/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ekstra XP installation
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 886 gange
100 point
Dato : 25-01-09 20:15

Jeg har geninstalleret XP da jeg havde problemer med stabiliteten.

Nu har jeg 2 systemer - som jeg under opsart kan vælge mellem (det gamle pg det nye). Hvis jeg ikke vælger noget aktivt vælges automatisk det nye system efter 30 sekunder.

Kan jeg slette det gamle system, og dermed starte op 30 sekunder hurtigere, samt spare HD plads ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-01-09 20:31

Måske, men hvis du lige har installeret, så vil jeg foreslå at installere igen, og denne gang formatere drevet først, så er der ryddet for de to gamle installationer,
men hvis de to XP ligger på hver sin partion, så behold den på drev C og slet den anden, det kan du gøre uden at geninstallere, bare sørg for at du starter fra C drevet, så kan du slette på de andre drev

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-01-09 20:46

Du kan starte op på den XP som du foretrækker. Gå derefter i stifinder, find det drev som den gamle ligger på, højreklik og vægl formater. Så formaterer du det drev. Og det er fuldstændig ligegyldigt hvilket drev XP ligger på. Men husk at tage backup hvis du har data liggende på det drev du skal formatere.

Kommentar
Fra : kusk

Dato : 25-01-09 23:31

Du bør starte op fra CD'en og så vælge at formatere de pationer, hvor du har XP liggende, ud fra dit spørgsmål, kan jeg ikke vurdere om der er installeret 2 ver. af WinXP på samme partion, eller om der er installeret på 2 forskkellige partioner.
Grunden til at du skal slette alt, er at der senere nemt bliver problemer med installeret software, hvor og hvordan er det instlleret, o.s.v. så er det bedst at tage tyren ved hornene, og rette det op 1 gang, når du så har installeret det hele, og du er tilfreds med installatione, så lav en GOST af installationen, så tager det kun 10 min. at reinstallere hele pc'en igen, da man ofte lige skal prøve et program, eller lige ændre dette eller hint på computeren, så har man altid en standard installation at vende tilbage til.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 26-01-09 07:18

Tak for svar indtil videre.

Jeg glemte at sige at jeg ikke har opdelt på forskellige drev - så begge XP-installationer er lagt på C-drevet.
Den gamle hed c:\windows...
Den nye hedder c:\windows2....

Måske man bare kan slette den 1. installation ?

Accepteret svar
Fra : anyway

Modtaget 100 point
Dato : 26-01-09 09:07

Citat
Kan jeg slette det gamle system, og dermed starte op 30 sekunder hurtigere

ventetiden kan du under alle omstændigheder nedsætte:
Højreklik Denne computer - Egenskaber - Avanceret - Indstillinger (Start og genoprettelse) Vis...... osv. Her kan du reducere tiden til det du ønsker.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 26-01-09 16:38

medmindre du har noget på drevet der skal blive liggende så du ikke kan formatere ville jeg nok bruge den halve time en gang til og formatere hele drevet og starte helt forfra.De forskellige temp-filer osv. kan godt være lagt i en mappe selv om der er 2 forskellige instalationer

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-01-09 17:16

Og samme sted som anyway snakker om kan du vælge hvilket der skal være dit standard system, så det vil være det der starter op hvis du ikke lige sidder og husker at klikke på enter ud for systemmet

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 26-01-09 18:38

Tak for svaret anyway.