/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
14 dages returet. Beviser?
Fra : Æblemanden
Vist : 585 gange
200 point
Dato : 25-01-09 23:47

Hejsa !

Vil lige høre om der er nogle gode retningslinier og sikkerheder jeg bør foretage mig, hvis jeg gerne vil returnere en vare bestilt på internettet inden de 14 dage er gået.

Det er mest for at sikre mig at der ikke er noget pjat med internetforretningen.

Altså; Hvordan skal jeg sikre mig så jeg kan bevise at varen er tilbagesendt inden for de 14 dage?
Skal jeg sende en email og gemme dem som bekræftelse? Evt. et svar tilbage på den faktura jeg fik via email? Kan det bruges senere hvis der er tvivl om datoen for fortrydelsen?

Hvad med når pakken afsendes. Skal jeg sende den forsikret og forsigtig og evt. anbefalet?

Når man sender noget anbefalet er der så ikke noget med at man har bevis på at det er sendt og modtaget i den anden ende?

Eller er der andre gode råd i lige kan komme med, så jeg er sikker på at der ikke er noget pjat?
Jeg kan ikke aflevere det selv da det er for langt væk og det er ikke sikkert at det går an alligevel.

Ikke at firmaet nødvendigvis snyder, men jeg vil bare sikre mig så godt jeg kan og gerne betale et par hundreder ekstra for at fjerne enhver tvivl om at det hele er foregået efter forbrugerloven.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-01-09 23:58

Du sender pakken anbefalet så er der kvittering på at du har afleveret den til postvæsnet og du får en kvittering på at du ikke har den mere. Og så kan du skrive en mail og oplyse at den d.d. er sendt anbefalet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-01-09 04:25

At sende pakken anbefalet er nok overkill, Du får jo en track & trace kvittering.
Nummeret på denne kan Du jo så sende til firmaet.

Hvis pakken er sendt som Forsigtig skal den også tilbage som sådan, men Du har vel gemt den den originale emballage.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 26-01-09 05:33

Send en mail, som du selv skriver. Og send så pakken, som pakkepost.
Du er så sikker på datoen og pakken er forsikret hos postdanmark.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-01-09 09:06

Når man sender en pakke med P&T får man altid en kvittering - på at man har sendt pakken. Kommer pakken ikke frem til modtageren, skal du som afsender henv. dig til P&T som så efterlyser pakken.

Er det med fx kurerpost, får du også en kvittering.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 26-01-09 10:33

Hvis forsendelsen er af en sådan dimension, at den kan sendes som brev, skal du sende det anbefalet og få en kvittering på det er sendt.

Pakker kan ikke sendes anbefalet, men der er Track & Trace systemet.....og hvis T & T-nummeret oplyses til modtageren, kan han gå ind og følge pakken fra du har indleveret den på posthuset, til den ligger hos det postkontor der skal udlevere den til ham.

Du skal returnere varen i originalemballagen og vedlæg en kopi af din faktura, så der ikke er tvivl om hvilken forsendelse det drejer sig om.......mange glemmer endda at sætte afsender på

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-01-09 12:07

På postkontoret kan du få en indleverings attest.Den koster 5 kr. mener jeg. Da har du bevis på at den er sendt.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : Æblemanden

Dato : 26-01-09 21:00

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 27-01-09 05:47

Citat
Hvis forsendelsen er af en sådan dimension, at den kan sendes som brev, skal du sende det anbefalet og få en kvittering på det er sendt.

Spild af penge, pakkepost er lige så effektivt hvad angår kvittering for afsendelse....