/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Ens ford. af spillre på 2 hold
Fra : PeterPeter
Vist : 358 gange
300 point
Dato : 26-01-09 10:04

Kære Alle

Jeg har brug for lidt matematisk hjælp til udarbejdelse af denne fodboldøvelse, kaldet Snickers Cup.

Info:
Jeg har 10 ungdomsspillere.
De får alle et specifikt nummer hver skrevet på hånden.
F.eks:
Bo = 1
Ole = 2
Hans = 3
Ib = 4
osv. osv.

10 kampe af 5 minutters varighed.
1.kamp: F.eks. spiller nr. 1+2+3+4+5 mod nr. 6+7+8+9+10
2.kamp: F.eks. spiller nr. 1+3+5+7+9 mod nr. 2+4+6+8+10
3.kamp: F.eks. spiller nr. 1+2+8+9+10 mod nr. 3+4+5+6+7
4.kamp... osv. osv.

Øvelsen går ud på, at efter hver kamp får de spillere der er på det vindende hold, ét point - til sidst ser man så, hvem der har flest point og han har vundet...
MEN - Det er ikke det der er problemet.....

Mit problem er:

Hvordan laver jeg en matematisk fordelig af holdene til de 10 kampe, således at alle børn er lige mange gange sammen med de andre ???

Forstår i ???

- Det skulle gerne ikke være således, at spiller nr. 1 og 4 f.eks kun har spillet sammen i to kampe, men spiller 1 og 8 måske har været sammen i 6 kampe !!!

Hvordan dælen drejer man lige den ???

[B]Spørgsmål:[/B]
Er der nogen der kan opskrive begge hold til de 10 kampe - så alle er ligelidt fordelt ???
(Skulle det blive 9 kampe eller 11-12 kampe i alt, for at regnestykket går op - er det OK )

På forhånd tusind tak for hjælpen....

Fortsat god dag.

/Peter

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 10:24

Var det ikke dig der lige annulerede et spørgsmål, hvor jeg havde lavet flere opgaver?
Specialt konstrueret til din søn.

Du kan selv fordele dine spillere fremover...

Og der er 10! muligheder, hvis du ellers ved hvad det er??

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 26-01-09 10:33

Kære SvendGiversen

Mit tidligere spørgsmål omhandlende en søgning på 9.kl terminsprøveopgaver.... Jeg er taknemmelig overfor at du gider svare mig, men det var bare ikke det jeg spurgte om, som du svarede på.
Det er vel forkert, at godkende et indlæg, hvis nu der ikke er noget korrekt svar ? - Er det ikke misvisende for dem, der tror de kan finde hjælp i et accepteret indlæg ???

Men endnu engang, tak for dit tidligere svar. Du behøver ikke svare i dette indlæg, således at fokus fjernes fra mit ovenstående matematiske problem - men mindre du selvfølgelig vil dele din viden med mig og andre der søger hjælp til samme.

Fortsat rigtig god Mandag

/Peter

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 26-01-09 13:19

Hmm... Det er svært det her

Har rodet videre med det..

Hvis vi nu leger, der kun er 4 spillere i alt, hedder holdene:
1-2 mod 3-4
1-3 mod 2-4
1-4 mod 2-3
Her kan spilles 3 kampe, alt går op !

Hvis vi nu leger, der er 6 spillere i alt, hedder holdene:
1-2-3 mod ...
1-2-4 mod ...
1-2-5 mod ...
1-2-6 mod ...
1-3-4 mod ...
1-3-5 mod ...
1-3-6 mod ...
1-4-5 mod ...
1-4-6 mod ...
1-5-6 mod ...
Her kan spilles præcis 10 kampe, hverken mere eller mindre....

Men - Der er 10 spillere !!! - og vi skal kun spille omkring 10-11 kampe !!

Så hvordan vil holdene se ud til de 10 kampe, så det bliver så retfærdigt om muligt !!

Hmmm....

Håber nogen har et bud

Finder jeg løsningen, skal jeg nok skrive den her ......

Tak

/Peter

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 26-01-09 14:16

Kære alle

Eftersom jeg skal bruge ”planen” til min træning i eftermiddag, har jeg nu selv ”løst” opgaven (det vil sige, jeg har ikke løst den – men dette er mit bedste bud…)
Mine kampe vil forløbe således:

[B]Snickers Cup (10 spillere)[/B]

Kamp 1: 1-2-3-7-8 mod 4-5-6-9-10
Kamp 2: 1-2-4-7-9 mod 3-5-6-8-10
Kamp 3: 1-2-5-7-10 mod 3-4-6-8-9

Kamp 4: 1-2-6-8-9 mod 3-4-5-7-10
Kamp 5: 1-3-4-8-10 mod 2-5-6-7-9
Kamp 6: 1-3-5-7-8 mod 2-4-6-9-10

Kamp 7: 1-3-6-9-10 mod 2-4-5-7-8
Kamp 8: 1-4-5-7-9 mod 2-3-6-8-10
Kamp 9: 1-4-6-8-9 mod 2-3-5-7-10

Kamp 10: 1-5-6-7-10 mod 2-3-4-8-9

Som I kan se, har jeg taget udgangspunkt i mit ”6 spillere eksempel” men, min kampplan er ikke perfekt, eftersom f.eks. Spiller 6 kun er sammen med Spiller 7 to gange, hvorimod Spiller 4 er på samme hold som Spiller 8 syv gange !!!

Ærgeligt – Men jeg kan ikke få det til at blive bedre…..

Lidt statistik på min løsning, for at se om den er helt hen i vejret:

Hvor mange gange er spiller 1 sammen med spiller 2: 4 gange
Hvor mange gange er spiller 2 sammen med spiller 3: 4 gange
Hvor mange gange er spiller 3 sammen med spiller 4: 4 gange

Hvor mange gange er spiller 1 sammen med spiller 7: 6 gange
Hvor mange gange er spiller 2 sammen med spiller 8: 4 gange
Hvor mange gange er spiller 3 sammen med spiller 9: 3 gange

Hvor mange gange er spiller 7 sammen med spiller 8: 3 gange
Hvor mange gange er spiller 8 sammen med spiller 9: 4 gange
Hvor mange gange er spiller 9 sammen med spiller 10: 3 gange

Hvor mange gange er spiller 1 sammen med spiller 8: 5 gange
Hvor mange gange er spiller 1 sammen med spiller 9: 5 gange
Hvor mange gange er spiller 1 sammen med spiller 10: 4 gange

Hvor mange gange er spiller 6 sammen med spiller 7: 2 gange
Hvor mange gange er spiller 5 sammen med spiller 8: 3 gange
Hvor mange gange er spiller 4 sammen med spiller 9: 7 gange
Hvor mange gange er spiller 3 sammen med spiller 10: 6 gange

Jeg lukker spørgsmålet nu.

Skulle I dog have en bedre løsning ved hånden, må I godt give et praj….

Fortsat god dag.

/Peter

Annuller spørgsmålet
Fra : PeterPeter

Dato : 28-01-09 10:08

Jeg har selv besvaret spørgsmålet og kan jo ikke acceptere mig selv , vel ??

Bliver vel nødt til at annulere spørgsmålet