/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Extern skifter drev bogstav?
Fra : kbisgaard
Vist : 1168 gange
200 point
Dato : 26-01-09 11:16

Hej alle

Jeg har en extern harddisk som jeg har installeret nogen spil og programmer på, da min computer ikke har så stor en harddisk. Men nogen gange når jeg sætter harddisken til ændrer den navn fra (H:) til (G:), og så virker programmer og spil ikke!
Er der en måde hvorpå man kan låse drevets bogstav så det ikke sker?

Hilsen Bisgaard

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-09 11:42

Du kan ikke vælge fast drevbogstav - for det er indsættelses rækkefølgen som bestemmer bogstav.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-09 12:22

Det er et af handikappene ved at lægge PROGRAMMER på externe diske....

Programmer bør ligge på INTERNE diske - i særdeleshed hvis det er programmer der SKRIVES til når de bruges....

Kommentar
Fra : myg

Dato : 26-01-09 12:22

Nu hare jeg ikke PC mere, men jeg mener godt du kan assigne et fast drevbogstav til din ext. hdd hvis du går i noget der hedder diskhåndtering eller noget i den retning under krontrolpanel (og måske system - kan ikke huske det). Du skal bare så langt ned i rækken af bogstaver, at der ikke kommer noget andet ing "på tværs af det" som Eyvind antyder. Brug f. eks. u (for USB).
Jeg har gjort det tidligere og jeg mener, det var på den måde.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-01-09 13:04

Du skal flytte programmerne fra den eksterne til den stationære og så kan du give den eksterne et andet drevbogstav.
Brug s-t-r-x-z.

Accepteret svar
Fra : pve

Modtaget 200 point
Dato : 26-01-09 13:08

Jeg har ikke prøvet at assigne et fast bogstav til min harddisk, men jeg ved du kan gøre det ved eksempelvis USB stik mv. Dette gøres (hvis du har XP) ved at højre klikke på My Computer, vælge Manage, og der højre klikke på det relevante drev og sige Change (skift) hvorefter du kantildele et bogstav. Det kan være relevant ved eksempelvis USB stik da de har for vane at vælge samme bogstav som et andet drev, eksempelvis netværksdrev.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-09 13:08

Enkelt - sæt dine USB / memory kort ind i samme rækkefølge hver gang.
Start med den der indeholder programmer med henvisninger.

Godkendelse af svar
Fra : kbisgaard

Dato : 27-01-09 08:45

Tak for svaret pve.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 27-01-09 08:58

Velbekommen, håber det kunne bruges.