/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Frost/radiator
Fra : Højris
Vist : 876 gange
100 point
Dato : 15-01-09 13:22

En ven af mig spør!
Skal ud at rejse så derfor spørgsmålet.
Er det bedst at lukke vandet ud af radiatorsystemet, eller er det muligt at tilføre noget glykol.?
Jeg mener at hvis vandet bliver tappet af, vil rørene tage skade, fordig at det er dødt vand der er i rørene (iltfattigt).
Hvorimod lukkes vandet ud af en radiator i stueetagen og skaber et sug der så kan bruges til at suge glykol ind i rørsystemet på førstesalen.
Men det jeg ikke ved er om glykolen på sigt kan skade radiatore og rør.
Højris.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 15-01-09 13:24

Ikke hvis det er glycol til bilbrug; der indeholder det korrosionsbeskyttende tilsatser. Men der er næppe den store fare forbundet ved at tappe systemet. Det er hyppig opfyldning og aftapning, der kan skade systemet. Men havd med at leje huset ud i stedet??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-09 13:34

Huset har slet ikke godt af at stå HELT UDEN varme....

Så det er under alle omstændigheder en dårlig ide....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-01-09 13:51

Hvor længe skal han være væk? Er det kortere tid så kan radiatorene sættes til 5-10°, så varmer de ikke forår, sommer, efterår, men de holder huset frostfrit.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-09 14:17

M.h.t. at tømme varmeanlægget, vil det ikke gøre så stor skade som dem der kommer på huset ved at stå uopvarmet....

Et ubenyttet hus med deraf stillestående luft og lave temperaturer, det giver fugt og skimmelsvamp (såsnart rumtemperaturen kommer under 14 grader) , hvilket kan være betydeligt dyrere at "reparere" på, end at lade huset stå med en lille smule varme.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-09 14:26

Glykol bruges i vandbåren køling i køleanlæg, og de rør er lavet af sortrør (ej galv).
Men det bliver noget af et skud i tågen da du ikke ved hvor mange liter anlæget indeholder, og
hvilken temperatur denne "braine" kan varmes op til.

Jeg ville ikke turde forsøge.

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 15-01-09 23:35

Tak for svaret pbp_et.
Som man råber i skoven får man svar, og man høre det man selv har lyst til at høre.
Gutten er begyndt som langturs chauffør, og kender ikke fremtiden "udlejning mm."
Men hvor om alting er så, ja så var det nok det svar han helst ville høre, kan jeg forstå på ham. Så det går vi så i gang med.
Jeg regner med at der skal bruges en 2,5L dunk, derefter et par timer med cirkulationspumpen kørende med 6 radiatore skruget helt op, og så op på loftet med en sjat i expantionen.Det må så være det, vi får vel ikke isvinter nu hvor kloden gløder.
Højris