/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Betegnelse for barnebarns mand
Fra : ingelein
Vist : 3869 gange
50 point
Dato : 19-01-09 19:07

Hej
Findes der nogen officiel betegnelse for barnebarnets mand/kone ???
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-01-09 19:12

Hustru/ægtemand til barnebarn - eller?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-01-09 19:18

Hej
Nå ???????? Næh, jeg tænkte på noget mere gyldigt, i stil med fætter, kusine, tante, onkel svigermor, sviger............ nå alle dem, vi kan nævne med bare et ord i stedet for at komme med mit barnebarns mand.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-01-09 19:27

Man har jo heller ikke en betegnelse for sin svoger/svigerindes bror eller forældre.

Det er også langt ude omend man kan møde disse personer flere gange om året.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-01-09 19:43

Hej LuffeA

Dem Du nævner er jo også personer temmeligt langt ude. Og temmelig udskiftelige Måske skyldes det også bare at man i gamle dage ikke blev så gammel at man kom til at kende barnebarnets mand?

Jeg synes bare at "mit barnebarns mand" lyder ufamiliært. Det ender jo med mit oldebarns far - og så kan man da begynde at tænke på om oldebarnet har en anden far end mit barnebarns mand - ?

Hvis jeg ville sige "mit barns far" - ville det lyde sært for mig- nej, nu er jeg vist ved at komme for langt ud -

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-09 19:48

Hvorfor ikke bare kalde ham for "Ole"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-09 20:44

Jeg har aldrig hørt om en sådan "titel"

Så jeg vil vove den påstand, at der ikke findes en officiel betegnelse

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-01-09 21:04

Næ vi, der er laaaangt ude i familien - selvom det er den nærmeste familie, jeg har......... - benævnes ikke. Da Camilla var barn, var jeg moster, og med i "den nærmeste" famile. Så fik hun børn. Da røg jeg plusli' langt ud... Tingene går sq stærkt nu om dage

Ingelein - Hvad med "svigerbarn"?

Hanne

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 19-01-09 21:30

Hvad med søn eller datters svigersøn?
Der findes ikke noget og det vil nok blive en lang benævnelse hvis det skulle laves

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-01-09 21:42

Da "vi" blev "sat på jorden" var det ikke meningen, at vi skulle leve ret meget længere end til vi havde overstået vores "yngelpleje".

Nu kan lægevidenskaben få os til at leve længere, hvorfor vi er blevet den største trussel mod klodens fortsatte eksistens.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-09 21:52

Citat
Hvad med "svigerbarn"?

Den kan nemt misforståes som om det er en svigersøn/svigerdatter --- syntes jeg

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-01-09 22:06

Hej
Nu er det jo ikke fordi vi skal opfinde et navn -
Indtil videre er det også kun mit barnebarns kæreste , som på onsdag rejser til Afghanistan. Det er i den forbindelse der afholdes møder og gives oplysninger til nærmeste familie - og det fik mig til at spekulere på om der fandtes et navn til barnebarnets mand - for det bliver jo straks mere familiært igen med eventuelle "oldebørn".

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-09 22:11

Citat
for det bliver jo straks mere familiært igen med eventuelle "oldebørn".

Ti hi, så kommer han til at hedde.... mit oldebarns far i stedet for mit barnebarns mand/kæreste

Accepteret svar
Fra : keldvagner

Modtaget 50 point
Dato : 20-01-09 10:32

Ud fra beskrivelsen af grandfætter - grandonkel m.m. i et andet indlæg ville en naturlig betegnelse være: grandsvigersøn

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-01-09 13:50

Ja, for hunne..... keldvagner

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 20-01-09 14:18

Tak for svaret keldvagner.
OM DET KAN ACCEPTERES OFFICIELT VED JEG IKKE - MEN JEG KAN JO ALTID FORKLARE DET MED AT MIN GRANDSVIGERSØN ER MIT BARNEBARNS MAND ....................

MANGE VENLIGE HILSNER
INGELEIN