/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Lasik - øjenoperation
Fra : meldgaard
Vist : 1716 gange
20 point
Dato : 28-03-03 09:32

Er der nogen der har prøvet det? Skulle du selv betale eller betalte det offentlige?
Jeg er meget nærsynet ( - 9,0 på begge øjne) og har bygningsfejl. Jeg har svært ved at bruge linser. Briller ser jeg ikke ret godt med og det giver mig en kraftig hovedpine. Jeg har hørt om at nogle får operationen betalt af det offentlige. Kender du reglerne evt.? Hvor ondt gør det? Hvad ser man under operationen?

Accepteret svar
Fra : notatoy

Modtaget 20 point
Dato : 28-03-03 11:12

Hej.
Jeg har fået foretaget en lasik operation i tirsdags.Jeg søgte det offentlige for 3 år siden da mine hornhinder da blev ødelagt. Fik det endelig bevilliget, men der gik 3 år. Jeg havde meget ondt i 3-4 timer efter operationen, men jegtlte med en anden som bare havde været lidt øm i øjnene.Efetr 4 time fortog smerten sig, øjnene var bare lidt lyssky og røde. Jeg skal nok lige bemærke at mine hornhinder jo har været ødelagt og mine øjne er meget tørre og lyssky i forvejen.
Det øje der ikke bliver opereret bliver dækket til. Det gør ikke som sådan ondt, men det er tanken om hvad der bliver gjort der er ækelt. Det er lidt ubehageligt, men gør ikke som sådan ondt. Dine øjne bliver bedøvet med dråber.
Jeg kan stadig ikke se særlig godt, men håber at min syn bliver bedre i løbet af de næste par dage.
Hvis du skal have det offentlige til at betale skal du søge via din egen øjenlæge.
Hej fra Notatoy.

Kommentar
Fra : als

Dato : 28-03-03 18:06

Jeg mener at -9,0 på begge øjne gør at du sikkert nok kan få det offentlige til at betale. Kontakt en praktiserende øjenlæge for at få en henvisning. Jeg ved at professor Niels Ehlers øjenafd. på Århus Kommunehospital ved en masse om Lasik øjenoperation.

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 28-03-03 19:44

Jeg har været hos min øjenlæge og fået en henvisning til Vejle Sygehus. Der var jeg til undersøgelse, men fik afslag. Begrundelsen var at mine øjne ikke fejlede noget rent sygdomsmæssigt. Min øjenlæge ringede til mig da han havde modtaget afslaget og spurte mig ud. Hans kommentar var at hvis jeg ikke kunne få det off. til at betale kunne ingen i Danmark få det. Men jeg vil gerne høre fra flere. Og tak for svarene

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 28-03-03 19:44

Jeg har været hos min øjenlæge og fået en henvisning til Vejle Sygehus. Der var jeg til undersøgelse, men fik afslag. Begrundelsen var at mine øjne ikke fejlede noget rent sygdomsmæssigt. Min øjenlæge ringede til mig da han havde modtaget afslaget og spurte mig ud. Hans kommentar var at hvis jeg ikke kunne få det off. til at betale kunne ingen i Danmark få det. Men jeg vil gerne høre fra flere. Og tak for svarene.

Kommentar
Fra : als

Dato : 28-03-03 21:02

Jeg tror der må være sket en fejl. Jeg mener at -9,0 berettiger til at det offentlige betaler. Det mener min kone også. Hun er lægesekretær hos en øjenlæge.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 29-03-03 10:02

Da jeg søgte fik jeg at vide at det var meget forskelligt fra amt til amt hvornår de vil betale. Søg igen, læg evt. vægt på at du har arbejdsmæssige genere med duggede briller, at du skal dreje hoved for at se ordenligt o.s.v. Hovedpine er da også en stor gene. Klø på og prøv igen, det må kunne lade sig gøre. Held og lykke.

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 03-04-03 15:33

Min øjenlæge har ringet i dag og fortalt mig at jeg er blevet henvist til Odense. Og at det off. vil betale. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 03-04-03 15:39

Godt for dig. Held og lykke med operationen.

Kommentar
Fra : als

Dato : 03-04-03 15:40

Dejligt at høre. Det manglede da også bare. mvh als

Godkendelse af svar
Fra : meldgaard

Dato : 03-04-03 18:16

Tak for svaret notatoy.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 04-04-03 13:21

Det var da lidt. Hvis du har andre spørgsmål ang. lasik kan du bare skrive, det kan godt sommetider være rart at "tale" med nogen der har prøvet det samme. Jeg klarer mig nu uden linser og briller, det er en fornøjelse. Endnu engang held og lykke.