/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan jeg grunde med LIDL maling
Fra : steenfibiger
Vist : 4619 gange
165 point
Dato : 19-01-09 21:01

Ved en fejl købte vi maling i LIDL fordi de havde malervarer på tilbud. Jeg ved, at det ikke er godt med meget få pigmenter og dårlige bindemidler. Og måske afgiver det også formaldehyddampe ? som kan irritere luftvejene?
Kan jeg eventuelt bruge den billige maling til at grunde med?
Jeg ahr smidt kvitteringen væk far Lidl, så jeg kan ikke returnere malingen til Lidl.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 19-01-09 21:09

Ja hvorfor ikke.
En grunder er vel bare en maling som har en neutral "farver" som grå eller hvid sådan at den kan dække det meste af en tidligere maling som måske har været mørk...

Er det ikke formålet med en grunder eller tager jeg fejl ?

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 19-01-09 21:11

Jeg tænkte mere på problemerne med formaldehyddampene i forbindelse med at bruge den billige maling som grunder!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-01-09 22:23

Skal i ikke have maiet udenfor? Så kan i bruge den som grunder der. Ellers er i da blevet klogere af det køb. Så det har da været godt for noget.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-01-09 22:27

Du kan fortynde malingen med 1:2 det vil sige 1 liter vand 2 liter maling. Så fortynder du også formaldehyden. Og hvorfra ved du at der er formaldehyd i?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-01-09 22:45

Her kan du læse om formaldehyd:

http://da.wikipedia.org/wiki/Formaldehyd

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-01-09 00:14

grundmaling har til formål at være bindeled mellem det "nøgne" materiale og den stærke topmaling som måske ikke selv binder så godt.
Til udendørs, skal grundmaling være af god kvalitet med en god binder. Pigmentet i grundmalingen er mindre væsentligt.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 20-01-09 10:52

Jeg forstår det således at man skal bruge en grundmaling med en god binder, mens topmalingen skal være stærk med pigmenter af høj kvalitet.
Men det er vel bedst at købe maling med blomstermærket for at undgå indklimaproblemer med med bl.a formaldehyddampe?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 165 point
Dato : 20-01-09 14:57

Luft ud, mens grunden tørrer. Og eftersom det sikkert er noget vandfarvestads med én eller anden plasticdispersion, tørrer det hurtigt.
GØR PRØVE. Lav et prøveopstrøg på samme slags bund, du vil bruge, se hvor meget det dækker, se hvor godt det hænger ved (en strimmel sellotape), eller som Grundtvig sagde:"Virkeligheden er altings prøve!"

mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 11-02-09 12:18

Tak for svaret pbp_et.
Vi har fundet ud af det - tak for hjælpen