/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
win2000, netværksprintere, flere brugere
Fra : barrett
Vist : 736 gange
100 point
Dato : 27-03-03 09:49

Hej

Kan man installere en netværksprinter i win2000 på en sådan måde at når en anden bruger logger på pc'en så kan vedkommende benytte denne printer, uden først at skulle installere den igen?

I håb om positivt svar
Barrett

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-03-03 10:25

Hej Berrett,

øh... det kommer lidt an på hva' du mener... men la' os tage et eksempel...

la' os f.eks. sige du har 4 computere hvoraf den ene af dem har tilkoblet en printer... så ka' du få adgang til denne printer (hvis der er givet tilladelse til adgang af den, samt computeren med printeren er tændt)... du ska' dog såvidt jeg husker installere driverne til printeren på de 3 computere der vil ha' adgang til printeren...

hvis det er på den samme computer med printeren men med en anden bruger profil end administrartor, så ska' du sørge for når du unstallere printeren, at den er tilgængelig for alle brugere...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 27-03-03 12:27

du delar ut en speciell dator till at vara fileserver og så delar du ud skrivaren till alla

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 27-03-03 12:34

Jeg har vist desværre ikke fået formuleret mig ordentligt.

Der er tale om et netværk med server i et domæne.
Der er 50 brugere oprettet og der er 4 netværksprintere (oprettet på serveren) og ikke direkte koblet (kabelmæssigt) til nogen pc/server (står helt for sig selv).

Når så en bruger logger sig på netværket skal brugeren tilslutte en printer
(I "KØR" skrives: \\xxxxx100105 (som er serverens navn) og så tilslutte sig en af printerne).
Hvis en anden bruger senere logger på den samme PC, kan denne bruger ikke gøre brug af denne printer, der åbenbart lægger sig i en brugerprofil.
Jeg har en forestilling om at man må kunne lægge den i en "all users"-profil på en aller anden måde.

mvh
Barrett

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 27-03-03 17:17

Hej Barrett,

oki doki...

såvidt jeg husker, ska' den nye brugerprofil der logger sig på og tilslutte/tilføje printeren til sin profil... hvis personen der denne brugerprofil får det gjort i sin globale brugerprofil, så sku' denne person ku' logge sig på en hvilken som helst computer i netværket og så sku' printer tilslutningen gerne følge med...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-03 19:26

For at benytte en netværksprinter eller en shared printer skal pågældene printerdriver være tilstede på den computer der vil printe. Når udprintningen starter og man vælger printeren vil dukumentet ændre sig til denne printer.
Emesen.

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 28-03-03 23:26

Hej Igen

Jeg vil prøve at formulere mit spørgsmål anderledes.

Et eksempel:
Der står en pc i rum A der skal printe til en bestemt printer i rum B.
I dag skal hver eneste bruger, når han/hun logger sig på pc'en 1. gang Installere/tilslutte printeren i Rum B
- det er ret irriterende.
Det jeg så gerne vil er:
At jeg installerer printeren på pc-en når jeg sætter den op. Og når så en bruger logger sig på - på denne pc - kan han/hun uden videre bare benytte denne printer.

Jeg håber dette eksempel bedre udtrykker mit problem.

mvh
Barrett

Kommentar
Fra : swnielsen

Dato : 08-04-03 22:49

Hvis du på serveren Share printeren du ønsker at benytte på din arbejdsstation skal denne da bare installeres engang for alle på arbejdstationen med de drivere der nu skal benyttes.

Fra din arbejdstation bruger du "Add Printer" finder printeren i dit domæne eller workgroup og haps installere den både drivere og printer for dig. Du kan også, hvis du installere printeren på printerserven med flere typer drivere understøtte blandet miljøer som Win95,Win98,NT,Win2000Pro

Godkendelse af svar
Fra : barrett

Dato : 20-05-06 18:11

Tak for svaret strarup.