/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Kobberfedt vs Silikonefedt
Fra : scootergrisen
Vist : 9618 gange
23 point
Dato : 24-01-09 20:17

Hey

Hvad er forskellen på kobberfedt og silikonefedt og hvilken opråder kan man bruge dem til og ikke til ?

Har læst at kobberfedt angriber gummi.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-09 20:27

Kobberfedt bruges til bolte og bremsedele som ikke må dryppe på bremsefladen.
Ikke al silikonefedt er godt til visse gummioverflader.

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 33 point
Dato : 24-01-09 20:45

Kobberfedt

Den arbejdsplads jeg var på brugte vi kobberfedt til smøring stortset alt hvad der skulle smøres.
Gevind - bolte - pakflader og meget andet.
Det blev pludselig forbudt at bruge og fjernet fra lageret med den begrundelse at det var et ret aktivt smøremiddel der angreb som du selv nævner gummi - syntetiske stoffer - aluminium og rustfri stål. Og der var nogle af mine kolegaer der fik udslæt p.g.a. hudkontakt med kobberfeldt.

Det blev erstattet med et smøremiddel Alu som var vand afvisende og samtidig beskytter mod slitage og korrosion.

Silikonefedt

Velegnet til smøring og beskyttelse af kontakter, multistik og andre elektriske komponenter.
Ligeledes et det et godt tætningsmiddel.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-01-09 20:46

Kobberfedt er meget mere varmebestandig, og bruges mest bag på bremseklodser.
Silikonefedt er meget all round, da det er tyndere og lettere at arbejde med, dets store force er at det skyer vand, og kan også bruges til at oversmøre forkromninger.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-01-09 20:48

Er der nogen steder man ikke kan bruge silikonefedt ?

Hvad nu hvis man ville købe silikonefedt til en scooter med de gummidele der sidder på der hvilken type silikonefedt er så bedst så det ikke angriber gummiet ?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 24-01-09 20:58

Jeg mener ikke silikonefedt angriber gummi. Har da smurt en tynd hinde af det på listerne på dørene i bilen så de kan åbnes i frostvejr. Ligeledes på viskerne så de ikke skal blive forstive.
Det er to vidtforskellige ting der ikke kan sammenlignes.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 24-01-09 21:00

Citat
Kobberfedt er meget mere varmebestandig, og bruges mest bag på bremseklodser.

Ja det er også brugt på min bil.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-01-09 21:10

Hvis vi siger at silikonefedt kan holde til 450 grader og kobberfedt kan holde til 1000 grader...
Bliver en scooter skivebremser virkerlig over 450 grader ? jeg kan godt se på en bil, bus, lastbil osv som vejer over 1 ton af bremserne kan blive godt varme men på en scooter er det jo højst 250-300kg der skal bremses og det er jo kun med 30-45km/t.
Er der så nogen grund til at bruge kobberfedt istedet for silikonefedt ?

og har læst man kunne bruge silikonefedt ved tændrørs gevindet... men er det ikke for varmt og hvad med ved udstødningsrøret ?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 24-01-09 22:01

Udstødningsrøret på en bil/lastbil bliver 500 - 800 gr. varmt. Så der duer silikonefedt ikke.

Jeg ved ikke hvor varmt det bliver på en scooter. Men jeg ville nok ikke bruge silikonefedt der.

Tændrøret bliver jo også rimeligt varm sååååå der vil jeg nok også anbefale kobberfedt.

Så er de/den også nemmere at skifte.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-01-09 00:15

smokie du siger kobberfedt blev erstattet med smøremiddel Alu... hedder det bare "smøremiddel Alu" eller hedder det noget bestemt ?
Har du eventuelt et link, ville da gerne bruge noget som var mindre giftigt.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 25-01-09 00:51

Det er her nr. 2 Jeg ved ikke lige hvor det købes.

http://www.spare-parts.dk/Multispray%20m.m..htm

Jeg er gået på efterløn for et par år siden så jeg har ikke kontakt med firmaet jeg var i.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 25-01-09 00:59

Prøv og se denne her link

http://www.kgi.dk/product-2501-1513.php

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-01-09 01:37

Citat
Silikonefedt

Velegnet til smøring og beskyttelse af kontakter, multistik og andre elektriske komponenter.
Ligeledes et det et godt tætningsmiddel.

Silikonefedt er vandafvisende, det må ikke bruges som kontaktrens og løse forbindelser i stik!
Det kommer der kun et dårligt resultat ud af. Ved jeg fra erfaring, jeg har arbejdet med el i flere afskygninger i over 10 år efterhånden.Og, har tit makket med stik der er blevet dårlige fordi en uvidende mekaniker har sprøjtet det silikone stads ind i dem
Fungerende stik, kontakter, kablre m.m. kan have godt af SilikoneSPRAY, hvis der er fugtigt.

Silikonefedt er godt til mange gummi dele der skal vedligeholdes, pakninger, lister, m.m..

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-01-09 15:24

Jeg tror de har sat forkert billed på her ved nummer 2 står der aluminiumsfedt men det er keramisk pasta: http://www.spare-parts.dk/Multispray%20m.m..htm

den holder til endnu højere temperature end kobberfedt... 1200 grader og der er ingen metal ik... muligvis mindre giftigt.

der sku mange slags fedt...

kobberfedt
aluminiumsfedt
lithiumfedt
keramisk pasta
silikonefedt

okay så man skal ikke bruge silikone på stik har allerede har dårlig forbindelse men kun når de HAR god forbindelse for at beskytte mod rust/korrision.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-01-09 16:47

Nu da jeg så dette keramiskepasta er der så nogen grund til at bruge kobberfedt hvis man har keramiskpasta ?

Det ser ud til at kobber,aluminium og lithiumfedt er giftigt.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-01-09 17:33

Citat
okay så man skal ikke bruge silikone på stik har allerede har dårlig forbindelse men kun når de HAR god forbindelse for at beskytte mod rust/korrision.

Nemlig

Silikone spray er bla. godt til at beskytte tændrørs kabler, så de ikke mørner og dermed trækker fugt, hvilket resulterer i et pænt lys-show

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 27-01-09 02:00

Tak for svaret Smokei.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 27-01-09 13:30

Selvtak