følge en snegl.
Jeg fik så et større drev sat i og flyttede hele indholdet over på det nye drev, efter at have formateret det som en systemdisk.
Det virkede perfekt. Det var da også i de gamle Win95 dage. (Det var tider den gang)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-01-09 18:04

512 Mb ram er faktisk minimum for XP, hvis den skal fngere sådan nogenlunde!

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 400 point
Dato : 27-01-09 19:28

Start comp. med PM 1 ...............den skal kunne boote fra diskettedrev.
Den beder om PM 2
...............Står der noget om at den vil ændre cylindre eller lignende luk på X
Efter et lille stykke tid ser du sådan et billede.
http://peecee.dk/upload/view/151983
Den farvede bjælke er partitionen på Disk 1 (PM har disk 1 som første disk)
oppe til venstre står der Disk 1 4769 MB og en pil
Ved klik på den pil kan den anden harddisk "Disk 2" vælges (hold øje med størrelsen)

Nu skal der gøres plads på Disk 2 til styresystemet fra Disk 1 (4 GB)
................Men inden skal vi vide om der ligger data på 20 Gb HD

1. Hvis der ligger data (filer) på 20 GB HD skal vi flytte lidt på partitionen.
2. Hvis der ikke ligger nogen data skal partitionen bare slettes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-09 19:30

XP kører på 396 MB ram.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 27-01-09 20:31

Det er rigtigt Eyvind: 396MB ram + 2000MB swapfil

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-01-09 23:43

ud fra den lille beskrivelse af pc'en, så ville jeg afskaffe mig den og købe en ny, bundkort og andet hardware er for gammelt og ikke tidssvarende.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-09 09:17

Spørgsmålet her handler vist om at flytte over til en anden harddisk, så alle dem der vil købe sig en ny computer - kan jo bare gøre det.

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 28-01-09 11:44

TUSIND Tak for svaret Eyvind.

Jeg måtte lige hvile øjnene i går-----Til NU-
Men jeg arbejder lystigt videre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-09 11:52

OK -