/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
lugt i vaskemaskine
Fra : bublebee
Vist : 1467 gange
50 point
Dato : 18-01-09 16:52

Min vaskemaskine lugter indeni, har prøvet at koge den igennem på en lang kogevask osv, men intet hjælper - mit tøj kommer til at lugte og skal vaskes om, hvis man ikke tager det ud umiddelbart efter endt vask - hvad kan jeg gøre for, at få denne lugt væk fra maskinen..... ??

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 18-01-09 17:20

Prøv dette råd

Hvis en vaskemaskine allerede lugter
1. Kør vaskemaskinen igennem 3 gange ved 60 grader med en halv deciliter klorholdigt opvaskemiddel til opvaskemaskiner – for eksempel Jelp Maskinopvask eller Shine Maskinopvask.

2. Kør en vask igennem én gang ved 60 grader uden vaskemiddel.

3. Kør vaskemaskinen igennem 3 gange ved 60 grader med 30 gram citronsyre.

4. Vask en vask igennem én gang ved 60 grader uden vaskemiddel. Det meste af den sure belægning er nu ude af maskinen, men der kan godt gå lang tid, før den sidste sure lugt forsvinder helt. Husk at det er meget lettere at undgå lugten end at fjerne den.

http://www.miele.dk/page.php?page=7825&menu=2926&match=1&parent=2924

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 18-01-09 17:26

prøv også at kaste et blik på sæbeskuffen. Er den belagt med gamle sæberester/skyllemiddel- er det en rigtig god ide at rengøre den også inde bag sæbeskuffen når den er taget ud.

Kommentar
Fra : Carina76

Dato : 18-01-09 20:29

Jeg har haft det samme problem .. Jeg ved ikke hvor den sidder på din, men på min sidder den nede i højre hjørne, det er en loge af en art, hvor der er vand inde, du skal have en balje og så skal alt det vand ud, når det er tømt, vasker du så dit tøj og det dufter dejligt igen.. Hvis at det er det, som er problemet i dette tilfælde :)

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 18-01-09 21:41

Er det ikke noget med der en luge du kan åbne forneden og dreje en prop af så der kommer vand ud. jeg ved ikke om det er et filter men prøv og rens det.

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 50 point
Dato : 18-01-09 21:49

Kogevask på 90 grader med en halv liter klorin.
Kør endnu en 90 graders vask uden noget bagefter for at være sikker på der er skyllet ordentligt ud.
Alle maskiner har godt af en 90 graders vask ca en gang om året, jeg plejer at kombinere det med at vaske mine gulvklude, karklude og andet lyst der kan tåle en gang klor og 90 grader

Denne metode har jeg brugt MANGE gange, både på mit arbejde når vi har solgt en brugt maskine der lugtede, venner og familie har også brugt den flere gange.
Det skyldes næsten altid at lågen ikke får lov til at stå på klem når maskinen ikke bruges, HUSK AT LÅGEN SKAL STÅ PÅ KLEM!

Det løser dit problem

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-01-09 22:15

Ja lågen på klem og sæbeskuffen trukket ud, så er der gennemtræk, det virker endnu bedre.

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 27-03-09 11:51

Tak for svaret taunusanden.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-03-09 18:05

Glad for at kunne hjælpe