/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Salg af vare, hvor billigt...?
Fra : theill
Vist : 648 gange
60 point
Dato : 17-01-09 21:54

Hej.

Jeg har spekuleret lidt over hvor billigt man kan sælge en vare uden tab...

Hvis f.eks. indkøbs prisen er 20,- inkl. moms.
Hvor billigt kan den så sælges uden at man taber penge, når alt er betalt.???(tænker på moms, skat m.m.)

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-01-09 22:09

du kan sælge den for 20 kr inkl moms og uden forsendelse, men så tjener du ikke selv noget.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-01-09 22:13

du må jo se på dine omkostninger, dem kender vi ikke

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-01-09 22:34

Afhænger af mange ting.

Har man lånt penge for at købe varen koster det renter, heri skal kalkuleres hvor lang kredit man får af sælger.
Hvad er huslejen for den plads enkelte produkter bruger, og hor mange ansatte skal bruges for at administrere og håndtere ?

Nok en upopulær vare at fremhæve, men en enkelt pakke cigaretter giver ikke meget fortjeneste, det hurtige salg samt den lette håndtering og at varen kun ligger og samler støv i få dage giver dog mere i sidste ende, det er det man kalder for omsætningshastighed, jo højere den er desto mere tjener man.

Kommentar
Fra : theill

Dato : 17-01-09 22:37

Det vil sige man kan køber noget for 20,- inkl. moms.
og sælger det for 20,-(inkl. moms???)
Så tjener man ikke noget. Men hvad med skat og moms....???
Kan man virkelig sælge til den samme pris man køber for uden man taber på det.

Accepteret svar
Fra : Flash77

Modtaget 60 point
Dato : 18-01-09 00:13

Ja, det kan man sagtens. 20 minus 20 er nul.

Moms bliver udlignet ved køb/salg - så den er også nul.

Og skat af nul, det er også nul.

Men der er jo ofte andre udgifter forbundet med en vare end indkøbsprisen som folk er inde på ovenfor. Og det kan man ikke bare lige uden videre lave et regnestykke over uden at kende alle forhold omkring varen, og alt hvad der er foregået med den fra du har købt den til den er solgt igen.

Men som udgangspunkt går det jo i nul hvis du sælger en ting for det samme som du køber den for.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 18-01-09 00:38

Citat
Og skat af nul, det er også nul.

Og resten kan hentes her-inde, som tab af søvn og ANDET.

Smid det ind på qxl eller dba.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-01-09 03:15

Du kan endda tjene en lille smule ved at købe til 0 kr og sælge for 20 kr.
Det forudsætter at der ingen omkostninger er i øvrigt.

Momsen kan du med lidt held gemme i 9 måneder inden den skal afregnes. Så kan du have den i banken og tjene renterne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-09 03:51

Og så en håndregel hvor vi taler vi om bruttofortjeneste hvor udgifterner ved salget endnu ikke er medregnet

Er den under 25 % skal man skære i udgifterne, såsom personale, 25-35 løber det rundt og man har lidt til sig selv hvad der jo er formålet ved at drive forretning, det man tjener over 35 % er penge man kan stikke direkte i lommen eller bruge til nyinvesteringer.

Det er kun håndregler da der findes utalrige måder at regne det ud på.

Godkendelse af svar
Fra : theill

Dato : 18-01-09 08:23

Tak for svaret Flash77.