/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Styring af Sony kamera
Fra : arnely
Vist : 1031 gange
100 point
Dato : 18-01-09 14:08

Hej

Et spørgsmål omkring software jeg håber nogen kan svare på.

Jeg har et Sony Alfa 350k, som jeg bruger på mit stjerneteleskop (Meade LX200-ACF).

Kan jeg styre mit kamera fra min Computer, alså trykke på en tast på computeren og sekunder efter se billedet på computerens skærm? Funktionen er guld værd når man skal fokusere skarpt på en stjerne. Hvis man bare kunne overføreLive View funktionen over på ens computer ville det også være super.

Jeg ved at Canon har den funktion indbygget i nogle af deres kamera. Men spørgsmåler er, er der nogen der ved om Sony har sådanne funktion?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-01-09 14:11

Du har formodentlig allerede kigget i manualen?

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 18-01-09 14:16

Ja det har jeg. Og der er også noget software med til kameraet.
Men så snart jeg sætter et kabel på, som bruges til at overføre billeder med. Er der igen funktioner der virker på kameraet sålænge kablet sidder på.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-09 16:18

Du skal finde ud af om dit kamera kan overføre vis bluetooth. Det er trådløs overførsel og kræver bare en lille bluetooth USB nøgle.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 18-01-09 17:32

Kameraet har ikke bluetooth

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-09 17:42

Så er du nødt til at overføre billeder via kabel, og så er det rigtigt at der bliver blokeret for alt andet når kameraet er tilsluttet din PC.

Du kunne alternativt ringe eller skrive til Sony og spørge om dit kamera kan gøres trådløst. Evt. med et kort eller andet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-09 17:45

Så er du nødt til at tingene foregår i 2 tempi. Først optag billede og så tilslutte kamera og overføre billede.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-01-09 17:51

Hvaf hedder det program du benytter.
Citat
Og der er også noget software med til kameraet

Er det noget i denne stil Picture Motion Browser (PMB ?

Og har du installeret programmet og fulgt anvisningerne?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-09 17:56

Her kan du se hvordan det ser ud til sony

http://www.sony.dk/article/id/1223479028139

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-01-09 18:01

Yderligere og måske bedre oplysninger:

Se side: http://support.sony-europe.com/dime/downloads/downloads.aspx?site=odw_da_DK&m=DSLR-A350&f=sids_win

Citat
Sony Image Data Suite for Windows

Oplysninger om fil IDS30_Installer0809a.exe ( 34.0 MB (35,716,152 bytes) )

Overblik/funktioner

Sony tilbyder kunder med DSLR-A100/A200/A300/A350/A700 at downloade den nyeste version of α programsoftwaren "Sony Image Data Suite", som omfatter følgende software:

Image Data Converter SR Ver. 3.0
Software til at vise, justere og gemme stillbilleder i RAW-filformat, som er taget med dit kamera.

Image Data Lightbox SR Ver. 2.0
Software til at vise, sammenligne og klassificere stillbilleder i RAW/JPEG-filformat, som er taget med dit kamera.

Remote Camera Control Ver.2.0*
Software til at betjene dit kamera, når det er tilsluttet computeren via USB, til at tage billeder eller til at ændre indstillingerne.

* Denne software kan kun anvendes til DSLR-A700.

Nye funktioner og forbedringer

Image Data Converter SR Ver. 3.0

Forbedret betjening
Hurtigere skærmvisning
Tilføjelse af funktionen for kompensering af periferibelysning
Tilføjelse/forbedring af D-områdeoptimering mv.

Image Data Lightbox SR Ver. 2.0

Hurtigere skærmvisning
Forbedret filterfunktion

Remote Camera Control Ver. 2.0

Tilføjelse af "intervaludløserfunktionen til optagelse"* (kun Windows)
* Du kan bruge denne funktion på DSLR-A700, når firmwaren er opdateret til Ver. 4, som du kan finde her.

* Denne funktion aktiveres ved at installere "Interval Shooting Set-up Tool" (Intervaludløserfunktionen til optagelse), som du kan finde her.

Relevante produkter
Digital SLR-kameraserie "α":

DSLR-A100
DSLR-A200
DSLR-A300
DSLR-A350
DSLR-A700

Understøttede operativsystemer

Windows XP SP3*
Windows Vista SP1*
* 64-bit(XP) og/eller Starter Edition-versioner understøttes ikke

Ovennævnte lyder jo udemærket, men jeg er bange for - at dit kamera burde være model 700

Citat
Remote Camera Control Ver.2.0*
Software til at betjene dit kamera, når det er tilsluttet computeren via USB, til at tage billeder eller til at ændre indstillingerne.

* Denne software kan kun anvendes til DSLR-A700.

Beklager

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 100 point
Dato : 18-01-09 18:19

Hvis du er bange for, at du ryster kameraet kan du købe en fjernbetjening.
F.eks. http://www.sony.dk/product/dsa-remote-releases/rm-l1am

så kan du efterfølgende overføre billederne til din PC.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 18-01-09 20:12

IBM760

Gode oplysninger du kommer med. Selv om kameraet er sprit nyt er softwaren kun version 2.01 så det skal jeg lige have opdateret på min laptop med Vista (sidder ved en Mac p.t)

Det var da også det ikke kan lade sig gøre med et 350k selv om det har Live View. Det ville være en kanon måde og se sit resultat, og fin justere. Har en fjernbetjening i øvrigt.

Ja det var vel det takker for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : arnely

Dato : 18-01-09 20:13

Tak for svaret IBM760.
Også tak til jer andre

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-01-09 20:19

Selv tak!

Men prøv evt. at kontakte Sony for at høre, om de påtænker en opdatering af Software på 350'eren.
Hvis det er HW-styret, er der ikke så meget at gøre!

Held og lykke.

Mvh IBM760