/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Masse-omdøbning af billedfiler
Fra : Brassovitski
Vist : 1138 gange
100 point
Dato : 22-01-09 13:13

Hej
Er der nogen der kender et program der kan omdøbe billedefiler i en serie så de får et fortløbende navn+nr?
Opgaven:
Jeg har en stribe billeder samlet fra forskellige fotografer. isse ønsker jeg at kunne sætte op i en bestemt rækkefølge, hvorefter de så skal omdøbes så filnavnene afspejler den ønskede rækkefølge.
Jeg har prøvet både i AcDsee, og PhotoShop Elements 5, men synes ikke jeg kan finde en funktion der gør som jeg ønsker. Både PhotoShop og AcDsee har en funktion til at omdøbe serier af billeder, men de sorteres først efter det filnavn de har i forvejen, og ikke efter en mauel opsat rækkefølge.
Det gør iøvrigt ikke noget at programmet der kan klare dette er gratis.
/Brassovitski

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-09 13:19

Jeg bruger XNview til det - eller windows billedefremvisning.
Der er mest styr over det med XNview.

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 22-01-09 13:28

Jeg anvender et godt program: "Rename It".
Det er gratis og kan hentes på http://www.download.com/Rename-It/3000-2248_4-10028255.html
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-01-09 13:39

Hej Eyvind
Citat
Jeg bruger XNview til det - eller windows billedefremvisning.
Der er mest styr over det med XNview.

Har jeg prøvet, synes ikke jeg kan få det til at virke korrekt.
XNview prøver jeg lige

Til larshau
Prøver lige Rename it også. Foreløbig tak for svar.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-01-09 14:23

Du kan gøre det i windows vista hvis du markere alle filerne vælger omdøb og skriver navn
Så kommer de til at hedde navn (1).jpg navn (2).jpg

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-09 14:49

Citat
Du kan gøre det i windows vista hvis du markere alle filerne vælger omdøb og skriver navn
Så kommer de til at hedde navn (1).jpg navn (2).jpg

Nemlig, så enkelt er det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-09 14:50

Kan man for øvrigt også i XP

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 22-01-09 15:03
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-01-09 15:32

Haloooo
Jeg tror lige i glemmere det med tilfældig rækkefølge.
Citat
Du kan gøre det i windows vista hvis du markere alle filerne vælger omdøb og skriver navn
Så kommer de til at hedde navn (1).jpg navn (2).jpg

Altså: 4 billeder
01.jpg - 02.jpg - 03.jpg - 04.jpg, rækkefølge ændres:

02.jpg - 04.jpg - 01.jpg - 03.jpg,

ønsket resultat .
02.jpg= 1.jpg, 04.jpg=2.jpg, 01.jpg=3.jpg, 03.jpg=4.jpg

i Vista og Xp billedfremviser bliver resultatet:

01.jpg= 1.jpg, 02.jpg=2.jpg, 03.jpg=3.jpg, 04.jpg=4.jpg,
altså samme rækkefølge som før at de er flyttet rundt, blot med et nyt navn. Dette skyldes at XP/Vista først sorterer efter gamle filnavn og derefter omdøber, i stedet for at omdøbe i den rækkefølge billederne er flyttet rundt. Sådan virker det i hvert fald i min XP.
Jeg håber XNview kan klare opgaven.

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 100 point
Dato : 22-01-09 16:00

Gå ind i stifinder. Marker de billeder, du vil have omdøbt (hold ctrl-tasten nede og klik på de ønskede billeder). Højreklik på det første og vælg "omdøb". Kald det "Tante Olgas fødselsdag" eller lignende og tryk på Enter. Så kommer billederne til at hedde Tante Olgas fødselsdag-1, 2, 3 o.s.v. i den rækkefølge de ligger.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-01-09 20:57

Jeg gør det da bare i Stifinder - markerer alle billeder, højreklikker på det første billede, skriver navn - så sætter den navnet plus fortløbende numre på dem allesammen.

Hanne

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-01-09 23:47

Tak for svaret hvaderikkeibrug.
Citat
Gå ind i stifinder. Marker de billeder, du vil have omdøbt (hold ctrl-tasten nede og klik på de ønskede billeder). Højreklik på det første og vælg "omdøb". Kald det "Tante Olgas fødselsdag" eller lignende og tryk på Enter. Så kommer billederne til at hedde Tante Olgas fødselsdag-1, 2, 3 o.s.v. i den rækkefølge de ligger.

Har fattet det nu. Billederne kommer til at hedde >navn (1).jpg<, det første kommer så til at hedde >navn.jpg<, for at det skal blive det første når der sorteres på navn skal det omdøbes til >navn (0).jpg<, ellers bliver det det sidste i rækken.