/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Installering af opvaskemaskine
Fra : as_roma
Vist : 2331 gange
126 point
Dato : 27-01-09 13:35

Hej alle, håber der er en der kan svare mig på, hvor stort et arbejde der ligger i at installere en opvaskine. Fra vandhanen går der to tynde metalrør ned i skabet til hver sin metal"studs" som kan skrues på... er det "bare" her vand skal tilsluttes? Eller ligger der et større arbejde i det?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-09 13:46

Ja men disse kobberrør skal bøjes blødt, så de går ned i jernrørerne med koldt og varmt vand.

Og så har du forhåbentligt et par omløbere med indvendigt gevind,
(passende til stålrørenes udvendige gevind) og tætningsringe omkring kobberrørende.

Disse skal spændes tilpas så pakningerne er tætte, men ikke for meget så kobberrøret ødelægges.

Hvis du ikke er med på dette, få hellere en VVS kyndig til at hjælpe dig...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-09 13:48

Undskyld, glem det jeg sagde ovenfor, det var vandhanen jeg tilsluttede...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-09 14:06

Jeg prøver igen...
Det var metalrørene der forledte mig.

Du må have et T stykke der hvor det kolde rør til vandhanen er tilsluttet.
Den anden gren af dette T stykke skal tilsluttes opvaskemaskinens tilgang.

Men husk at begynde med et fittings med lukkemulighed,
og så har du vel også fået leveret et filter, der også skal sidde i tilgangen.

Så skal afløbs slangen jo føres til udløbet,
i en blød bue så opvaskemaskinen kan komme af med vandet...

Og el tilslutningen plus jord forbindelse skal tilsluttes.

Igen, hvis du ikke kender til vand og strøm, få hjælp af en fagmand...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-01-09 14:11

Normalt er den kun en tilslutning til en opvaskemaskine, det er en bøjeig gummi slange med 3/4 tomme gevind. Du kan så vælge at tilslutte den varmt eller koldt vand jeg foretrækker koldt.hvis du har et ledigt udtag så er det her du skal tilslutte vandet, muligvis er det kun 1/2 tomme men så er dr som regel en studs der laver1/2 tomme om til 3/4 ellers kan den købes i ethvert byggermarked.
Dog savnes der lidt oplysningerdit spørgsmål er lidt tyndt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-09 14:18

Jeg skrev også den kolde tilslutning...

Men så er der jo afløbet.
Her kan du benytte det samme udløb som vasken ovenover har.
Ved at montere et plast fittings T stykke, hvis der da ikke allerede er et indbygges i vasken?
Vær omhyggelig med der fri passage for udløbs vandet...

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 27-01-09 14:36

http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=255

http://www.google.dk/search?hl=da&q=instalere+opvaskemaskine&meta=&aq=f&oq=

Du skal ha´monteret et Tstykke på dit koldtvandsrør og det må man tilsyneladende ikke gøre selv.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-09 14:55

Jeg gik ud fra at dette T stykke allerede sad der?
Naturligvis med den ikke anvendte udgang blændet af...

Det er jo en del af den faste installation.
Som du kan/må lave selv...

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 27-01-09 16:06

Tak for svarene, hvis man bare kunne sætte billeder ind var det nemmere at fortælle... Har ikke modtaget opvaskemaskinen endnu, men "gik bare ud fra" at man skulle lave noget ved det før det kunne sættes til. Jeg kan ikke rigtig forklare jer hvordan det ser ud nu, da det vil blive en gang uforståeligt rod. Men kan forstå man skal have en tee der skal forbindes med vandhanen OG slangen på opvaskeren.

Men de metalrør, der går fra henholdsvis varmt og koldt vand fra vandhanen, går ned i to "studser" hvor det yderste er et gevind man kan dreje. Håbede lidt det bare var nok at slutte det til der... men kan det nok ikke "bare"

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 27-01-09 16:13

skal der en afspæringsventil på, hvis opvaskemaskinen ikke har aquastop? Har læst lidt om de forskellige ballofix man kan købe...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-09 16:20

Jeg gentager:
>Men husk at begynde med et fittings med lukkemulighed

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 126 point
Dato : 27-01-09 22:23

monter sådan en hane på den eksisterende koldvandsinstallation:
http://www.privatgrossisten.dk/shop/ballofix-kuglehane-m-12851p.html

evt. med et T-stykke (i den rigtige størelse naturligvis):
http://www.privatgrossisten.dk/shop/tee-1-2-1892p.html

Tilslutning af afløb:
http://www.privatgrossisten.dk/shop/pp-uni-vandlaas-3724p.html

Øverst på billedet ser du en lille studs. Her skal afløbsslangen fra opvaskemaskinen tilsluttes.

Alle nye opvaskemaskiner i dag har aquastop på tilgangsslangen. Det er en firkantet"klods".

Godkendelse af svar
Fra : as_roma

Dato : 28-01-09 09:17

Tak for svaret alka.