/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Installere win xp pro
Fra : 234
Vist : 694 gange
100 point
Dato : 23-01-09 01:48

Hej!
jeg har lige købt en ny hdd på 500 gb hvor jeg skal have win xp pro installeret men , jeg vil gerne have den delt op , så på den ene halvdel ligger windows og på den anden kan jeg have andre ting liggende.

Mit spørgsmål er , kan man dele hdd op i bios , eller skal man gør det bagefter?

er der nogle som kan hjælpe mig med mit problem?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 23-01-09 02:20

Når du installerer bliver du spurgt om, hvor meget plads Windows XP skal fylde. resten kan bruges senere. Så hvis du eks. siger, at Windows XP kun skal fylde 60 MB, så vil resten af disken være uformatteret efter installationen.
Så kan du gå ind i kontrolpanelet og finde "Diskhåndtering" under punktet "Computeradministration". Dér kan du lave et nyt drev af resten af pladsen....

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 23-01-09 02:27

Nej du kan ikke gøre det i BIOS, men når du installerer XP, så kan du vælge ikke at bruge hele harddisken (tror jeg, kan ikke huske det) jeg ville bruge Gparted til formålet: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779 det er ISO filen du skal hente og brænde som ISO elller Image på en CD, den er gratis og jeg har en trin for trin billedguide under forberedelse, jeg regner med at den kommer i løbet af lørdag, jeg bruger altid Gparted til formateringen og ændring af partioner

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-09 02:29

Jeg huskede rigtig men Gparted er stadig god at have ved hånden når der skal formateres

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-01-09 02:38

Hvorfor Gparted når værktøjet ligger i XP ??

Ligesom nogle stadig sværger til Fdisk der blev lavet i sidste århundrede.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-09 10:51

Det du ønsker (..at opdele din harddisk i flere logiske drev) kaldes at partitionere harddisken.

Du kan lave alle de partitions du ønsker, men det er ikke sådan liiiige til at ændre størrelsen af drevene, når først du har oprettet partitionerne. De kan heller ikke slettes med en formatering!

Hvis du benytter XP installationen ..eller FDISK.EXE ..slutter festen hér.

Derfor anbefales det, at du bruger et program som f.eks. Gparted, da det giver mulighed for at fjerne/ændre partitions. Et andet (betalings-)program til formålet er Partition Magic.

Det købes her: http://www.soft32.com/download_151.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-09 10:55
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-09 10:56

Citat
Nøglefunktioner

Designet til at inddele en enkelt harddisk i to eller flere partitioner.

Gør det nemt at køre flere operativsystemer på samme pc.

Med BootMagic™ kan du nemt skifte mellem forskellige operativsystemer.

Hjælper med at kopiere, flytte, justere størrelsen på eller sammenlægge partitioner, hvis det er nødvendigt - uden at miste data.

Forklarende guider fører dig gennem partitionsprocessen trin for trin.

Med en brugervenlig, Windows®-baseret browser kan du let finde, kopiere og indsætte filer i både Windows- og Linux®-partitioner.

Hjælper dig med at oprette og redigere partitioner på op til 300 GB.*

Understøtter følgende eksterne drev: USB 2.0, USB 1.1 og FireWire®.**

Understøtter følgende filsystemer: FAT, FAT32, NTFS, Ext2 og Ext3.

Designet til at konvertere partitioner som FAT, FAT32 og NTFS uden at miste data.

Gør det muligt at forstørre en NTFS-partition uden at genstarte computeren.

Justerer størrelsen af NTFS-systemklynger til den mest effektive størrelse.

* Understøtter ændringer af partitionsstørrelser på maksimalt 300 GB, når partitionen er mindre end 90 % fyldt. Større harddiske kan kræve yderligere hukommelse.

** Partitioner på disse enheder kan kun ændres, når der ikke er nogen åbne filer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 234

Dato : 23-01-09 15:38

Hej!
det vil sige når jeg bliver spurgt om jeg vil oprette en ny partision til win xp pro , så skal jeg bare svare ja , og skrive hvor meget win xp pro fylder.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-09 15:51

Nemlig derefter kan du sætte størrelsen på den partion som Windows skal ligge på, bagefter kan du gå til Diskhåndtering og oprette en eller flere partioner på den sidste ikke allorede del af harddisken

Godkendelse af svar
Fra : 234

Dato : 23-01-09 17:56

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-09 20:14

Selv tak, du behøvede ikke ekstra værktøjer, men kunne bruge Windows XP cd