/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Inficerede pc'er
Fra : Line99
Vist : 1094 gange
100 point
Dato : 24-01-09 19:16

Kender I andre net-steder /links der beskriver samme begivenhed ?? Jeg synes det lyder meget bekymrende !!

Citat
Hemmelig redningsaktion lukker for netbank på 8.000 danske inficerede pc’er

Bankerne kan på en ikke-oplyst måde udpege konkrete bestemte pc’er og kunder, der mangler sikkerhedsopdatering fra Microsoft. Flere konti ventes lukket de kommende dage.

Af Morten K. Thomsen, fredag 23. jan 2009 kl. 15:29
EMNER: Datakriminalitet Hacking Malware/virus Sikkerhedshuller

I en koordineret aktion har et større antal banker herhjemme fået oplysninger om, at 8.000 danske pc’er er inficeret med et program, der kan give it-kriminelle adgang til ejerens netbank.

Bankerne er netop nu i færd med at lukke for netbank-adgangen hos de berørte kunder og skrive til dem, hvordan de skal forholde sig.

Ifølge Version2' oplysninger er både Finansrådet, bankerne, sikkerhedsfirmaet CSIS og politiet involveret i aktionen.

Kommunikationsdirektør i Nykredit, Nels Petersen, bekræfter, at Nykredit Bank allerede i nat lukkede for de første netbank-kunder.

»Af hensyn til sikkerheden har vi ikke villet vente. Vi får løbende opdateret, hvilke pc’er der er inficeret, og så lukker vi straks netbank-adgangen. De kunder, vi har en mailadresse på, får samtidig en mail. Resten har vi her til morgen sendt et brev,« siger Nels Petersen til Version2.

Kan udpege de smittede computere
Flere kilder bekræfter over for Version2, at man som resultat af det konkrete arbejde har mulighed for at pege direkte på enkelte computere, der er inficeret med den pågældende malware.

Men på grund af de store mulige konsekvenser, ønsker ingen at gå nærmere ind i, hvordan det kan lade sig gøre.

»Der er ingen grund til, at vi spiller vores kort ud , så de it-kriminelle kan tage modforholdsregler. Jeg kan dog bekræfte, at vi gør vort bedste for at følge med i, hvad de it-kriminelle foretager sig, og på den måde er vi blevet opmærksomme på, at der er 8.000 pc’er, som er inficeret,« siger Birgitte Mikkelsen, kontorchef i Finansrådet.

Hvordan man konkret har fundet frem til de berørte kunder, vil hun ikke kommentere, ud over at bekræfte, at der er benyttet en kombination af oplysninger, heriblandt ip-adresser.

»Den bedste parallel, jeg kan give, er, at når PBS
PBS
Læs mere om "PBS" i Version2's it leksikon
bliver opmærksom på kortnumre, der ligger i cyberspace, så spærrer de også kortet,« forklarer hun. Hun oplyser endvidere, at der ikke har været tale om samkøring af data, og at alle oplysninger er hentet på lovlig vis.

Downadup-ormen uskyldig
Sikkerhedsekspert Peter Kruse fra Finansrådets samarbejdspartner CSIS vil heller ikke kommentere den konkrete fremgangsmåde.

»Det er en ekstremt vigtig sag, da der er tale om mange inficerede og et potentielt meget stort tab for bankerne. Vi er nødt til at holde kortene tæt til kroppen, simpelhen for at beskytte privatlivets fred og bankerne mod tab,« siger han.

De ramte kunder opfordres til at sikkerhedsopdatere deres Windows-system, og i visse tilfælde at geninstallere det. Dette kunne tyde på, at angrebet er relateret til den omsiggribende Downadup-orm, men dette er ikke tilfældet.

»Nej, det er ikke Downadup, og det er heller ikke den relaterede windowspatch, der er tale om,« siger Peter Kruse.

Herfra: http://www.version2.dk/artikel/9712

ps. der må gerne diskuteres

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-01-09 19:27

Tak for det, så ved jeg hvorfor, hvis min netbank ikke virker en dag.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-01-09 19:31

Hvis og med lidt held kan min konto tilføres
betydelige beløb med disse hersens virusser.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-01-09 19:34

Jeg er snart tilbøjelig til at synes at computer KUN skal bruges til pjank og fjas . (punktum)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-09 19:34

Og husk at bankerne ikke sender E-mail til dig om problemer med din konto - men kun brev.

Ps. Jeg bruger styresystemet ubuntu på en sæskildt udskiftelig harddisk, og den bruges kun til netbank, og ikke andet på internettet. Og så har jeg et specielt activ card, (lille regner) som udskriver ny kode, hver gang jeg logger på.
Danske Bank logger selv af, hvis jeg falder i søvn.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-09 19:40

Det er alle dem der har ULOVLIGE wininstallationer og derfor IKKE tør opdatere

Så spørgsmålet er om de har fortjent bedre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-01-09 19:42

Det står også på ComOn: http://www.comon.dk/news/danske.banker.beder.kunderne.om.at.formatere_39428.html utrolig at brugere ikke får opdateret deres maskiner og sikret med antispyware, virus med mere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-01-09 19:44

Det kunne være en forklaring Refi, men er der virkelig så mange ulovlige Windows i omløb

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-01-09 19:48

Jeg er ikke ramt af noget skidt er lige nu logget ind på Danske Netbank, blev ikke afvist

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-09 19:49

Citat
men er der virkelig så mange ulovlige Windows i omløb

MANGE flere end du aner....

Nok mest hos den ungdommelige befolkning..... (og de blæser sikkerhed et stykke - det ser vi jo her på Kandu)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-09 19:49

Firmalicenser har spredt sig ud over det ganske land siden 1995 eller måske før.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-01-09 19:52

En knægt til sin mor, der var urolig når drengen søgte sider med spil.

"Jeg er kun på sider der ikke har virus mor"

Rart at vide.

Accepteret svar
Fra : jeansgade

Modtaget 110 point
Dato : 24-01-09 19:52

ja der er nemlig. "har jeg hørt" har også "hørt" at de sagtens kan opdateres" . Nej, det der EDB er ikke noget for os.BASTA

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 25-01-09 00:18

Min xp er også sat til at fortælle når der er opdateringer klar til hentning og min sikkerhedspakke kører vel også fint, men det er irriterende at man skal gå og tænke på sådanne noget! Hvordan mon de ved at det kun er pc'er der ikke er opdateret ? Nå, men der kommer måske flere oplysninger i ugen der kommer. Jeg har ikke meget forstand på sagerne og må næsten læne mig næsten blindt op ad opdateringerne og sikkerhedspakken. Jeg tror bare ikke at al den digitalisering kun er af det gode - det er ikke særligt gennemskueligt lader tråden stå lidt endnu - tak for indlægene

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-01-09 00:40

Det er da heller ikke noget jeg tænker over til daglig, det kører bere med automatisk opdatering af antivirus/antispy og firewall og Windows fortæller også mig når der opdateringer, en gang imelem er jeg på Windows update for at se efter ikke nødvendige opdateringer, lige nu kører jeg Ubuntu og tænker slet ikke på sikkerheden, den er sikker i sig selv, min Windows XP bliver skrottet når den ikke kan opdateres mere, så er den sidste også en Ubuntu computer, det er kun almindelig dovenskab at jeg ikke har fået et Activ Card fra banken endnu, når jeg får Activ Card, kan jeg netbanke fra Ubuntu

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-09 01:19

Eyvind -> Hvis der er tale om firmalicenser, så er det intet problem. Min firmalicens til XP PRO er fra 1996 og kan STADIG opdateres ...uden 'snyd'

Det er muligt at netbank har fundet og lukket for 8.000 pc'ere, men jeg gætter på, at der mindst er 80.000 i farezonen, når det kommer til private pc'ere med mangelfulde opdateringer af operativsystem, firewall og antivirusprogram.

...og så er der alle de med en Firewall, som ikke har det mindste begreb om, hvorledes en sådan virker. De har bare installeret en sådan, fordi de har fået at vide de skal. Får de en advarsel om trafik ...ligegyldigt hvorfra og hvortil, sendt af det ene eller det andet program? Tjaeh... så godkender de bare skidtet for, at kunne surfe videre. I hænderne på sådanne brugere er en Firewall NUL & NIX værd. Den giver bare en falsk tryghed. Jeg har set maskiner med op til 4 (FIRE) aktive trojanere, hvor indehaveren påstod hans/hendes maskine skam var helt ren, da den jo var beskyttet af såvel antivirusprogram som Firewall. Jow...Godaw ..min bare

Der burde fremvises førerbevis til internettet før man fik lov at koble sig op,
..have bestået et udvidet sikkerhedskursus før man fik lov at sende/modtage e-mail
..og man burde som minimum kræve standard certificering i TCP/IP, FTP, XHTML (DOM), CSS og Javascript, før man overhovedet fik tilladelse til at oprette en hjemmeside!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-09 01:23

1996? ..øeh... det var vist til Win95

Min XP PRO er fra 2005

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-09 01:52

Line99 ->
Citat
Hvordan mon de ved at det kun er pc'er der ikke er opdateret ?

Den exploid de 'kigger' efter er fra sidste år !!! (Blev 'lappet' af MS i Juli/August).

'Resten' er da bare at teste for 'huller' med samme teknikker som disse sites benytter:

1.) https://saarbarhedstest.it-borger.dk/orderform.do
2.) http://sourceforge.net/projects/ipscan/
3.) http://www.phaster.com/find_info_net_traffic.shtml
4.) http://www.dshield.org/
5.) http://www.angelfire.com/80s/annie2/WhatsInstalled.htm/
6.) http://www.fileresearchcenter.com/whatsrunning.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-09 09:46

Det hele bunder vel i, at man skal kunne fjernstyre computere som et firmaværktøj eller hjælp.
Eksempelvis er Vista og den "nye" win 7 åben fra starten og skal afbrydes manuelt.
det burde være omvendt. I programmet ubuntu kan der ikke laves indgreb uden at der tastes password ind hvergang................og tilladelsen "hænger" ikke fast resten af kørslen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-09 09:49

Og når så de laver sikkerheden høj nok, kommer alle spørgsmålene:

Hvordan fjerner jeg al den sikkerhed - den er irriterende - jeg kan ikke besøge alle de XXX sider - og alle mine ulovlige downloads fungerer ikke...

Hjææææælp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-09 10:05

Eyvind -> Win XP er OGSÅ åben fra starten. Tænk blot på indstillingerne for:

Netværksteder -> Hele netværket -> Micosoft Windows-netværk -> Workgroup

Hvis du er på en delt LAN forbindelse f.eks. i en boligforening får mange sig sikkert en overraskelse mht. hvad andre ..uden speciel tilladelse, kan kigge med i på din pc.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-09 10:25

Ja det er jo rigtigt Molo. Jeg går også rundt til alle naboerne hver aften og kigger dem dybt i øjnene, så jeg er sikker på at de ikke hacker mig gennem vores netværk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-09 12:12

Eyvind -> Er du så det som hedder : En Windows kigger ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 25-01-09 18:32

"Det er muligt at netbank har fundet og lukket for 8.000 pc'ere, men jeg gætter på, at der mindst er 80.000 i farezonen, når det kommer til private pc'ere med mangelfulde opdateringer af operativsystem, firewall og antivirusprogram. " det tror jeg mere på end jeg kan holde ud at tænke over. Og det må være endnu større antal, hvis man inkluderer f.eks. hvordan borgernes privatliv er sikret i 'det offetlige'. Hvis ikke Obama kan få etableret tætte skodder så kan det ikke lade sig gøre.

"Obama vinder kampen: Får en topsikret Blackberry

”Blackberry-striden” for præsident Obama er nu endt med, at han kan fortsætte med at bruge sin elskede Blackberry. Det bliver i en ekstra-sikret version, og den må kun bruges til kommunikation med en snæver kreds."
http://www.version2.dk/artikel/9706-obama-vinder-kampen-faar-en-topsikret-blackberry

Foreløbig er jeg kommet længere væk fra digital løsningerne og tættere på frimærke, blæk og papir

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-09 18:33

Det vil glæde Post Danmark

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-09 18:34

Så kan du jo bruge netbank til at købe frimærker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-01-09 18:37

Jamen Line99 dog, det er ikke meneskets lod at give op ! Banditterne får aldrig mig til at opgive internettet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-01-09 18:38

Line99 har du set statistikker over, hvor mange breve som bliver væk i PostDanmark hver år ? Alene det kan få mig til at holde mig til elektronisk kommunikation

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-09 08:22

o.v.n. -> Hvor mange dokumenter tror du da 'forsvinder' fordi de bli'r slettet ved en fejl, overskrives eller pc'ere eller servere går ned? Garanteret flere end Post Danmark 'mister'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 27-01-09 13:31

Så er der den side af det: Hvad vi gør med vores egen pc, måske kan vi lave tætte skodder, men hvad med ude i forvaltningerne eller f.eks. sundhedssystemet, eller f.eks. apotekerne og deres forvaltning af medicinprofiler etc. ??? Privatliv er en illusion !! Har man først folks cpr er alle profiler frit tilgængelige.

Der er selvfølgelig lovgivning på det område, men mon ikke profilerne cykler lidt rundt, som minimum på viske tiske plan?? Nogle gange sker der jo også fejl og lukkede ting bliver lagt åbent ud, æv bæv, og hvad er sanktionerne ?? Og hvad med fejl der burde slettes, er det overhovedet muligt ??

Hvad næsten værre er, at jeg ikke tror man kan vælge det fra, altså alle de elektroniske registreringer, som rent faktisk finder sted. Hvis jeg nævner eksemplet med Obama og hans BlackBerry er det som eksempel på hvor meget der rent faktisk er muligt at "sikre" datamæssigt, teknisk set, herudover har han (skulle man mene) de mest "kyndige" folk til at administrerere og tilsikre sikkerheden, mon den samme "kyndighed" kan findes på f.eks. på apoteket blandt personalet, der skal håndtere vores data, eller tager jeg helt fejl ? Obama har fået et lille lukket akvarie. Jeg tror det vi har fået er Kejserens nye klæder om igen - vi er bare blevet ca. 5 millioner plus af dem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-01-09 13:40

Citat
herudover har han (skulle man mene) de mest "kyndige" folk til at administrerere og tilsikre sikkerheden
du skal ikke vide dig for sikker, det ser ud som om bankerne skyder gråspurve med kanoner og lukker uskyldige ude, samtidig vil de ikke fortælle hvorda de spotter de "farlige" computere: http://www.comon.dk/news/blaes.paa.bankernes.netbank-advarsel_39446.html

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 27-01-09 13:58

Fint nok med artikkel Herudover, hvem er bankerne til at rådgive ??? Ordet bankRÅDGIVNING burde være et kriminelt ord. Man skal tænke sig nøje om og spørge: Hvis hensyn der skal tilgodeses.

Jeg vil da sige det sidste man skal gøre er at SLETTE sin hd, som minimum bør man gemme ALT og evt. sætte en ny i. Den gamle hd skal gemmes et sikkert sted (jeg var lige ved at sige bank-boxen - det er nok det sidste sted man skal lægge den - looool). Er disken slette er dokumentationen væk og hvad skal man så gøre når man bliver kaldt ned til en 'samtale' i banken.??. Bankerne råder folk til at fjerne beviset ?!?! Bank-rådgivning - min bare !!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-09 14:08

Jamen problemet er da let at løse...

STOL IKKE PÅ NOGEN - KUN PÅ DIG SELV....

Køres den parole over hele jorden går der MAX 10 år - så behøver vi ikke længere spekulere over fremtiden - for der er IKKE nogen

Din regering er korrupt
Retssystemet er ikke retfærdigt
Politiet misbruger deres rettigheder
Indvandrere ødelægger vores lille "paradisland"
Bankerne stjæler vores penge
Internettet er ikke sikkert og bør derfor lukkes

Vi snupper et spil "gris" med ungerne - der er alligevel ikke andet vi kan gøre

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 27-01-09 15:35

refi
mener du helt alvorligt at det er ok at råde til at slette hd ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-09 15:39

Nej selvfølgelig gør jeg ikke det....

Men til bankernes forsvar skal siges:

Det er BEDRE at overreagere end blot 1 får sin konto tømt....

Og i dette tilfælde kunne de jo ikke blot pille en ud da de alle tilsyneladende kører i samme netværk overfor systemet.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-09 16:03

Jeg kender en som havde adgang til et stort hospitalsnet, fra en comp. i hjemmet.
Det var vigtigt at have denne adgang..................men sønnen fik lov til at surfe på nettet,
med den selv samme comp.
Den største risiko på internettet er nok dovenskab.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-09 18:47

Rolig nu... Ingen grund til hverken panik eller bekymring:

Fra i morgen; overtager jeg administrationen af internettet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-09 18:55

Ps. Skynd jer at tage back-up, medens tid er: http://www.cssboxing.com/temp/downloadwww.gif

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-09 18:56

Citat
Fra i morgen; overtager jeg administrationen af internettet.

Jeg har allerede HÆVET det hele på mine konti.....

Velgørenhed betales KUN kontant

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-01-09 20:13

Hah - Russerne bagved ??

"Russisk-talende gruppe bag angreb på netbanker
28. jan. 2009 15.20 Indland Opdat.: 28. jan. 2009 15.23

"Personerne bag et virusangreb mod danske netbanker er formentlig en russisktalende gruppe. Målet er at hente fortrolig bankinformation fra privatpersoner. Det oplyser sikkerhedsfirmaet F-Secure, der (..)"

"Teknologien bag betegnes "Man-in-the-Browser", og den gør det umuligt for netbankbrugeren at få mistanke om, at kontoen er udsat for kriminelle handlinger."
Læs resten her: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/01/28/151854.htm

"Nej selvfølgelig gør jeg ikke det.... "
Det glæder mig oprigtigt

"Jeg har allerede HÆVET det hele på mine konti..... [Hahahahaha] "
Hov - hvor blev al tilliden af ??

Her er lige en frisk reminder omkring bankernes "RÅDgivnig" :

"Kunder er ofre for bankers bonusser
Mange bankkunder klager efter finanskrisen over dårlig rådgivning. Kunderne har taget hele risikoen og tabt store summer, mens bankerne har tjent store bonusser."

"Banker: Intet problem
Hos både bankerne og investeringsforeningerne bekræfter man, at bankerne får særlig høj provision for at formidle højrisikable investeringer, men man afviser, at det er et problem.

"- Bankerne er jo forpligtet til at rådgive ud fra kundens situation. Men at banken får en formidlingsprovision, er der intet mærkeligt i. Det er ligesom, at supermarkedet tjener penge på at sælge mælk, siger Søren Gade, underdirektør i bankernes brancheorganisation, Finansrådet, til Politiken."
28. jan. 2009 06.46 Penge
Læs resten her: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/01/28/063511.htm

Det er vel næppe måden at reetablere tilliden ?

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 28-01-09 23:11

Tak for svaret jeansgade. Det er da lige det det er