/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
English please
Fra : scootergrisen
Vist : 1034 gange
14 point
Dato : 21-01-09 22:59

Hello

I jeg åbentbart misforstået hvad et gasspjæld er og den dims som hedder butterfly valve på engelsk som sidder i karburatoren.

Så er her en som kan vis nogen billeder af hvad et gasspjæld er og hvad hedder butterfly valve på dansk ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-01-09 23:28

Den hedder vel bare gasspjæld på dansk, og er bare et drejespjæld som der sidder på de fleste biler med karburator, som ikke er ændret de sidste 100 år. Hvis karburatoren står op, kaldes det en faldstrømskarburator, og spjældet sidder foroven, typisk med et luftfilter skruet ovenpå.
http://www.wateronline.com/product.mvc/400-Series-Butterfly-Valves-0002

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-01-09 01:05

okay det var også sådan jeg troede det hed men der var en som ville rette en fejl på hjemmeside og skrev at det jeg kaldte nåleholder hed et gasspjæld... altså den del i karburatoren som holder nålen og som går op og ned med nålen.

Kom lige i tanke om jeg vist har læst den omtalt som stempel.

Ku være jeg skulle havde sat et billed på at det jeg mente fra starten.
http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/billeder/karburator015.gif
Hvad hedder delene ved nummer 10 og 4 ?

Kommentar
Fra : noltus55

Dato : 22-01-09 08:43

Butterfly valve er et rundt gasspjæld der er monteret på en askel så set drejer istedet for at gå op og ned.Du får lige et par eksembler,først "butterfly valve"http://www.motorsamling.dk/motorlaere/grundlaeggende/billeder/prim_karbu.jpg

og her er at alm. knallert gasspjæld :http://hussar.homepage.dk/diagram-carb.jpg

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-01-09 14:20

Det giver mening at de begge kaldes gasspjæld det passer ihvertfald med det jeg har læst.

Mon der findes nogen gode navne så man kan beskrive dem og ikke være itvivl om hvad der skrives om.

Måske gasspjældsstempel og gasspjældsventil.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-01-09 14:47

Nææ, det hedder gasspjæld.
Men i ventilation bruger man betegnelsen Pladespjæld, fordi det bare er en rund plade, der er balanceret, så den ikke yder modstand ved at blive lukket og åbnet.

Til motorcykler og knallerter laves normalt cylinderformede gasspjæld, men også fladspjældskarburatorer:
http://www.scooter-shoppen.dk/default.aspx?c=Catalog&category=12771
Mest kendt er mikuni fladspjælds karburatorer, men også Dellorto laver dem.

Kommentar
Fra : noltus55

Dato : 22-01-09 15:35

Der er også fladspjælds karburator de vipper om er centeraksel,i ældre biler er der det mest anvendte

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-01-09 16:52

Hvad skal vi så kalde de 2 gasspjæld ?
Jeg vil have de skal hedde noget forskelligt.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 14 point
Dato : 25-01-09 17:06

Vippespjæld
Klem eller drøvle eller op/ned spjæld

Kommentar
Fra : noltus55

Dato : 25-01-09 18:36

Jeg vil have de skal hedde noget forskelligt."kald dem hvad du vil,men skal folk forstå dig kalder du dem det de er,gasspjæld.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-01-09 20:01

Citat
men skal folk forstå dig kalder du dem det de er,gasspjæld.

Jo men det jo derfor jeg startede dette sprøgsmål fordi JEG ikke forstod hvad der blev ment når der stod gasspjæld til 2 forskellige ting.

vippespjæld er ik tosset.

nålespjæld for det andet måske ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-01-09 20:26

Ja nålespjæld er ikke tosset, da vippespjæld ikke bruger en nål.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-01-09 22:16

så bliver det nålespjæld og vippespjæld.
Eller nålegasspjæld og vippegasspjæld... de første ligge dog lettere på tungen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-01-09 22:48

Jeps

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 26-01-09 14:37

Tak for svaret pallebhansen.