/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Ventelister i Andelsboligfore.
Fra : fa.dk
Vist : 477 gange
100 point
Dato : 26-01-09 18:16

Er der ikke nogle medlemmer af nogle andelsboligforeninger, der har andre måder at have eksterne ventelister end en venteliste, hvor man er opført på listen i den rækkefølge, man har tilmeldt sig.
Og meget gerne med de ting, der er noteret om, hvordan den administreres.

Vi skal i vores forening finde ud af en anden måde at gøre det på.
I disse tider kan det vare længe, før man på en líste kommer frem til én, der har mulighed for at overtage en andel, da anden bolig først skal sælges osv.
Der er mange ældre i vores forening. Vi ville også gerne have nogle yngre ind, bl.a. så vi har mulighed for overhovedet at danne en bestyrelse.

En plukliste, er det en liste, hvor alle interesserede melder sig, og bestyrelsen ud af disse vælger én?
Jeg trænger bare til lidt inspiration. I håndbogen fra ABF står der ikke så meget.

Mange hilsener
Frank

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 26-01-09 18:38

I kunne gøre det at lave en liste efter tilmeldingsdato. Og evt. kræve et mindre gebyr for at stå på listen.

Eller som i vores boligselskab, vi har 3 lister,
1 hvor man har 1. ret og det er internt i selve bebyggelsen.
2. hvor man flytter indenfor selve boligselskabet, her har man 1. ret efter medlemsnummer.
3. Ekstern liste hvor folk udenfor boligselskabet skal have en bolig. De kommer sidst.

Alle skal være medlem i boligforeningen og så får de et nummer, og nummeret bruges til at lave rækkefølge. Det koster 100 kr om året at stå på en venteliste.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-01-09 02:58

Jeps, et gebyr vil reducere ventelisten lidt da det ikke er alle der er aktivt boligsøgende, men blot opretter sig flere steder.

Nogle udlejningsselskaber tager også egne beboere først når der bliver noget ledigt, altså folk der står på venteliste til større eller mindre bolig.

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 27-01-09 07:53

Jeg har vist ikke fået stillet spørgsmålet tydeligt nok. Nok fordi det ikke er helt tydeligt for mig selv, hvad jeg efterlyser andet, end en anden måde end den, vi gør det på. Trængte til inspiration til at tænke anderledes, men lidt "pluk-liste-agtigt":
- Vi har kun brug for en ekstern venteliste. (Medlemmer ønsker ikke internt at skifte til en anden bolig i foreningen. Det er rækkehuse, og de er fuldstændig ens.)
- På den nuværende venteliste er de opstillet efter den dato, de er blevet skrevet op; (og vi har foretrukket, at der ikke betales for at stå på listen. Det er en mindre stationsby, og folk skriver sig ikke op 117 forskellige steder.)
- Det, jeg eftersøger, er andre måder at have en venteliste end opstille efter tilmeldingsdato. Jeg har f.eks. hørt om en "plukliste", og jeg kunne godt tænke mig at se nogle opstillede retningslinjer for en sådan. Jeg opfatter en plukliste, som en liste, hvor man bare er skrevet op. Når der kommer en ledig bolig får alle besked, og interesserede kan melde sig, og bestyrelsen vælger så en fra listen - men efter nogle retningslinjer. Hvordan kunne sådan retningslinjer se ud?
Mvh. Frank

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 27-01-09 09:43

Da det er bestyrelsen, der skal godkende ny andelshaver, er det også dem der bestemmer hvordan ventelisten skal bruges. I første omgang er det sælgeren der bestemmer og foreslår køber, det kan være igennem en ejendomsmægler, ventelisten er kun en hjælp til sælger.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-01-09 13:55

Der er lidt diskrimination i at i vil sortere i køberne. Det er i orden at i foretrækker yngre mennesker, men så synes jeg i skal gøre skriftlig opmærksom på det og ikke bare vedtage interne regler til eget brug.

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 27-01-09 14:51

Selvfølgelig skal retningslinjerne nedskrives, og alle gøres bekendt med dem, også dem der kommer på ventelisten.

Og jeg er godt klar over, at sælgeren, der i første omgang kan indstille, og det står i vores vedtægter. Ingen har hidtil benyttet sig af det; nye er hidtil udelukkende kommet ind efter den eksterne venteliste.

Det er bare ikke sjovt at sidde som formand i en forening og føle sig tvangsindlagt på nærmest livstid, fordi der ikke er nogen til at tage over - og det er ikke bare pjat; der er ikke nogen.
Og vi har ingen administrator. Vi har dog heldigvis en kasserer.
Derfor ønsket om yngre medlemmer - både fra kassererens og min side.

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 27-01-09 23:32

Jeg har i dag i en anden anledning snakket med medlemsrådgivningen i Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation. Jeg benyttede lejligheden til at spørge ind til forskellige muligheder for ventelister. I forlængelse af deres forslag til standardvedtægter er der nogle alternative vedtægter. Der bliver en interesse-venteliste omtalt. Det lader jeg mig inspirere af.

Tak for de forskellige svar jeg har fået.

Mvh. Frank

Godkendelse af svar
Fra : fa.dk

Dato : 27-01-09 23:36

Tak for svaret granner01.
Du opsummerede nogle muligheder. Så jeg accepterede dit svar.

Men som jeg nævnte i brevet lige forinden, fandt jeg hos Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation en idé, som for mig er brugbar til at arbejde videre med.

Mvh. Frank

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-01-09 01:14

Jamen held og lykke med det og jeg kender godt Tordenskjolds soldater.