/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mine Cd-rom drev er væk
Fra : Lesonal
Vist : 341 gange
90 point
Dato : 27-03-03 23:20

Hej, er der nogen der kan fortælle mig hvordan at mine Cd-drev lige pludselig forsvinder.
Jeg opdagede det ved en tilfældighed mens jeg sad og arbejde da jeg skulle afspille en Cd.
Jeg har 2 Hd,er men ingen kan finde dem.

På den ene er der win me, den anden win 98, hvis det kan hjælpe.

Hjælp

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-03-03 23:23
Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-03-03 23:24

se osse i bios om de stædig er der ellers er det måske kablet...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-03 23:27

Er dine 2 HD i skuffer eller er de monteret fast.

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 27-03-03 23:28

Hej, jeg har set i bios, og der er der ikke nogen, der skriver den non altså under opstarten, og er begyndt at tælle en masse ram op dvs. at den kan stå og tælle i et par minutter. Mit bundkort er et Microstar hvis det kan hjælpe

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 27-03-03 23:33

Øh, jeg ved ikke lige hvad du mener, det lyder måske lidt dumt, men de er skruet fast i computeren, så jeg vil mene at de er fastmonteret

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 27-03-03 23:34

Abn regedit --> Tryk på HKEY_LOCAL_MACHINE og følg den som følger:
System\currentcontrolset\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Når du har fundet og åbnet {4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}, sletter du værdien upperfilters og/eller lowerfilters.
Nu skulle dine drev gerne komme til syne igen - du skal evt. reboote.

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 27-03-03 23:36

Ok jeg prøver lige, men hvordan kan det sådan lige pludselig ske. Er min computer ved at stå af

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-03 23:41

Ok - siden du har to HD er det kun den ene der har de to styresystemer, så du kan vælge under opstart om du vil køre ME eller 98 for der bør ikke være to HD som master, det kan give problemer. En master HD og en slave HD, sådan bør det være.
Hvis den tæller ram kunne du tage noget af rammen ud og prøve.
Emesen.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 27-03-03 23:43

Det er et kendt problem med bl.a. easy cd creator og andre programmer

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 27-03-03 23:48

Ja så er jeg her igen, Jeg har prøver det med den sti og åbnet alt det der med HKEY_LOCAL ovs. Jeg har ikke den linje eller sti eller hvad man nu kalder sådan noget.
Hvad gør man så?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-03 23:49

Det er derfor man skal køre opgradering til Easy, for den fjerner en lille fyr der hedder Take Two
Emesen.

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 27-03-03 23:54

Hej, Jeg kan køre win me, det er den jeg bruger lige nu, og jeg har kunnet køre win 98 på den anden, for den sad nemlig til slave.

Hvis det er brænder programmet Easy i mener, så bruger jeg nero 5, det fik jeg med til min brænder som jo så åbenbart ikke er der mere

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 28-03-03 00:00

Men du skulle gerne kunne finde System\currentcontrolset\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE103 18}
Når du har fundet og åbnet {4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
under HKEY_LOCAL_MACHINE

Det der er spørgsmålet er bare om der i højre spalte/vindue står upperfilters og/eller lowerfilters.
Hvis der gør det, så er det bare den/dem der skal slettes.....

Er de der ikke, så tryk windows-tasten + pause og vælg enhedshåndtering og se om der er nogen anmærkninger derinde

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-03-03 00:06

Det ser ud til at du har Me på 1. HD som master.
og 98 på 2. HD som slave.
Det er utrolig hvis det har gået godt hidtil.
De to styresystemer bør ikke køre samtidig, det kan give sammenblanding. Det kan også lade sig gøre indtil man begynder at bruge programmer på 2. HD
Men det går nogenlunde at bare bruge filer fra 2. HD
Det er da min dyrekøbte erfaring.
Emesen.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 28-03-03 00:13

Har du iøvrigt prøvet at slukke helt for computeren.....ikke bare genstarte, men helt nede og vende

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 28-03-03 00:15

Hej, Jeg kan altså ikke finde nogen af de "stier" ej heller upperfilters /lowerfilters, jeg har også set i enhedshåndtering, og der er heller ikke nogen fejl bortset fra at der ikke er nogen Cd-rom drev. samtidig med at jeg såd og kiggede efter den der sti, kom der over til højre lige pludselig en sætning med FULLogging "no" oven over står det (Standard) (Værdien er ikke defineret)-som dog har stået der hele tiden.

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 28-03-03 00:19

Mener du at jeg skal "rive" stikket ud

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 28-03-03 00:28

Nu har jeg prøvet det, det hjalp ikke, jeg aner ikke hvad jeg skal stille op har jeg brænt noget af?

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 28-03-03 00:32

Prøv evt. at køre denne guide http://www.microsoft.com/windows98/usingwindows/maintaining/tips/beginner/sysfilecheck.asp selvom jeg ikke tror det har de store chancer

Godnatter

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 28-03-03 00:37

Ok, Tak til jer alle for hjælpen, en lille sidste ting, hvorfor tæller den alle rammene op under opstarten ud for memory testing eller sådan noget, det har den aldrig gjort før, den virker lige som de helt gamle computere der skulle tælle alt op.

Kommentar
Fra : cad

Dato : 28-03-03 00:45

prøv , ved opstart af maskinen, at gå ind i bios og sætte en indstilling, der hedder noget i retning af " default factory-settings" derefter "save and exit" .

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 90 point
Dato : 28-03-03 03:24

Hvis bios ikke kan finde dine cd-drev er det muligvis forbindelsen til cd drev det er galt med eller strømmen til cd drev. Du skal åbne din pc for at checke om stikkene er sat ordentlig fast både på cd og bundkort (husk at slukke for strømmen til din computer) Som cad siger er det også en god ide at sætte bios til default settings da det lyder som om der er nogen der har været inde og rode med din bios, da den tæller din ram op under opstart. Da jeg ikke ved hvilken bios du har er det lidt svært at pege på den præcise indstilling hvor du slår det fra, men hvis du har en indstilling noget i stil med quick power on self test eller quickboot er det her du slår ramoptællingen fra. Endvidere skal alle dine drev være sat til auto i bios

Kommentar
Fra : xou

Dato : 28-03-03 08:46

hej !
prøv at hive kabelet - til den harddisk hvor me er på - så den altså bliver tvuget til at starter op i w98 ?
Virker det - er den ok
virker det ikke men den brokker sig,kunne det være filstrukturen der er ødelagt på den (non system...osv)
det her kan rede dine dataer på drevet:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/download.htm køres fra me -drevet
ellers er der en 3 mulighed at indstallere w98 oneni w98 ,sletter intet,men pas på den ikke foreslog at formatere dit drev først.
så pas på du ikke kommer til at ødelægge dataerne på drevet,så meld tilbage hvad den siger....

Kommentar
Fra : xou

Dato : 28-03-03 08:49

GLEM DET ,DET VAR HVIS HARDDISK VAR VÆK.....
i me laver du en systemgendannelse -
start-programmer-tilbehør-systemværktøjer

Kommentar
Fra : xou

Dato : 28-03-03 08:51

eller du boote fra dit cdrom drev sættes til at boote fra cdrom først i bios,
for at se om det virker...

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 28-03-03 17:42

Hej, Tak til alle, efter jeres gode råd har jeg fundet både drev og det inde i min bios, med at den kørte alle rammene igenem, jeg har sat den op som i har beskrevet og "vupti" så virker den. Så det var der fejlen lå.

Godkendelse af svar
Fra : Lesonal

Dato : 28-03-03 17:45

Tak for svaret tedd.