/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Luer Lock
Fra : amandaKanDu
Vist : 2034 gange
100 point
Dato : 16-01-09 10:12

Hvad hedder det på dansk?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 16-01-09 10:17

Kan man eventuelt få at vide, hvad det er for et sprog?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-01-09 10:29

Luer lock, også på dansk

se fx http://www.zenith-dental.dk/product_info.php?products_id=3754

Det er et varemærke/firmanavn, og det oversætter vi jo ikke normalt

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 16-01-09 10:39

I så fald vil jeg komme med et relativt kvalificeret gæt på, at "Luer" er afledt af det engelske "lure" som bla. betyder en kraftig magnet. Og "Lock" betyder lås.

Så "Luer Lock" = "magnetlås".

Som jeg forstår diverse beskrivelser er det et "fitting"-system til diverse slanger, der skal bruges til at transportere flydende medicin.

Accepteret svar
Fra : pgroen

Modtaget 60 point
Dato : 16-01-09 10:55

http://en.wikipedia.org/wiki/Luer_lock

'Luer' refererer altså til Hermann Wülfing Luer...

Så det skal vel oversættes til Luer-kobling.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-01-09 15:53
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-01-09 15:53

mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : amandaKanDu

Dato : 01-02-09 14:00

Tak for svaret pgroen.
Det var ikke helt rigtigt. Nu har jeg fået min oversættelse retur fra korrektur, og det hedder en Luer lås.
Men det kan sikkert også hedde en Luer kobling, da den jo bruges til at koble 2 slanger sammen med.