/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
regal raptor spørgsmål og prob
Fra : hynke007
Vist : 863 gange
100 point
Dato : 24-01-09 09:45

jeg har en regal raptor med en 100 cc lifan motor monteret mit spørgsmål er så: jeg er ved at overveje at smide en 16-42 gearing på og tænkte så at jeg også ville have en større karbu. har kigget på en 26 og en 30 mm fra www.minichopper.dk hvilken ville passe bedst ?

mit problem er at den starter ikke for godt når det er koldt. om morgenen er der ingen problem de har den stået inden for hele natten men når jeg skal hjem fra arbejde er den svær at starte. nogle der har en idé hvad det kan skyldes?

hlsen

hynke007

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-09 13:46

Hvor mange km siden er det at ventilerne er blevet indstillet ?
Det er chokerens omgang at hjælpe med at starte en koldmotor. Nu ved jeg ikke om der er automatisk choker på men ellers prøv og check at den virker.
Så kan du prøve og skifte motorolie. hvad bruger du nu ?
Jeg har læst at 10W-40 skulle gøre det lidt lettere at starte om vinteren end 15W-40 men nu er det jo ikke vinter rigtigt så ved ikke om det gør det store.

Du kan læse om at instille ventiler osv på http://mentos.wep.dk

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 24-01-09 15:40

hejsa. mine ventiler er ikke blevet stillet den køre med frabriks instillingerne. motoren har nok kun kørt ca 500 km siden montering. der er manuel choker på og den virker. jeg køre med 10W/40 har fyldt lidt på men har ikke haft skiftet. men kunne da være at jeg skulle prøve skulle det blive nemmere at starte ved at skifte olie.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-01-09 15:46

Så var det måske en god ide og skifte olie og indstille ventilerne. Det plejer gerne og skulle ske ved 300km fra ny.
Fik du ik en manual med ?

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 24-01-09 19:38

ok nej jeg fik ikke en manual med til den nye motor. så det vil jeg da prøve at gøre.

Godkendelse af svar
Fra : hynke007

Dato : 24-01-09 19:39

Tak for svaret scootergrisen. det er rart at have en hjælpene hånd da det er min først 4 takts maskine

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-01-09 23:21

Du kan eventuelt prøve og kig i den her http://www.outgear.dk/download/0/manual_megal_raptor03082007.pdf