/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvidt undertøj
Fra : toyota34
Vist : 13396 gange
50 point
Dato : 18-01-09 15:09

Jeg har hvidt undertøj der efter vask er blevet gråligt - det drejer sig både om bomuld og syntetisk materiale.
Har i gode råd om hvordan man kan få det hvidt igen?

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 18-01-09 15:34

Du kan prøve med klorin - ligger det for længe og er opløsningen for stærk, kan det mørne stoffet. Du har også mulighed for at prøve med oxi-action, som er brintoverilte aktigt produkt. Der findes også direkte affarver middel som kan købes. - Find også lige ud af hvad det er der smitter af så det undgås fremover.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 35 point
Dato : 18-01-09 15:44

Rent hvidt undertøj er indfarvet i hvidt. Du kan indfarve det i hvidt igen og så i fremtiden kun vaske hvidt i hvidt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-01-09 15:56

Hej.
Ja du skal vaske det på min. 60 grader og bruge BIO TEX til hvid vask.
Jeg har lige ordnet vores datters hvide tøj og hun sagde at hun ikke havde set det så hvidt siden hun købte det.

Kommentar
Fra : toyota34

Dato : 18-01-09 16:00

Piaskov - vil det sige at selvom det er blevet gråligt kan det blive hvidt igen ved vaski i bio tex hvid?
Skal jeg evt. lægge det lidt i blød inden?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-01-09 16:06

Hej .
Jeg kom det direkte i vaskemaskinen. Noget af det kunne tåle flere grader end andet så jeg vaskede det på de grader det kunne tåle.
Ikke noget forvask endda og heller ikke i blødsætning.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-09 16:07

Hvis det først er blevet gråt, så bliver det ikke hvidt igen uden du farver det. Men er det lidt gråt p.g.a. kalk, så kan du lægge det i lidt eddikevand og se om det hjælper.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 18-01-09 16:19

Det er ikke klor som kan gøre tøj hvidt igen...
Så prøv og bland noget klor i badekar med vand og lad tøjet ligge dernede noget tid...
Men det vist nok noget med at hvis det ligger for længe så kan de ødelægge tøjet.

Angående de syntetiske stoffer så ville jeg da ikke tro de kunne optage farve men du kan jo prøve med klor og se om det virker.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-09 16:34

Klor gulner syntetiske stoffer hvis man bruger for meget.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-01-09 16:49

Citat
Rent hvidt undertøj er indfarvet i hvidt. Du kan indfarve det i hvidt igen
nej det kan spørger ikke, eller nogen anden for den sags skyld, hvid er ingen farve, så det du kan gøre er at blege de farver så er kommet på det hvide eller måske vaske farverne af

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-09 18:14

Som Granner01 skriver...........vores kridhvide tøj, er farvet hvidt (kald det hvad du vil o.v.n)

Det hvide bliver gråligt med tiden, og for at få den hvide farve igen, så du gå en tur i Matas og købe farve der.

Klorin kan gøre bomuldstøj hvidere, men ikke kridhvid, syntetiske stoffer bliver ikke hvide af en gang klorin, så spar bare forsøget

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-01-09 18:15

Nu skal du huske for eftertiden at der er vaskepulver til hvidvask, og - til kulørtvask.
Det kunne jo være det var derfor det var blevet gråt, men det kan selvfølgelig have andre årsager.
Undskyld, det var ikke det du spurgte om.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 18-01-09 20:16

Citat
Rent hvidt undertøj er indfarvet i hvidt. Du kan indfarve det i hvidt igen og så i fremtiden kun vaske hvidt i hvidt.

granner01 og Nordsted1, det er simpelthen faktuelt forkert - I bliver nødt til at komme med lødige links der underbygger de påstande: at det er indfarvning med hvid (i modsætning til afblegning) der gør hvidt. Kom med bevis! F.eks. i form af et link til hvor man kan købe hvid farve til indfarvning af bommuld.

PS.
I øvrigt må du aldrig komme klorin på uld, det bliver helt ødelagt!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-01-09 20:23

I mine børnedage brugte vores forældre "blår" til det hvide.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-01-09 20:33

Vask altid alle hvide tekstiler for sig. Brug vaskemidler med blegemiddel, det vil sige til hvid vask, så holder det sig lettere hvidt. Vil du f.eks. friske dine lagner op med et ekstra hvidt skær, kan du en gang imellem tilsætte lidt blegemiddel, når du vasker. Blegemiddel findes blandt de øvrige vaskemidler i dagligvarebutikker. Noget hvidt tøj er farvet hvidt, og skal så vaskes med kulørtvaskemiddel.Følg vaskeanvisningen på tøjet. Husk, aldrig at overdosere og følg doseringsanvisningen på vaskemiddelpakken.

- Tøjet bleges mere, når det vaskes i maskine.

Mange bruger det samme vaskemiddel uanset vask og tænker ikke på, at midlet ofte indeholder blegemiddel. Sorter derfor altid vasken efter farve. Brug vaskemiddel med blegemiddel til den helt hvide vask og kulørtvaskemiddel til alt det andet.
http://theboschway.bosch-hvidevarer.com/ecologixx/tips-fran-tvattstugan/lar-dig-mer_sant-och-falskt.aspx

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 18-01-09 21:41

Det fremhævede i dit link omtaler 'farvning' men ikke INDfarvning, og det er to forskellige ting!! Og hvis det er det som 'man ved', kan jeg da godt se at det er med til at forvirre. Men det siger intet omkring, hvorfor hvidt undertøj er hvidt.Tværtimod skriver linket en hel del om blegning til at opnå hvidhed på vasketøjet !!

Så stadigvæk kom med et link til hvor man kan købe hvid farve til INDfarvning af bommuld, vi kunne f.eks. sige at det skulle være et stykke ubleget-lagenlærred. - Find et link til sådanne en dåse eller flaske, det vil jeg gerne se... eller rettere, det ville jeg da gerne købe

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-01-09 22:18

Det er du ikke ene om Line99, jeg har heller aldrig hørt om at man skulle kunne FARVE tøj hvidt, tøj kan bleges hvidt ikke farves fordi hvid ikke er en farve, men hvis man bleger alle farver væk, så ser tøjet hvidt ud, den effekt kan forstærkes ved at tilsætte blåelse (ikke blår som der er skrevet længere oppe) blåelse som er en kobber forbindelse giver tøjet et svagt blålig skær som øjnene opfatter som meget hvidt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-01-09 22:57

Undgå blødgøringsmiddel! Bamseline og hvad de hedder allesammen lægger et lag på tekstilfibrene, og når det er blevet for tykt, samler det kalk, okker, fnuller osv. Det aktive stof, kvaternære ammoniumforbindelser danner sammen med sæberester en næsten tyggegummiagtig substans, som samler alt muligt. Tyder også på kontaminering fra skuffe til skuffe i vaskemaskinen. Tjek, at der ikke ligger vaskepulverrester i forvaskeskuffen, hvor også sidste hold skyllevand bliver ledt igennem. Rens den skuffe helt og bandlys skyllemiddel. Så går dit problem nok over i løbet af nogen tid. Åja - og doser efter brugsanvisningen og brug et ordentligt vaskemiddel. COOPs Bluecare og IRMAs tusindfryd er iflg. det hedengangne Statens Husholdningsråd noget af det bedste, du kan få for penge. Og brug hvidvaskemiddel (ULTRA kalder nogen det) til det hvide og kulørvaskemiddel til det kulørte.
mvh
pbp
Og hvis du ikke har maskinarbejdere el. lign. i familien, behøver du ikke bruge forvaskeskuffen. Så er den nem at holde ren.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-01-09 00:01

Man kan da godt se at der er personer her der aldrig har arbejdet med uindfarvede stoffer. De er bestemt ikke hvide, hverken bomund eller uld.

For at få dem hvide skal de indfarves. I hvid.

Et får er da ikke hvidt og frøene på bommuldsplanten er da heller ikke helt hvide. Hvor tror i vi får vores hvide stof fra? Trylleri?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-01-09 00:07

Og så for at vende tilbage til spørgeren, her er en genvej til hvordan du kan redde det:

http://www.borupkunst.dk/hobbyartikler.asp?t=5&ID=354387

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-01-09 02:12

Citat
PS.
I øvrigt må du aldrig komme klorin på uld, det bliver helt ødelagt!

Uld. Kommer det ikke fra fårene. Hvad f........ skal de blandes ind i det for.

Var spørgsmålet ikke bomuld og syntetisk?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-09 05:03

Granner01 det er et fint link du kommer med, til at blege tøjet med, det virksomme stof i Lingeri Whitener er det som Line99 skriver i sit første indlæg
Citat
Du har også mulighed for at prøve med oxi-action, som er brintoverilte aktigt produk
+ at der er lidt træsprit i også, det kan du selv konstantere ved at læse sikkehedsdatabladet på produktet, så altså for at tøj skal blive hvidt skal det bleges på en eller anden måde og eller farves med noget blåelse som får tøjet til at lyse hvidere (øjenbedrag)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-01-09 07:24

Jeg tror ikke, man som forbruger kan købe hvid farve til indfarvning - men det bliver brugt i tøjindustrien:

Hvidt tøj kan som regel vaskes ved lavere temperatur end angivet. Bemærk dog, at hvidt tøj meget vel kan være indfarvet i en hvid nuance (gælder specielt syntetisk tøj). Dette slags materiale bør behandles som hvilket som helst andet farvet tøj (se ovenstående). Vaskemiddel til hvidt tøj indeholder ofte blegemiddel, hvilket kan medføre, at det hvide tøj kan miste sin hvidhed og blive grålig. For at være på den sikre side bør du derfor undgå vaskemiddel med blegemiddel til alt andet end hvide håndklæder, sengetøj og undertøj i 100 procent bomuld.
http://www.paspaatojet.dk/web/53

Det er forøvrigt en rigtig fin side med mange gode råd om at passe på tøjet. Fra samme side:
Citat
Kridhvide bh’er bør vaskes separat eller med andet kridhvidt tøj for at undgå, at det bliver mørkt. Selv naturhvidt eller beige tøj farver gradvist det kridhvide, så de efterhånden vil tabe sin friske hvide farve.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-01-09 13:01

ALLE almindelige vaskemidler til hvidt tøj indeholder blegemidler, peroxider. Kig selv efter på deklarationen. Og det betyder, at de giver samme behandling (iltning) som textilindustrien bruger, så bliv endelig ved med at bruge hvidvaskemiddel - og indgå "skyllemiddel"!

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-01-09 18:14
Kommentar
Fra : toyota34

Dato : 19-01-09 18:14

Tak for alle jeres svar - jeg vil forsøge med DYLON lingeri whitener til det der allerede er blevet kedeligt gråt og vil fremover bruge vaskemiddel til hvid vask og det der kalkrenser til vaskemaskinen.
Jeg ved ikke hvem der skal have points for svarene da det er en god blanding - og jeg skal lige afprøve først

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-01-09 20:07

Glem det med kalkfjerner til maskinen. Det har en altfor høj kilopris. Brug i stedet en god kvalitet vaskepulver doseret til dit lokale vands hårdhed. Det indeholder kalkbinder/kalkfjerner og er ikke nær så dyrt i drift som kalkfjerner fra supermarkedet.

Godkendelse af svar
Fra : toyota34

Dato : 05-02-09 16:26

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-02-09 22:59

Selv tak.