/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Piaggio NRG med lille gnist
Fra : bassenborg
Vist : 1675 gange
100 point
Dato : 17-01-09 10:58

Jeg er ved at kigge på min søns scooter, en Piaggio NRG AC, da den ikke vil starte mere.
For 14 dage siden ville den heller ikke starte, og der skilte jeg den ad (karburator, topstykke, cylinder osv.) men fandt ikke ud af noget. På det tidspunkt var der fin gnist på tændrøret.
Jeg skilte den ad og samlede den igen, og så kunne den pludselig starte. Jeg fandt ikke ud af hvad der gjode det
Den kørte så i en god uge, men så gik den død igen.
Jeg tjekker så scooteren igen, og ser som det første, at tændrøret ikke har en stabil gnist (den gnister ikke for hver omdrejning). Jeg afmonterer svinghjulet, og der er bare fyldt med støv inde ved statoren. Jeg blæser rent derinde, og finsliber alle metalflader og kullet (alt derinde bliver rengjort også svinghjulet). Jeg monterer igen, men den vil stadig ikke starte (den hoster lidt engang i mellem). Af med tændrøret igen, og nu er gnisten der ikke mere. Jeg prøver at skrue tændrørshætten af tændrørsledningen og sætte tændrørsledningen hen til topstykket, og der er gnisten meget svag når jeg sætte starteren igang. Ledningen skal helt tæt på metallet for at der overhovedet kommer lidt gnist
Er der en måde man kan måle sig frem til om der kommer det strøm igennem ledningerne der skal komme, jeg tænker på tændspole, CDI osv. eller hvad gør jeg lige?


 
 
Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 17-01-09 16:35

Hvis svinghjulet (som er styret af den lille not i krumtapakselen,) ikke er spændt hårdt nok på med krumtapakselens møtrik, kan noten klippes og magneterne står forkert.
Men der kan da også være dårlig forbindelser i samlestil, eller dårlig stel på CDIèn. Eller pickup (Den lille kasse der bestemmer hvornår gnisten skal komme) eller CDI`en der har fejl.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 100 point
Dato : 18-01-09 00:22

Du kan se her hvordan du kan fejlfinde cdi, tændrørhætte og kabel men ohm værdierne for din scooter kender jeg ikke så du skal prøve og se om du kan finde en servicemanual med de værdier:
http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/fejlfinding.html

Har du prøvet med et nyt tændrør ?
og hvad du justeret elektrode afstanden på tændrøret ? Det plejer gerne og skulle være 0,7mm

Og prøv hvis du ikke allerede har gjort det at afmonter alle de relavante stik og rids dem på metallet så de får god forbindelse, det kan være der er ir på nogen af dem.

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg


Dato : 19-01-09 23:31

Tak for svaret scootergrisen.
Det var en løs forbindelse

Kommentar
Fra : bassenborg


Dato : 19-01-09 23:33

Ved i iøvrigt om en den skal tage over 10.000 omdrejninger som lovlig scooter, jeg synes det er meget og det lyder ikke så godt.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177424
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407903
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste