/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
The Warschav concert
Fra : Klumme
Vist : 619 gange
100 point
Dato : 18-01-09 10:45

Er der en der kender dette stykke musik: Warschau Concert (Classics for Pleasure) eller Warsaw Concerto, som det måske også hedder. Jeg mente det var Chopin som var mesteren, men når jeg eksempelvis søger på Youtube, kommer der alverdens ligegyldigheder frem som har haft en koncert i Warszawa. Jeg har også prøvet at søge på Limewire og Google under Chopin og selvfølgelig Warszawa. Det er selvfølgelig ikke sikkert det er Chopin der har skrevet stykket, men findes skal den.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-09 10:59

Jeg tror nok udtrykket populært dækker over "George Gershwin Rhapsody in blue"

http://www.youtube.com/watch?v=EeS9eT88hFY

Skøøøøøøønt stykke musik

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-09 11:05

Du har dælme ret...Men der må findes en anden indspllning, for jeg har hørt den flere gange, men aldrig med Gershwin - Hvem har skrevet musikstykket???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-09 11:09

Hvordan fik du koblet Gershwin Rhapsody In Blue og Warsaw Concerto??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-09 11:16

George Gershwin, who else ?

Hvem skrev "Yes, we have no bananas" ?

-Mozart.

-Jamen ingen i Europa kendte bananer dengang !!

-Nej, og derfor skrev Mozart den.

Jeg har selv haft Rhapsody in Blue på vinyl, men som meget andet klassisk musik fundes den i utallige orkesterversioner med lige så mange dirigenter.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 18-01-09 11:18

Ja, det er et fint stykke musik...

"The Warsaw Concerto"
http://en.wikipedia.org/wiki/Warsaw_Concerto

Har den på LP, og har hørt den live i Warzawa
http://www.youtube.com/watch?v=P4cu1vtIVxo

MvH
Jørn Rudolph

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-09 11:22

Hmmm Hvis du hører godt efter, så er dette musik stykke ikke skrevet til et swingband, selv om både Gershwin, Glenn Miller og Duken oma har indspillet den. Den er og blir af klassisk piano herkomst....... eller osse, men det tvivler jeg nu på, så er den født af et swingband og derefter spillet af en klassisk pianist, som er den indspilning jeg har hørt og helst vil høre. Jeg vil så gerne ha' Chopin koblet på den, men kan intet finde om dette

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-09 11:25

"Hvordan fik du koblet Gershwin Rhapsody In Blue og Warsaw Concerto"

Det var simpelthen fordi at netop den koncert og musikstykket hang sammen i en eller anden anledning, det var dog ikke uropførelsen der fandt sted i 1924.

Mit pladeomslag var også påtrykt "The Warshaw Concert" i parantes, men var ikke indspillet der, det var et andet meget kendt orkester.

Desværre en af de klassske vinyler jeg ikke har mere

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-09 11:26

Holy et eller andet jeg bøjer mig dybt i støvet, og glemmer ALT om Chopin

Citat
The Warsaw Concerto is a single-movement piano concerto written for the 1941 film, Dangerous Moonlight (also known under the later title Suicide Squadron). It was written by British composer Richard Addinsell.

Accepteret svar
Fra : JørnRudolph

Modtaget 110 point
Dato : 18-01-09 11:27

Komponist:
Richard Addinsell

Læs mere:

http://classyclassical.blogspot.com/2005/10/richard-addinsells-warsaw-concerto.html

Chopin var jo Polak, men havde vist ikke noget at gøre med The Warsaw Concerto ...

JR

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-09 11:35

Tjaeh, folk der kun høre få strøg af sykket vil straks stemple det som jazz, hvad jeg ikke selv bryder mig om.
Meningen er at man skal høre hele stykket og få den fylde nydelse, understøttet af en dygtig pianist.

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-09 11:35

Tak for svaret JørnRudolph.

Nu var det ikke Chopins oprindelsesland, som fik mig på tanken at det måtte være ham der var fader til musikken, men udelukkende efter hukommelsen og at Chopin primært skrev for piano, men det var altså ikke nogen succes med huskeren.

JR du får de 100 højt værdsatte Kandupoint. Det er egentlig lidt ondt at give dig dem...tænk hvis du vandt den udloddede plovmand, som de aldrig sender alligevel, så blir du sur

Luffe var tæt på, men med det moderne måleudstyr jeg bruger, så kom JR tættest på

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-09 11:37

Ahhh Luffe. Ikke jazz, men swing. Jeg kan bedst li den som pianostykke understøttet af blæser og strygere

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-09 11:38

Tak for hjælpen begge

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 18-01-09 11:38

TAK Klumme...

Faktisk er der den hel del Chopin over "The Warzawa Concerto" ...

Ja, såmænd også ret meget Gerhswin ...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-09 11:44

Ja musikstykket er vidunderligt, og Chopin er jo lovlig undskyldt (jvf. min påstand) når han ikke har skrevet den.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-09 11:51

Hvis Du kan lide store pianostykker skulle Du prøve at høre Vladimir Ashkenazy fremføre Mussorskys "Pictures of an exhibition" på piano, hele stykket og kun piano.

Han er også en eminent dirigent.