/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Flere bumser selvom jeg bruger sæber
Fra : Shaunchi
Vist : 2077 gange
500 point
Dato : 27-03-03 07:58

Hej... Jeg har et problem. Jeg har i tiden brugt en del forskellige sæber, cremer, ølgær, hudpleje serier osv.....
Det startede med at jeg havefået et par bumser, og så var det ellers bare ned og købe en serie i matas. Men det virkede ikke, så brugte jeg ølgær. Virkede ikke. Jeg fik anbefalet nogle masker, virkede ikke.
Så nu er jeg begyndt at to af mine sæber som jeg blander, og bagefter smører tea tree oil (rigeligt) på, og så noget specialcreme eller fugtlotion. Når jeg smører tea tree oil på, begynder det at svie rimellig meget. Nogle få steder har jeg ret tør hud så det skaller lidt.
Men... Det bliver bare ved med at blive værre!!! Og det er efterhånden ved at være et proble!!!

Så mit spørgsmål er hvad jeg kan gøre? Skal jeg i en periode bare droppe alle sæberne og olien? (jeg er bare bange for at det vil blive endu værre) Eller hvad kan jeg gøre? Jeg er begyndt at spise nogle vitamin piller med mineraler. Men det er ikke fordi jeg spiser usundt. Jeg spiser aldrig slik, chips og sådan. Noget af det eneste jeg spiser er, pasta, frugt, brød, conflakes, mælk, og yougurt...
Jeg drikker også rigeligt med vand, tager solarie osv. Derfor forstår jeg virkelig ikke hvad der går galt, men hvis nogen kan fortælle mig hvad jeg skal gøre så vil jeg blive utroligt glad. (derfor den store point)

Ps. Helst ikke lægen.

Kommentar
Fra : DK93

Dato : 27-03-03 09:01

Hos Netdoktor kan du læse meget om bumser:
http://www.netdoktor.dk/Sunderaad/fakta/bumser.htm
Hvis det er virkelig slemt kan du hos din læge få effektiv hjælp og medicin til at fjerne dem.

Held og lykke
dk93

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 27-03-03 09:49

Prøv at duppe med brintoverilte i en 3% opløsning, det ved jeg virker. Måske det samme gælder sikkert klorhexidin.........

Men lægen vil helt sikkert kunne give dig en henvisning til en hudlæge, og hvis ikke de kan hjælpe.........

Held og lykke!

Kommentar
Fra : briani

Dato : 27-03-03 09:50

Hej Shaunchi

Hvis du vil være bumsefri,så er du nød til at kontakte din læge,som så kan henvise dig til en hudlæge.
For nogle år tilbage,kendte jeg en der led meget at bumser
Han kom til hudlæge,og fik behandling med nogle piller som hed ROCOTAN,ikke sikker det er stavet rigtig,dem tog han i cirka 4 måneder,og siden den tid har han ingen haft.
PS-Drop sæben og diverse olie,og vask dig i rent vand.

Mvh Brian

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 27-03-03 10:23

Hejsa

Tænk lidt over hvad du spiser.. jeg fandt engang ud af at hvis jeg spiste mange chips og andre ting med meget fedt i. gik der kun et par dage får jeg kunne begynde at se starten på en ny bums.. prøv at hold dig til en sund livsstil

Kommentar
Fra : summer

Dato : 27-03-03 11:50

Shaunchi, det lyder som om du selv har gjort næsten alt for at blive fri for bumserne. Nedennævnte midler er fra dk93's link til Netdoktor:
Basiron til påsmøring
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/basiron.htm
Roaccutan tabletter
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/roaccutan.htm

mvh
summer

Kommentar
Fra : bks

Dato : 27-03-03 11:56

Hej Shaunchi

Du skal også tænke på, hvad du spiser - for meget fedt kan give uren hud.

Ellers hørte jeg i radioen for et stykke tid siden, at en skolelærer uddelte vaskeklude til sine elever. Resultatet var og er, at mange af eleverne er holdt op med at bruge diverse bumsecremer.

Og så gør som briani råder: Brug kun vand

Venlig hilsen
bks

Kommentar
Fra : summer

Dato : 27-03-03 12:25

Hvis det er rigtig alvorligt, skal du sikker have disse tabletter Tetracyclin. Dem fik vores ældste ordineret. De var effektive - læs her: http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/tetracyclinal.htm Men få nu en snak med din læge eller ring til en hudlæge (henvisning kræves ikke)

mvh
summer

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 27-03-03 12:58

Hej Shaunchi

Jeg tror du forvirrer din organisme ved alle de produkter du har forsøgt dig med og det er jo trods alt en naturlig proces fra kroppen at skille sig af med nogen ting gennem bumserne, men for nogen bliver det selvfølgelig alt for meget

Jeg ville nok nærmere anbefale dig at gå til noget alternativ behandling - umiddelbart en kinesiolog eller en akupunktør.

Lægernes kemi, ville jeg vente med indtil det andet var forsøgt, så du ikke blot forurener de indre organer, hvis naturen selv kan hjælpe dig af med problemet.

Held og lykke med kampen mod dine bumser.

Kommentar
Fra : Shaunchi

Dato : 27-03-03 14:31

Jeg spiser SUNDT og ikke det mindste fedt... Så der ligger problemet ikke. Jeg er dreng og kun 15, men jeg kan huske min storeSØSTER sagde hun ikke havde flere da hun gik ud af 9. klasse det som jeg gør til sommer. Kan jeg måske regne lidt med at mine så også snart vil forsvinde hvis jeg stopper med alle de sæber og sådan? Jeg er selv ret vild med akupunktur, og vil gerne lære det. Jeg stoler 100% på det, men jeg ved ikke hvor der er en i nærheden. Ved godt hvos punkterne mod acne sidder ca. Men som sagt ikke helt præcist, så jeg vil ikke til at stikke med nåle da det jo kan ramme noget forkert.

Problemet ser ikke så slemt ud da jeg er ret brun af solaire, men de irriterer mig utrolig meget fordi jeg har VERDENS sødeste kæreste, og så vil man jo gerne se ordentlig ud...

Kan det være de forsvinder af sig selv hvis jeg stopper? Før jeg begyndte med sæber osv. (et halvt år siden ca.) Havde jeg nærmest ingen i forhold til nu. Det er jo også snart sommer, der plejer de vel også at gå væk, med hjælp fra solen?

Accepteret svar
Fra : solgaard

Modtaget 500 point
Dato : 27-03-03 15:43

Hej Shaunchi

Du skal huske at hver gang du begynder på et nyt plejemiddel til dit ansigt kommer der mange bumser i starten..! det er først efter en længere periode hvor du bruger det hver dag at du kan se resultat..!

som du selv siger hjælper sol MEGET...! det er faktisk noget af det bedste..! så fortsæt med at tage sol og hold dig væk fra især CHIPS, ØL, og PØLSEVOGNEN..! pizza gør ikke så meget..! og du kan også godt spise slik men chips og øl er især med til at få bumserne til at folde sig ud..!

der findes en masse imod bumser og clerasil er faktisk ikke nogen dårlig løsning du skal bare være klar over at den første tid du buger det får du flere bumser men de forsvinder ved regelmæssig brug af det..! grunden til at det har så dårlig omtale er at det i starten giver bumser og så stopper folk med at bruge det og får dermed ikke det færdige resultat at se som faltisk er færre bumser..! det kan nemlig ikke undgås at man får flere bumser når man starter med et nyt produkt da huden reagerer på den nye béhandling..!

hvis det er et rigtig stort problem for dig kan du hos din læge få ordineret nogle piller som udtørrer din hud og så forsvinder bumserne også men det vil jeg ikke anbefalde hvis det er noget du kan leve med for du bliver helt udtørret men til gengæld forsvinder bumserne så også..!

og tænk nu på at din kæreste jo er sammen med dig fordi hun kan lide dig så hun tænker nok ikke så meget over det..!

Held og lykke med det og husk endelig at fortsætte med solaruim eller ture på stranden nu er det jo snart sommer

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-03-03 16:34

Hej, Shaunchi
Dit skind, hvor er det synd for dig... Jeg har selv haft mange bumser i rigtig mange år. Og jeg har også prøvet ALT. Jeg har fundet ud af, at min hud slet ikke kan tåle tea tree oil. Og bumserne bliver værre af varme eller kulde.
Jeg syntes også at det var rigtig pinligt at snakke med lægen om det, så jeg blev over 40 år!! før jeg fik det gjort. Jeg prøvede roaccutan, men kunne ikke tåle det. Så fik jeg en skrap og langvarig pillekur med antibiotica og samtidig skulle jeg smøre mig i ansigtet to gange om dagen med Flagyl creme (på recept). Nu er min hud i orden næsten hele tiden, og det eneste jeg behøver at gøre i dag er at smøre med Flagyl cremen. Og så selvfølgelig vaske mig med en mild babysæbe.
Jeg ved godt, at for de allerfleste og forhåbentlig også for dig, forsvinder bumserne af sig selv i løbet af få år, men det er da egentlig lidt fjollet, at man ikke går til lægen så man hurtigt kan få en pæn hud igen. For især som helt ung, men så sandelig i lige meget hvad alder, man har, så betyder det da enormt meget om man har bumser i ansigtet.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 27-03-03 16:55

Her en virkelig god side om bumser:
http://www.netpatient.dk/Bumser-behandling.htm
Det er jo kun dig selv der kan vurdere hvor alvorligt problemet er. Hvis du har bumser i den størrelsesorden du kan se på linket, skal lægedommen komme indefra. Alvorlig bumseangreb er en for for betændelsestilstand. I dag kan man få medicin, næsten uden bivirkninger. Da jeg for mange år siden var stærkt plaget af bumser, var der ikke de store muligheder. Jeg kender hele "selvbehandlingsmulighederne", som du også har været igennem. Sund kost og rensning af huden er alfa og omega.

>>Ps. Helst ikke lægen.<<
Hvorfor vil du ikke det. Læger er vandt til at se den slags problemer, så det vil jeg opfordre dig til snarest. Og så er det ganske gratis, at få en lægelig vurdering af dine bumser, og en evt. receptpligtig salve eller andet. koster ikke ret meget i forhold til alternative behandlere.

mvh
summer

NB: Husk man synes selv man ser meget værre ud end andre synes. Jeg var selv meget genert og flov over mine bumser, kan jeg tydelig huske. Det går over, med eller uden medikamenter

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-03-03 17:03

---Det gør al´så osse ondt og det kløer. Jeg synes IKKE man skal vente på, at det går over af sig selv...

Kommentar
Fra : summer

Dato : 27-03-03 17:09

Birgitta, helt enig. Jeg håber også Shaunchi tager mod til sig til at gå til lægen
mvh
summer

Kommentar
Fra : Shaunchi

Dato : 27-03-03 17:35

MANGE TAK for de gode svar... Specielt tak til Solgaard, birgitta, summer... Kanone svar. Jeg er altså ikke flov over at gå til lægen med problemet. Jeg synes bare ikke problemet er stort nok. Men nu får vi at se om det ikke kan hjælpe med den rådgivning jeg har fået her.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 27-03-03 18:20

Tak skal du have..!

nej der er ingen grund til at gå til lægen medmindre det er en direkte gene i din hverdag.. og det lyder det jo ikke til. men det er irriterende med bumser og hvis man kunne så man sig helst HELT fri for dem men det kan ikke undgås at få bumser nogen får det bare mere end andre. men alle får det mere eller mindre men som regel forsvinder de også med alderen

held og lykke med det..!

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : summer

Dato : 27-03-03 18:29

Shaunchi, selv tak. Fortsæt med din sunde livsstil osv. så vil det sikkert blive bedre inden så længe. Bliver det værre, eller bliver du træt af det, har du jo fået lidt tips til at komme videre med.

Go' hejsa
summer

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 27-03-03 19:20

Hej Shaunchi

Jeg har en søn på 15 år snart 16. Han kom på efterskole i september. Da han startede havde han mange mange mange bumser. Jeg sagde til ham at alle de der midler som matas osv reklamerer med hjælper som regel ikke og er kun en ubehagelig udgift til falsk håb. Jeg sagde at han skulle klemme dem ud der blev modne og ellers prøve at lade dem være. Han led ikke under dem men han havde virkelig mange.

Nu ca ½ år efter har han næsten ingen og jeg nævnte det for ham og sagde at han var blevet en virkelig flot fyr. Han sagde: Jamen mor.....der er en nede på skolen som sprayer sine bumser med deodorant, og det går de væk af.

Jeg blev noget fortørnet. Jeg aner ikke om det er deo der har gjort det eller bare en mere sund livsstil. Så jeg siger ikke at det hjælper, men synes bare du skulle høre den historie *SS*

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 27-03-03 21:40

Hej!
Du kunne også prøve en kometolog. Der også til mænd )
Du kan få en gratis vurdering af din hud og forslag til hvilke cremer og/eller ansigsbhandlinger der passer til DIN hud. Desværre plejer deikke at være biligt, men problemet plejer at være løst inden for et par måneder.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Shaunchi

Dato : 28-03-03 07:36

Hej...

Jeg ville bare lige spørge om når man bruger tea tree oil. Så begynder min hus at skalle, og jeg får mange flere bumser! Er det bare i starten? Skal stoppe med at bruge det? Eller skal jeg blive ved? Ved nogle andre sæbe bliver det jo også være i starten.

Kommentar
Fra : DK93

Dato : 28-03-03 09:57

Shaunchi, fortsæt endelig med tea tree oil, da det har en decinficerende virkning. Ifølge Netdoktor er det netop et godt middel at smøre huden med.

Ha, en god dag
dk93

Kommentar
Fra : Shaunchi

Dato : 28-03-03 14:28

Okay... Men jeg har virkelig fået MANGE flere efter jeg er begyndt med det. Og huden er helt tør.

Jeg har være lidt syg. Og ret sulten/søvnig kan det måske være det? Jeg kører måske lige forbi lægen og får ham til at give mig recept på??? Helst nogle tabletter eller piller, da jeg er ret træt af ting til at smøre i hovedet.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 28-03-03 16:30

hej Shaunchi

Ja som jeg skrev til dig i mit første indlæg så reagerer huden ved start af et nyt produkt..! så fortsæt endelig..! det med at din hud udtørrer er gode tegn for bumser er jo egentlig fedt. så at din hud udtørrer er kun gode tegn..!

at du bliver sulten tror jeg derimod ikke har noget med det at gøre

Du kan få piller hos lægen som jeg også har skrevet tidligere som også udtørrer huden. jeg har en kammerat som har spist dem da han havde en del bumser på ryggen og brystet. og de er væk nu..! men der er stadig ar efter dem.

Held og lykke

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-03 16:53

Hej, Shaunchi.
De fleste læger ved ikke nok om bumser. Jeg har prøvet at få antibiotika hos lægen, -det hjalp ikke rigtigt, -så fik jeg en salve, og så blev det værre. Først da fik jeg en henvisning til en hudlæge. Roaccutan udtørrer ikke kun huden, men også alle slimhinder så man kan bl.a. få tørre øjne og sex-problemer. Den antibiotikakur jeg fik hos hudlægen var på flere gram Escumycin daglig i en lang periode. Det hjalp MEGET hurtigt, i løbet af få dage var der en tydelig bedring. Men man skal fortsætte i adskillige uger, og trappe langsomt ned. (Den første antibiotikakur skulle altså have været 4 gange så kraftig, og den salve, jeg fik på det tidspunkt modvirkede faktisk pillekuren fandt jeg ud af senere.......) -Få hellere en henvisning til hudlæge med det samme, hvis ikke din læge er indstillet på at give dig en stærk Escumycin-kur +Flagyl-creme. HUdlægen kan også fjerne arrene efter bumserne, hvis der er kommet sådan nogen.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 28-03-03 17:41

Hej Shaunchi
Hvis din hud bliver ved med at føles tør, og du alligevel har bumser - ja måske endnu flere - så synes jeg du skal søge enten læge eller hudlæge. Måske har din læge forstand på problemet, eller også kan han/hun henvise dig til en hudlæge. Selv om dette ikke kræver henvisning, går det altid hurtigere når det går igennem lægen.

Her kan du se de tre grupper medicin: Hudbehandling - antibiotika Erytromycin og antibiotika
Tetracyklin. Som du kan se er der en del navne inden for hver gruppe. Escumycin som har hjulpet Birgitta kan altså også hedde Abboticin® - Erycin® - Hexabotin®

Medicin til behandling af acne:

Receptpligtig medicin til hudbehandling: Dalacin® - Isotrex - Redap® - Skinoren® - Flagyl

Receptpligtig tabletmedicin, antibiotika

Erytromycin: Abboticin® - Erycin® - Escumycin® - Hexabotin®

Tetracyklin: Acromycin® - Doxycyklin “Dak” - Oxytetracyklin “Dak” - Tetracyklin "DAK" - Tetralysal® -
Roaccutan® - VibradoxÒ -VibramycinÒ

Hvorfor gå og plages når der kan gøres noget ved det.

Med venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : Shaunchi

Dato : 28-03-03 22:20

Hej... Nu prøver jeg lige en uge til og så ser vi om det har hjulpet...

Nu gør jeg følgende

1: Hver gang jeg er i bad (hver morgen, og nogle gange eftermiddag efter træning), og hver aften vasker jeg ansigtet i en "flydende sæbe" fra Matas med 2% tea tree oil

2: Om aftenen tager jeg noget 100% rent tea tree oil på et lille stykke vat rondel, og smører det ud i ansigtet.

3: Jeg putter en fugtlotion på. (den fra matas med tyrkis striber) I dag har jeg købt en "active face cream" fra Australian bodycarel, men jeg ved ikke helt om den er for fed.

4: I løbet af dagen dupper jeg ren tea tree oil på hvis der er nogle store bumser. Og de steder hvor der er nogle små, eller nogle der kunne blive store.

5: Jeg presser nogle gange de store ud, dupper med lidt tea tree oil, og så smører "propolis salve" på.

6: Ca. to gange i ugen bruger jeg en dybderensende maske, og skrubbe maske efter hinanden. Efterfulgt af ovenstående. (1, 2, 3, 4, 5)

6: Spiser selvfølgelig SUNDT, undgår alt slik, chokolade, alkohol osv. Jeg spiser så fedtfattigt som muligt, drikker 2-4 liter vand om dagen, spiser meget frugt. Tager solarie. Er begyndt at spise vitamin/mineral piller for at jeg ikke skal mangle noget i den ensformede kost.

Så mit spørgsmål er om det er rigtigt det jeg gør? Skal jeg måske bruge noget rensemælk, skin tonic eller noget? (så køber jeg det fra Australian bodycare, med tea tree oil i)
Hvis det bare bliver ved med at blive værre hvad kan jeg så gøre? Når jeg tænker tilbage for et halvt år siden da lige før jeg startede med at eksperimentere med sæber osv... Havde jeg faktisk stort set ingen.

Skal jeg mon stoppe helt med det?

Ellers skal jeg jo åbenbart smutte til læge som i siger, men jeg vil nu lige give det andet en chance først. Nu ved i hvad jeg gør så PLEASE hvis i kan se der er noget der mangler eller jeg gør noget forkert, så sig ENDELIG til så det kan blive rettet.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 28-03-03 22:31

med den behandling burde der jo ikke være noget som helst...!

måske du skulle stoppe igen. hvorfor begyndte du når du ingen havde..?

så prøv en hudlæge hvis du vil til læge..!

Held og lykke

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Shaunchi

Dato : 29-03-03 01:25

Ligemeget hvor mange man har vil man jo gerne af med dem... Dengang syntedes jeg jo også de var irriterende. Så jeg ville bare have dem væk før der kom flere. Det skal lige siges at jeg først er startet med denne behandling for ca. en uge siden. Men jeg har haft bumser de sidste 4 år (dog meget få) Det er først nu her det rigtigt er begyndt.

Men eftersom jeg ikke har brugt denne behandling særlig længe, hvor lang tid kan jeg så regne med før jeg kan se forbedringer i stedet for det modsatte?

Hvordan lukker man det her spørgsmål? Jeg har efterhånden fået rigeligt med gode svar.

Kommentar
Fra : DK93

Dato : 29-03-03 08:54

Hvis ikke det du gør nu hjælper i løbet af et par uger, tror jeg ikke du får bumserne væk uden lægelig assistance, altså receptpligtig medicin. Jeg vil også lige sige, at det er flot og grundigt det du allerede gør og har gjort.

At lukke et spm.? Det gør du ved at acc. en kommentar som svar, så får vedkommende de udlovede point og spm. er lukket.

Held og lykke og ha' en god dag
dk93

Kommentar
Fra : Shaunchi

Dato : 29-03-03 09:06

Det plejer jeg også at gøre, men der er ikke sådan en "knap" hvor man kan trykke accepter!!! Jeg kan kun sende indlæg og forøge point.
Kan det måske være fordi jeg bruger noget dækcreme? Har overeget at det kunne være det, der var skyld i at det gik så langsomt. Men tror ikke.

Kommentar
Fra : DK93

Dato : 29-03-03 13:02

nej, dækcreme tror jeg ikke har indflydelse på "hastigheden"

Funktionen "Formodet svar" findes ikke længere på Kandu. Du kan vælge at acc. den kommentar du vil.
"Accepter kommentar som svar"

mv
dk93

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-03-03 17:07

Hej Shaunchi.
Som jeg vist har skrevet før, så fandt jeg ud af undervejs, at jeg slet ikke kan tåle teatree-oil produkter. Det er ALT for skrapt for min hud. Måske gælder det samme for dig... Jeg har også prøvet kamilledampbade, varmt og koldt vand skiftevis, vegetarkost, diverse produkter i håndkøb, dækstifter o.m.a. -Hudlægen fortalte mig, at varme og kulde måske lindrer i første omgang, men på længere sigt irriterer det bare huden så bumserne bliver værre. Hvis man har en sart hud, så skal der ikke så meget til før den bliver irriteret, og hvis man har tendens til bumser, så bliver de selvfølgelig meget værre. -En kraftig escumycin-kur virker meget hurtigt, men man skal blive ved med at tage pillerne i ret lang tid.
Når først du har fået gjort noget ved problemet, så kikker du dig i spejlet og fatter ikke, hvorfor du ikke fik gjort noget for længe siden......
Hilsen Birgitta

Godkendelse af svar
Fra : Shaunchi

Dato : 30-03-03 18:41

Tak for svaret solgaard. Det var vist lige hvad jeg havde brug for. De er der godt nok stadig, men jeg tror nogle af dine råd vil hjælpe. Ellers tager jeg et smut til læge.

Kommentar
Fra : Shaunchi

Dato : 09-04-03 17:10

Så kom jeg til læge med min lænd.... Og nævnte derfor lige problemet med uren hud;) Han gav mig noget der hedder dalacin, så det må vi håbe der virker.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 09-04-03 17:15

ja..!

Held og lykke med det..!

Mvh

Solgaard