/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Mit CD drev virker måske ikke
Fra : Carina76
Vist : 1418 gange
40 point
Dato : 15-01-09 14:00

Hej alle ..

Min CD drev virker måske ikke mere. Jeg har prøvet, at sætte forskellige CD'er i, men computeren tænker bare og til sidst sker der ingen ting..

Går jeg ind i denne computer og trykker på E drevet siger den en eller anden ting og så gider den ikke at læse den. Det er altså original CD'er altså ikke brændte ..

Hvad kan være galt ?

Carina

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-09 14:28

Hvis det er en stationær comp. kan ledningen være gået løs inde i cimp.
Hvis drevet er caput - så koster et nyt ikke ret meget 2-300 kr.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-09 14:28

Kaput...

Nyt drev....

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-01-09 14:29

Måske er der kommet snavs på laser linsen.
Du kan prøve og puste på linsen eller kører hen oven den med en vatpind hvis du kan nå linsen.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 15-01-09 16:58

Du har vel ikke fået autostart slået fra. Kan du se drevet under denne komputer og se indhold i stifinder?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-01-09 17:36

Citat
Går jeg ind i denne computer og trykker på E drevet siger den en eller anden ting

ok, det ville jo hjælpe en del hvis du var lidt mere præcis, ellers skal vi jo side og gætte
Hvad siger den?

Kommentar
Fra : Carina76

Dato : 15-01-09 22:36

Det er en bærbar computer..
Hvad er det der autostart for noget?
Den skriver når jeg har sat CD i "Windows kan ikke læse fra denne disk. Disken kan være beskadigt eller bruger muligvis, et format som ikke er kompatibelt med Windows"
Og da jeg tidligere i dag puttede en splinter ny CD i, som lige var åbnet for, sagde den det samme. Jeg har endda også renset linsen.. :S Den siger det samme, når jeg siger "stfinder"

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-01-09 22:49

autostart er den funktion der automatisk starter et eller anden program når du har sat en cd/dvd i drevet.
Det er ikke det der er dit problem.

Det lyder mest som om drevet er færdigt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-01-09 23:15

I en bærebar PC, kan du se læsehovedet (laseren) når skuffen er ude. Den sidder på den slæde der køre frem og tilbage i den udskæring der er i skuffen.
Hvis du har pillet, berørt denne laserlinse, kan du have trykket på den, så den er blevet skæv i ophænget.
Laserstrålen er en meget tynd lysstribe der focuseres op på den skive der sættes i. Der skal meget lidt til at bringe den ud af ballance, så den ikke kan læse index på skiven.

Den skal på værksted og repareres, for det kan man ikke sel.

Iøvrigt,bør man aldrig berøre den eller rense den med noget, ud over en almindelig rense-CD.
Er der garanti på den, så afsted med den, ellers må du afsted alligevel med pengepungen.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 16-01-09 06:25

du kan også prøve i kontrolpanel/system/enhedshåndtering. find cd rom, højerklik på det. og fjern, derefter genstart din pc, så genindstalers den automatisk.
dette kan hjælpe hvis det er en driver fejl. hjælper dette ikke. så en rensning. udskiftning. som andre har anbefalet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-09 09:15

Og en lille nem.
Nede under comp. sidder der en lille skyder/låsepal som holder det CD drev fast.
Når den skydes til side kan hele drevet tagets forsigtigt ud - og skubbes ind til det siger "klik".

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-01-09 10:37

Citat
Nede under comp. sidder der en lille skyder/låsepal som holder det CD drev fast.

kommer an på hvad for en bærbar det er.
på nogen er det som du siger, på andre sidder der en skrue der skal fjernes før drevet kan afmonteres og så er der nogle hvor man skal skille maskinen fordi de har sat skruen indvendig

det sidste er sq hærværk

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 16-01-09 16:20
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-09 16:58

Ok - min Zepto / Toshiba / allle Compaq kan............så jeg troede lige.

Kommentar
Fra : Carina76

Dato : 17-01-09 23:19

Tak for i gider hjælpe mig alle sammen :P

Min com er en Dell og her kan jeg se, at hele computeren skal skilles af før, at man kan tage drevet ud ..

edison: Jeg kan ikke finde noget der inde, som hedder enhedshåndtering .. :s Kan det hede noget andet.. Jeg har prøvet og set efter om det skulle stå inde under de andre, men synes jeg ikke at det gør..

Så tror jeg desværre, at jeg skal betale for, at få det lavet garantien er slippet op :( ..

Men ved I hvor meget sådan noget koster bare for of høre, om det kan betales eller om der bare skal ny com til :S

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 40 point
Dato : 18-01-09 03:10

du kan starte enhedshåndtering på denne måde:
tryk på start --> kør --> skriv devmgmt.msc og tryk på enter

alternativt hold WIN tasten nede mens du trykker på R --> skriv devmgmt.msc og tryk på enter

Kommentar
Fra : Carina76

Dato : 20-01-09 22:37

EXTERMINATOR: Tak for hjælpen, så hvis jeg trykker på, DVD/CD-rom drev, kommer noget, hvor der står TEAC DVD-ROM DV-28E-C, hvis man så også trykker på den, kommer der EGENSKABER..
Hvor at du kan vælge mellem "Generelt" "Egenskaber" "DVD-Region" "Diskenheder" "Driver" "Detaljer" ..

Undskyld, at jeg spørger så meget, men hvad skal jeg så trykke ind på ..

Kommentar
Fra : edison

Dato : 21-01-09 05:17

bare højerklik på cd/dvd. og tryk fjern. afslut og genstart, så finder din pc selv drevet igen. og se om det hjælper

Kommentar
Fra : Carina76

Dato : 21-01-09 18:26

Men altså hvis nu at den bliver helt væk, når jeg gør det ?

Kan der ikke ske noget, så jeg kommer til at gøre noget, ved computeren som jeg aldrig skulle have gjort ? :S

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-01-09 21:25

Du kan roligt sige fjern til drevet, det forsvinder kun helt hvis det er brændt helt af, og det ved vi jo allerede at det ikke er (windows kan jo godt finde drevet)

jeg kom lige til at tænke på noget, ved ikke om du har prøvet det.
du har testet at drevet ikke kan læse cd, men kan det læse dvd?

Kommentar
Fra : Carina76

Dato : 21-01-09 23:25

Nu gider den slet ikke åbne den .. :S

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-09 10:01

Carina - prøv lige at følge dette link som måske åbner dit drev.
www.hirsenet.dk/gave.htm

Kommentar
Fra : Carina76

Dato : 22-01-09 20:28

Eyvind: Hvad er dog det for noget ?? :S Er du sikker på, at det er det rigtige link ...
:S
Der kommer en side, hvor der står "Tillykke du har vundet en gave" eller sådan noget .. Er det meningen ??

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-01-09 20:35

det han prøver at fortælle dig er at du har en kopholder, når du fortsætter skulle den gerne åbne dit cd/dvd drev

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-09 21:22

Nemlig - det glemte jeg at sige.
Det er min egen hjemmeside og den er oprindelig beregnet som en lille spøg.

Men der er en indbygget Cd-drevåbner i den lille spøg................og så håber jeg at dit drev vil åbne.

Eyvind.

Kommentar
Fra : Carina76

Dato : 25-01-09 00:22

Heheh okay det er iorden .. Jeg prøver lige senere så .. Sidder nemlig ved en anden com.

Godkendelse af svar
Fra : Carina76

Dato : 17-03-09 19:23

Tak for svaret EXTERMINATOR.