/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tilslutning af ventilator
Fra : atviking
Vist : 6917 gange
20 point
Dato : 26-01-09 16:51

Hej,
Jeg er skal have monteret en ventilator (Thermex Silent 100-CRZ) i vores badeværelse, men er en smule i tvivl om jeg har gjort det rigtigt. Ventilatoren lader i hvert fald ikke til at virke.

Ventilator -> Lampeudtag
L (brun) -> M1
N (blå) -> N
Ls (gul/grøn) -> M2/L

På samme udtag er tilsluttet en lysskinne med tre spots

Lysskinne -> Lampeudtag
L (brun) -> M1
N (blå) -> N

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-01-09 16:54

Du ved ikke noget om el, så skynd dig at pille ventilatoren fra, og ring efter en elektrikker.
Det kan være livsfarligt, den måde du har koblet den på !!!!!

MVH

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-01-09 17:05

du skal ligge en lus i mellem L og LS
DU MÅ IKKE BRUGE DEN GUL/GRØNE LEDNING TIL ANDET IND JORD

dvs brun ledning fra LS til L og Brun ledning Fra L til lampeudtagets m1
blå sider rigtigt

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-01-09 18:09

Der er noget galt her, ventilatoren skal da kun til sluttes M1 og N så kører den når lyset er tændt.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 26-01-09 18:16

Ventilatoren er med timerfunktion, så den skal tilsluttes konstant fase, tændledning & nul ( samt beskyttelsesleder)- for at kunne fungerer optimalt.

Falcham

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-01-09 19:08

Man kan dø af at lave den slags!!!!!!!!

Accepteret svar
Fra : Falcham

Modtaget 20 point
Dato : 26-01-09 19:25

Jeg er helt enig med 3773 & viskinge - Det er både ulovligt og livsfarligt at rode med den slags selv.

Falcham

Kommentar
Fra : atviking

Dato : 26-01-09 19:53

OK, tak for svarene - den elektriker, der skulle have forestået installationen sprang fra aftalerne, og i mellemtiden var finanserne drænet, så jeg tænkte (eller også gjorde jeg ikke), at det går sgu nok. For god ordens skyld vil jeg lige berolige de herrer, der frygter for mit helbred, at jeg ikke piller ved el selv uden at slå strømmen fra på tavlen.

Falcham:
Du lader til at have styr på hvordan det skal gøres - kan du beskrive det så en dødelig som mig kan veje manglende økonomi op mod helbredsrisikoen?

Godkendelse af svar
Fra : atviking

Dato : 26-01-09 19:58

Tak for svaret Falcham.

Den elektriker, der som del af større enteprise, skulle have forestået installationen sprang fra aftalerne, da det eneste der manglede var de to nævnte installtioner (lysskinne+ventilator) og i mellemtiden var finanserne drænet, så jeg tænkte (eller også gjorde jeg ikke), at det går sgu nok. For god ordens skyld vil jeg lige berolige de herrer, der frygter for mit helbred, at jeg ikke piller ved el selv uden at slå strømmen fra på relæet.

Du lader til at have styr på hvordan det skal gøres - kan du beskrive det så en dødelig som mig kan veje manglende økonomi op mod helbredsrisikoen?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-01-09 20:34

Hvad hjælper det at du slår strømmen fra medens du montere??? Det er først når du slår strømmen til at det bliver livsfarligt. Du har (havde) monteret jorden til en fase !!!!
dvs. at det der skulle være beskyttelse, nu er en fase (AV,AV eller død)
Havde det været feks. en vaskemaskine, du havde forbundet på den måde, ville kabinettet være strømførende!!!!!!!

Citat
kan du beskrive det så en dødelig som mig kan veje manglende økonomi op mod helbredsrisikoen?

JA, vent indtil du får lidt finanser i kassen (det er jo også dyrt for din kone/kæreste eller andre pårørende at få dig begravet).

MVH

Kommentar
Fra : atviking

Dato : 27-01-09 19:22

OK, point taken - konen vil ikke af med mig endnu, så alt er pillet nu fra.

Jeg håber i stedet at kunne lokke en fagmand fra omgangskredsen forbi til en omgang aftensmad efter veludført arbejde.