/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvorfor 500 kronen
Fra : svendgiversen
Vist : 778 gange
63 point
Dato : 26-01-09 18:10

Jeg får tilbud om at købe en 500 krone mønt for 500 kr og undrer mig...

Hvad er formålet med at lave en så stor dansk mønt, nu i disse krisetider og når vi snart får €?
Og hvorfor udbydes den af et tilsyneladende privat firma: Mønthuset Danmark??

Bare møntsamlerne og ikke jeg skal betale???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-09 18:15

Citat
Og hvorfor udbydes den af et tilsyneladende privat firma: Mønthuset Danmark??

De har mig bekendt ENERET til at sælge den slags...

Som regel laves den slags til div. begivenheder og da de er udstedt af nationalbanken - har de pålydende værdi til evig tid....

Men gør det jo også med frimærker....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-09 18:27

Ja lidt skørt er det - men det er nok længe siden den mønt blev forberedt.
Så nu vil fremtidige røvere, får hold i ryggen.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 26-01-09 18:29

Citat
og når vi snart får €?

Håber ikke du får ret i det.

Hvis ikke du køber nogen skal du vel heller ikke betale.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-09 18:32

Bare rolig....

Euroen undgår vi ikke

Jo før jo bedre - personligt ville vi spare en det konti

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-09 18:32

det - del

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 18:45

Enig med refi om €,
men jeg troede National Banken havde eneret på at trykke og udbyde danske kroner.

Også enig med Eyvind, men burde det ikke være stoppet / aldrig sat i gang?

Og Smokei,
har møntsamlerne også layout kunstnerne, prægning og nye presse maskiner??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-01-09 18:52

Det er Nationalbanken der slår mønterne og det er Mønthuset Danmark der har eneret på at sælge dem.
Jeg får af og til ind af brevsprækken reklamer om salg af mønter fra Mønthuset Danmark.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-01-09 18:54

Mønten er jo fremstillet før krisen, det har været muligt at købe den siden den 22.09.08.

http://www.kgl-moent.dk/DKM/DK/Themes.nsf/side/Kongeskibet_Dannebrog!OpenDocument

Her er lidt sjove beretninger om mønten til 500 kr.

http://fpn.dk/penge/article1478708.ece

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 18:57

Køber Mønthuset så 500 kr mønterne for 400 eller 450 kr?
Hvorfor skulle de ellers sælge dem med omkostninger for 500 kr??

Mønthuset Danmark er ejet af Det Statslige Møntværk i Finland og Samlerhuset Group.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-01-09 19:06

Klogere er Kandu's metodik. Udlov 500 kr, undlad at betale. Snit annoncørerne behold dynen selv!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 19:08

Det ovenfor med Den Kgl. Mønt kan jeg godt forstå.
Jeg kan også godt forstå de handlende var skeptiske...

Men hvorfor skulle nogle Finner og private samlere havde fået Eneret?
Monopol plejer at fordyre...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-09 19:17

Danmark ejer snart ikke noget som helst.
Utroligt med alle de forræddere som sælger danske værdier for en kort fornøjelse.
De landes almindelige befolkning, som jeg besøger er ikke glade for indførelsen af euroen.

Forsvinder Den danske kronemøntfod - så forsvinder nok også de danske royalisme.

Ps. Husk at tage rene hvide hansker på, når i serverer for resten af Europa.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-01-09 19:26

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Køber Mønthuset så 500 kr mønterne for 400 eller 450 kr?
Hvorfor skulle de ellers sælge dem med omkostninger for 500 kr??

Jeg ved ikke hvad de giver for mønterne, men tror da ikke at de giver 450 kr. for en mønt til 500 kr.

Sælge dem med omkostninger for 500,- kr. .... bliver der ikke lagt ekspeditionsgebyr og fragt på.

Desuden har det været muligt at købe mønterne i nogle banker, til pålydende værdi.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 19:39

Den sælges af Mønthuset for 500 kr, og som der står ingen risiko for køber.

Jeg tror heller ikke Mønthuset løber nogen risiko, så hvem mon betaler?
Monopol og nationale danske kroner ud af landet??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-09 19:47

De har med al sandsynlighed en FAST ordning med staten/nationalbanken....

De tjener ikke alverdens på dem, hvis noget overhovedet (det ville garanteret stride mod lovgivningen, da de har eneret), men fidusen er jo NYE kunder der køber andre ting....

Bankerne "sælger" jo også penge UDEN at tjene på dem

Prøv at gå i din bank og veksel en 1000kr seddel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-09 19:51

Citat
Jeg tror heller ikke Mønthuset løber nogen risiko, så hvem mon betaler?

Betaler for HVAD

Nationalbanken præger dem - og for hver forsvinder en seddel af det der er i omløb

Du kan jo ikke bare lave FLERE penge - det ville være inflation.....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 19:59

Betaler for differencen i Mønthusets købs og salspris...
Den sidste er jo af gode grunde 500 kr.

Ligesom et 50 øres frimærke stadig kun koster 50 øre.
Men der skal 5,50 på et brev.

Og betaler for nyt mønt lay out, prægning, trykning, transport omkostninger etc.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 63 point
Dato : 26-01-09 20:06

Prægning/nationalbankens drift er vel betalt af staten

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 26-01-09 20:15

lur mig om det ikke er for at tjene penge de gør det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 20:21

Nemlig og staten det er os skatteborgere der betaler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-09 20:30

Citat
Nemlig og staten det er os skatteborgere der betaler.

Arrrggg....

Nu må du sgu ikke gøre driften af nationalbanken til en større underskudsforretning

De "sælger" også til udlandet

VI - betaler også politikkerne - og de bestemmer SELV deres løn

Jeg er da ikke vild med Helles løn, så hun bedes aflevere 10% til Anders....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-01-09 20:38

svendgiversen

Det du er sur over, er det at der bliver fremstillet erindringsmønter eller at Mønthuset kan sælge dem ????

Hvis du søger på Google, så kan du finde mange "hadesider" om Mønthuset Danmark

http://www.google.dk/search?hl=da&q=m%C3%B8nthuset&meta=

Men i dette tilfælde, som du nævner, har det været muligt at købe mønten i pengeinstitutioner til pålydende værdi.

Mønthuset tjener ikke på at sælge mønten til 500,- kr.

Citat
Mønterne kan købes i pengeinstitutter, i Nationalbankens Hovedkasse og bestilles direkte på Den Kgl. Mønts websted www.kgl-moent.dk.

http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/Kongeskibet_Dannebrog!OpenDocument

Men Mønthuset Danmark tjener deres penge på at sælge andre mønter.

[/citat]
Jeg får tilbud om at købe en 500 krone mønt for 500 kr og undrer mig...
[/citat]

Den er sikkert ikke mere værd

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 20:42

Vil det sige at det er en god ide,
at designe og fremstille en ny mønt, der snart bliver afløst af en måske 50 €?

Markedsført med privat brev til alle husstande i Danmark af et finsk ejet firma med monopol??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 20:51

>Mønthuset tjener ikke på at sælge mønten til 500,- kr.

Postomdelt og på den medfølgende svar kuvert:
Sendes ufrankeret, modtageren betaler portoen.

Tak kære nordiske venner fra Finland.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 21:10

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-01-09 21:24

Citat
Markedsført med privat brev til alle husstande i Danmark af et finsk ejet firma med monopol??

Hvor får du det monopol fra ????

Det har jo været muligt at købe mønten i danske pengeinstitutter/banker !!!!

Citat
Sendes ufrankeret, modtageren betaler portoen.

Ja din bestilling er gratis, men du kommer til at betale for at få mønten tilsendt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-09 21:24

Selv tak...

De Finner du snakker om er Det Finske Finansministerium

samt det norske Samlerhuset

Citat
Samlerhuset har kontakt med og repræsenterer verdens vigtigste centralbanker og møntværker, blandt andre Storbritaniens, USA's, Frankrigs, Tysklands, Canadas og Australiens møntværker samt Ruslands og Kinas nationalbanker. Samlerhuskoncernen ejer også 50 % af Det Norske Myntverket AS.

Samlerhuskoncernen er Europas største inden for handel med mønter. I 2007 havde koncernen en omsætning på 267 millioner euro og 750 ansatte.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-09 21:25

Det er IKKE stein Bagger selskaber