/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
styringsrelæ
Fra : laksepote
Vist : 823 gange
200 point
Dato : 26-01-09 23:24

Jeg har et udsugningsanlæg, med med en 2-trins styring. Når jeg benytter min tørretumbler skal jeg altid huske at sætte udsugningen på max, og ned på min igen når tumbleren er færdig. Jeg leder efter en smartere måde at styre det på. Måske noget i stil med en spareskinne til tv (ikke usb). Den slutter de resterende udtag når "masteren" har et vist effektforbrug. På samme måde ville jeg gerne have noget der kunne slutte min omskifter på udsuningen når tubleren havde et vist effektforbrug. Det må meget gerne være med forsinket brud på relæudgangen, således at udsugningen ikke påvirkes i de små pauser der er i løbet af en tumbling. Er der nogle af jer kloge mennesker der har en forkromet løsning ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-01-09 07:19

En termostat i afgangen fra tumbleren gør det fint.

Ellers er driftlampen et godt sted at hente et signal

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 27-01-09 07:33

Ellers kunne du fifle noget sammen af et reed-relæ, f. eks. sammen med et tidsforsinkelsesrelæ.

Men termostaten er nemmest. Sættes on >30 gr. Og med en hysterese på et par grader.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 27-01-09 20:31

Hvis der findes en on/off knap på din tørretumbler, kan du koble et relæ på, som trækker når du tænder tumbleren, dette relæ kan så sætte din udsugning på høj hastighed.
Dette kan evt. kombineres med en timer som er sat på den tid det typisk tager at tørre tøj, hvis du ikke er hjemme når tumbleren stopper.

Falcham

Godkendelse af svar
Fra : laksepote

Dato : 28-01-09 06:52

Eftersom jeg ikke vil begynde at åbne tumbleren, der er helt ny - og miste garantien, må det være termostaten der er løsningen. Tak for svaret