/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Analoge/Digitale indgange
Fra : rhv_82
Vist : 964 gange
30 point
Dato : 21-01-09 22:54

Hej med jer,

Kan i ikke prøve at definere hvad hhv. en digital og en analog indgang er? Kort og præcist.

Jeg er godt klar over at en analog indgang kan være en spændingsindgang fra 0-10 V eller en strømsignal fra eks. 0-20 mA eller 4-20 mA.

Jeg savner bare nogle korte definitioner samt nogle gode eksempler på anvendelsesområder.

Kan i hjælpe?

/Rasmus

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 21-01-09 23:04

et digital signal er et signal, der er genereret ved hjælp af en digital modulation metode anses som konverteres til et analogt signal,

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 21-01-09 23:06

Den fik jeg sgu godt nok ikke lige fat i....

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 21-01-09 23:26

prøv at læse dette det giver en god forklaring på digital / anolog

http://afdelinger.djh.dk/radio/stories/storyReader$6

chicapigen

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-01-09 23:35

En digital indgang kan kun være to værdier, enten 0 eller 1 (slukket eller tændt).
En analog indgang har uendeligt mange værdier.

En afbryder til en lampe er digital, enten er den slukket eller også tændt for fuld styrke.
En lysdæmper til en lampe, kan regulere lystyrken trinløst mellem slukket og fuld styrke.

Tankmåleren i en bil er analogisk, et viserinstrument viser indholdet i tanken (feks 0-50 L).
Advarselslampen for lavt tankindhold (tænder feks. når der er 5 L tilbage i tanken) er digital, og fortæller kun om der er under, eller over 5 L i tanken.

Håber du fik lidt ud af det.

MVH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-01-09 00:59

digital hedder på rigtig dansk ciffervis eller "angivet ved tal om du vil"

Husnumre og ppostnumre på adresser ergode eksempler på en digital angivelse.

Petersen bor i nr 8 er digitalt.
Petersen bor langt nede ad vejen ca overfor det røde hus er en analog angiovelse.

Når det gælder moderne computere bruges ofte det binære system( cifre 0 og 1) . Det for mange til at tra at alt digitalt er binært, men det kunne ligesåvelvære med et andet grundtal.

Der findes også analoge computere hvor størrrelsen af en spænding repræsenterer en regnestørrelse. De er hurtige og gode til visse formål.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-01-09 09:21

Ud, fra dine tidligere spørgsmål, er det i forbindelse med regulatorer og styringer du spørger, ikk'? I såfald er Transor væven fuldkommen vildt ude i hampen.

Viskinge svarer ganske korrekt at: De digitale ind- og udgange er enten/eller. Altså åben eller lukket. I automatik-regi bruges indgangene til rapportering fra manuelle termostater (brand, frost og den slags). Ligeledes ved andre fejltyper, såsom udfald motor værn (så slutter man en hjælpeblok på motorværnet og sender dette til automatikanlægget), eller f. eks en kontaktor i en frekvensomformer der melder fejl osv osv. Altså signalerne er on eller off. Udgangene er det samme. Enten on eller off.
En variation kan være regulering af elvarmeflader. Der anvendes af og til "bølgetogsregulatorer" hvor man vha solid state relæ. Man tænder og slukker i realiteten anlægget i x antal sekunder ud af f.eks. en periode på 20 sekunder. Har været flittigt anvendt af Exhausto og LS-Control. Andre variationer har vi set hvor man anvender to digitale udgange til strinløsstyring af en motorventil/spjæld. Man bruger den ene til at vælge omløbsretning og den anden trækker selve forsyningen til motoren. Den første vælge så i sagens natur hvad vej vi kører, den anden hvor længe. Så er resten simpel programmering. Dette lille trick gør at man kan købe langt billigere motorer til spjæld/ventiler.

Analoge indgang læser enten en spænding, et antal mA eller modstand. Man specificerer der hvad indgangen er beregnet for, som nævt 0-10V 2-10V 4-30mA eller henviser til f. eks følerkarakteristikker (modstandskurve) enten PTC eller NTC. Ligeledes ses anvendt potentiometre for håndjustering osv. Stort set alle analoge indgange kan også bruges digitalt - det er så ren programmering at håndtere kortsluttet/åben og specificere dette. Udgangene set oftest med 0-10V, 2-10V og 4-20 mA. Lidt spændingsdeling med lidt modstand kan fifle det ene til andet.

Så bliver vi i bilsproget, er tændingen og advarselslamperne digitale (enten eller) og speeder, bremser, speedometer, tankmåler og temperaturmåler analoge. Du er så selve regulatoren, der handler udfra inputs'ene og kreerer outputs'ene.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 22-01-09 18:18

I dag modtager du to signaler i dit kabel-tv-stik. Et analogt og et digitalt. Det analoge signal er det kabel-tv, som du kender. Det digitale signal er det, du får, når du sætter en digitalmodtager (en boks eller en kortlæser) i mellem dit tv og kabel-tv-stikket.
Digitale signaler giver dig støjfrit billede
Digitalt kabel-tv har en højere kvalitet end analogt tv. Det er fordi, det analoge signal er følsomt over for forstyrrelser, mens det digitale signal er meget mere robust og støjfrit. Derfor får du et billede, der står knivskarpt.
Du kan få tv i endnu højere opløsning
Det bedste tv-signal, du i dag kan modtage, er i HD-kvalitet. HDTV giver dig et billede, hvor detaljeringsgraden er langt højere, end den du kender. Digitalt kabel-tv giver dig også mulighed for at se en håndfuld kanaler, der sender i HD.
Du får skarpere billede på alle typer tv

Et fladskærms-tv, hvor boks og tv er forbundet med HDMI-kabel, giver digitalt signal hele vejen frem til skærmen. Du får knivskarpt billede
Et fladskærms-tv med en DVB-C tuner, hvor du indsætter en kortlæser, giver også digitalt signal hele vejen frem til skærmen. Du får et knivskarpt billede
Et billedrørs-tv, hvor boks og tv er forbundet med et scart-kabel, giver digitalt signal indtil boksen. Boksen oversætter det digitale signal til et analogt, som tv’et kan forstå. Du får stadig en forbedret billedkvalitet, selvom signalet ikke er digitalt helt frem til skærmen

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 27-01-09 07:46

3773: God forklaring, tak.

Hvilken spænding kan en digital in/out påtrykkes???

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-01-09 17:23

Citat
Hvilken spænding kan en digital in/out påtrykkes???

Det er for lidt oplysninger !! Hvad er det for udstyr???? Nogle kan klare 2 volt, medens andre kan klare 500 Volt.

Det svare lidt til at spørge om, hvor højt et fly kan flyve ?? Nogle fly er kun beregnet til få hundrede meters højde, medens andre kan gå op i 20 Km. højde.

MVH

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 27-01-09 20:27

Viskinge:

Det var faktisk det svar jeg ledte efter. KANON.

Hvem har mest fortjent point? Jeg ville faktisk gerne jeg kunne dele dem.

/Rasmus

I er super dygtige herinde. Er glad for i kan hjælpe. Håber også i vil hjælpe på mine fremtidige spørgsmål.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-01-09 13:24

Selvfølgelig.

PS: Digitale indgange påtrykkes sjældent spænding, men de sender selv lidt ud, sådan at styringen kan afgøre om kontaktsættet er åbent eller lukket.

Hvad en digital out kan påtrykkes afhænger af hvilke relæer der er brugt. Dette opgives normalt i databladet for styreenheden, f. eks. 230 V 16A. Det er vigtigt man læser dette, så man ikke for lavet et eller andet der brænder relæ'et. Skal man bruge mere power en relæerne kan klare, fikses dette nemt VHA eksternt hjælperelæ, eller f. eks. Solid State relæ (elektroniks relæ - a' la thyristor.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 30 point
Dato : 28-01-09 13:25

....altid hyggeligt at snakke styringer.

Godkendelse af svar
Fra : rhv_82

Dato : 30-01-09 12:08

Tak for svaret 3773.

Du er en knag!