/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Geninstallere Windows98
Fra : acryldyret
Vist : 195 gange
20 point
Dato : 27-03-03 18:26

Jeg har en gammel computer, hvor alt min musik er på - denne computer har tidligere kørt på windows98 (ja, den er meget gammel...), men da jeg skulle forsøge at lave et hjemme-netværk, ville jeg installere win2000pro, så computerne kunne tale sammen. Mit problem var bare, at den gamle computer ikke rigtig kunne håndtere win2000pro, hvilket blandt andet betød, at jeg ikke kunne høre min elskede mp3'ere. Så i håb om at få dem til at spille igen har jeg formateret den partion på min harddisk, hvor windows lå (musikken er gemt af vejen på en anden partion!). Men nu kan jeg ikke boote på min win98-cdrom, så jeg kan ikke reinstallere windows98?!
Er der nogen, der kan hjælpe med dette problem (altså få 98 ind på en computer, der tidligere har kørt med windows baseret på NT-teknologi) - har tidligere prøvet ex. bootdisk.com - men det virkede sgu ikke rigtig. Og jeg kan end ikke få lavet en win98-bootdisk at starte op på, hverken i win2000 eller winXP.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 27-03-03 18:29

Du skal sikkert ind i BIOS og ændre boot-rækkefølgen

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-03-03 18:32

forsøg:prøv med programmet fdisk at slette den partiton igen,hvis det ikke er den første du har reseveret til w98,så gør den du har sat ad til w98 til primer partition med fdisk på start disk fra bootdisk.com.
husk osse den skal være fat for at win98 kan bruge den.

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 27-03-03 18:39

xou han skal absolut ikke bruge fdisk, den smadrer alt!

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 27-03-03 18:40

inklusiv partionen med alle mp3'erne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-03 18:40

Hvis du har en '95 diskette kan du sagtens starte w98
Den kan også resette master boot record
ved A:\ fdisk /mbr husk een afstand mellem k og /
Win 2000 vil meget gerne overtage styringen af din harddisk.
Den partition du har haft win 2000 på er nu måske NTFS og den kan w98 ikke ligge på
Emesen.

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 27-03-03 18:42

om du har en annan maskine så kan du vel göre en bootdisk der jag har precis gjort en fra bootdisk.com uden problem

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-03 18:44

Hvis du har win 2000 disketter 4 stk kan du også med dem gå ind og styre/formatere den partition som '98/2000 ligger på.
Emesen.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-03-03 18:54

det var heldigt at kennybear advaret - (tak for det ....)
hvor windows 98 skal ligge på fremgå af denne artikel:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;730208
så er det den første du har sat til w98 ???

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 27-03-03 19:00

Hehe....Nu kommer han tilbage om lidt.....og så er det BIOS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-03 19:04

Har du win XP kørende> start > hjælp > søg - partition > aktivere en partition > åbn computer administration lokal > diskhåndtering > her kan du se og ændre dine partitioner----- men pas på her kan du slette alting---- hvis du ikke har navngivet partitionerne så hold øje med størrelsen. (C:) er den du kører på.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-03 19:06

Der er ingen bios i dag - nemlig.
Emesen.

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 27-03-03 19:10

Er det mig du mener der kommer igen og siger BIOS, hva hva hva Uffe29?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-03 19:17

Xou - win 2000 er ikke nt4 men NT5 og den kan se fat16 og fat32 men ingen af dem kan se en anden primary partition som '98 jo ligger på. Der kan kun være een aktiv partition på første HD.
Emesen.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-03-03 20:49

ja ,det var det der skulle vises ved linket nemig hvor den skulle ligge.
men måske er problemmet et andet
1.boot fra din dosk fra bootdisk.com
2.start med cdrom support
3.
a: blikker (eller c:) skriv
e: (hvis dit cdrom er e ) men >> : << dette kolon findes ikke på den normale plads men på alt+æ
4.skriv install
hvis der ikke er noget galt med din w98 cdrom eller cdrom drev skulle den begynde at indstallere,det er først hvor den undersøger drevet om det er ok den siger fejl hvis din partition er forkert.

Kommentar
Fra : cad

Dato : 27-03-03 23:44

Hvis der kun er c-drev med win2000( som skal fjernes) og et d-drev med mp3-filer ( som skal overleve ( så lav dog en back-up før fremtidig experimentering)))) ;)

Hvis c-drev + d-drev er oprettet ved tidligere installation af win 95/98, så er partitionerne sansynligvis Fysiske,- lavet med fdisk (eller partition magic). Normalt er der brugt fdisk.Dermed kan man bruge komando : A:\ format C: + "enter" ( man skal sikre sig at format-programmet er på boot-disketten)

acryldyret skrev : Men nu kan jeg ikke boote på min win98-cdrom, så jeg kan ikke reinstallere windows98?!
Kom der en fejlmeddelelse? Noget om at der ikke findes et c-drev eller noget om virus????????? Hvis der gjorde:Så har du et NTFS-drev og formatering af c-drev er behandling nok. prøv først A:\ format C: + "enter" fra bootdiskette. Hvis man har partition magic, er den ret effektiv også. Hvis du starter din bootdiskette med cdrom support og lader win98-installationen klare formatteringen, så er det også en mulighed. ( hvis du har lavet NTFS-partition, er min erfaring bedst med format C - komandoen) Hvis det ikke virker - så kunne man sætte harddisken i en anden maskine os sætte harddisken som primær slave( rør ikke ved harddiskens jumper) og lave back-up af mp3-filerne m.m.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 28-03-03 22:10

Prøv med delpart Microsnot henviser selv til det. du kan hente delpart her http://space.hjem.wanadoo.dk/delpart.exe

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 28-03-03 22:10

Prøv med delpart Microsnot henviser selv til det. du kan hente delpart her http://space.hjem.wanadoo.dk/delpart.exe

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 28-03-03 22:11

Dammed