/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Validering af XP Pro
Fra : clou
Vist : 1901 gange
200 point
Dato : 14-01-09 18:06

Kære alle

Rigtig godt Nytår til Jer alle!

Så til problemet: Min veninde har lige købt en brugt computer med XP Pro, efter formattering af harddisken er XP lagt ind igen (har original cd), når hun så vil opdatere kommer den besked, at det er en kopi version - og det er det ikke, det er den originale cd.

Hvad gør hun?

Clou

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-01-09 18:12

Du skal aktivere inden opdatering.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-09 18:12

Kontakter Microsoft.....

For det er vel ikke sådan at det er en OEM version ????

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-01-09 18:28

Den er ikke original , hvis den har været brugt før på en anden computer.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 14-01-09 18:40

Den er original, den har "kun" været installeret på denne computer tidligere - ved desværre ikke om hun aktiverede den efter formatteringen.

Er også [B]MEGET[/B] i tvivl om det er en OEM version af Windows.

Clou

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 210 point
Dato : 14-01-09 18:47

Jeg har os XP Pro, har fået den aktiveret 2 gange per telefon, ingen problem.

Fik at vide at man kun kunne aktivere den et vist antal gange.

Du har nok geninstalleret for mange gange, måske det er det der er galt?

mvh klaudi

Kommentar
Fra : clou

Dato : 14-01-09 19:12

Klaudi> Har du et tlf. nr.: til Microsoft, der hvor du fik den aktiveret?

Clou

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 14-01-09 19:13

Jeg har hørt fra min "computermand" at installations cd kan bruges hver 6 måned.

Da koden man indtaster slettes i microsoft´s registreringsbase efter 6 måneder.

Har selv en der har været brugt flere gange på forskellige pcére.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-01-09 19:23

Det plejer at komme når man aktiverer, ellers kig her:
http://www.microsoft.com/danmark/kundeservice/privat.mspx#1

mvh klaudi

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 14-01-09 19:33

Havde samme problem, ringede til Microsoft og fik denne liste. Det hjalp.

Guide til fejlsøgning på aktiveringsproblemer på Windows XP:

1. Genstart din computer i fejlsikret tilstand på følgende måde:

1.1. Klik på Start, vælg Kør, indtast msconfig i boksen, og klik på Ok.

1.2. Tryk på fanebladet "BOOT.INI", sæt et flueben i "/SAFEBOOT", klik derefter på Ok og derefter på Genstart.

1.3. Dit system vil nu starte i fejlsikret tilstand, og du skal herefter logge ind med din brugerprofil.

Bemærk: Hvis du ikke har mulighed for at komme ind i Windows og følge ovenstående del af guiden, da kan du i stedet benytte F8 på dit tastatur når du tænder maskinen og vælge at starte i fejlsikret tilstand (tryk ca. 1 gang hvert sekund på F8 under opstart af computeren).

1.4 Søg efter filer på følgende måde:

1.5. Klik på start, vælg "Søg". Vælg at søge under "Alle filer og mapper"

1.6. Du vil nu have to søgefelter og mulighed for at vælge, hvor der skal søges henne på systemet, samt 3 muligheder forneden, hvor du kan angive indstillinger for søgningen. Tryk her på "Flere avancerede indstillinger".

1.7. Du har nu mulighed for at sætte flueben i fem bokse. Her skal du sørge for at der er flueben i "Søg i skjulte filer og mapper", samt i "Søg i undermapper"

1.8. Indtast nu i øverste søgefelt "reset" (uden anførselstegn), og klik derefter på Søg forneden.

1.9. Når søgningen er gennemført, skal du gennemgå listen for filer af nedenstående navne:

Reset3.bat

Secreset.cmd

Secreset.bat

Resetwpa.reg

Resetwpa.bat

Resetwpa.exe

Resetwpa.dll

Resetservice.exe

Reset5.bat

Reset5.DT1

Reset5.DT2

Reset5.DT3

Reset5.DAT

Reset5.exe

Reset5.dll

1.10.a. Finder du nogen af filerne fra ovenstående liste i en af følgende mapper: C:\Windows\System32 eller C:\Windows\System32\Config, skal du slette disse filer. Hvis ingen af de nævnte filer findes i disse mapper, så fortsæt med næste punkt.

1.10.b. Slet filen Reset.bat fra placeringen C:\Windows\Repair

1.11. Søg efter SRVANY.EXE i mappen C:\Windows\System32. Hvis du finder denne fil i mappen, da skal du slette den.

1.12. Du skal nu slette filen WPA.DBL på følgende måde:

1.13. Åbn "Kontrolpanel" og derefter "Mappeindstillinger". Vælg fanebladet "Vis". På listen skal du nu fjerne fluebenet i "Skjul filtypenavnet for kendte filtyper" og derefter klikke på Ok.

1.14. Åbn dit drev, hvorpå du har Windows XP installeret (vi går i denne guide ud fra, at dette er dit C-drev). Gå derefter til følgende mappe: c:\windows\system32\

1.15. Find filen, som heder WPA.DBL og slet den.

1.16. Genstart nu din computer i normal tilstand på følgende måde:

1.17. Klik på Start, vælg Kør, skriv ”msconfig” (uden anførselstegn) i boksen, og klik på Ok.

1.18. Sæt en prik i "Normal Start" og klik på Ok og derefter på Genstart.

1.19. Din computer vil nu starte i normal tilstand igen, og hvis du har udført denne guide korrekt, vil du også få en fejlbesked fra Windows om, at "Et problem har forhindret Windows i at kontrollere status for licens på denne computer. Vil du aktivere Windows nu?". Denne klikker du Ja til.

1.20. Du vil nu have tre valgmuligheder, her skal du vælge "Ja, jeg vil gerne ringe til en kundeservicerepræsentant for at aktivere Windows".

1.21. Der vil nu blive oprettet et nyt installations-ID, og du vil komme frem til aktiveringsguiden.

1.22. Kontakt nu vores Aktiveringsafdeling på 80 70 13 15 og få dit produkt aktiveret over telefonen.

Såfremt dette ikke løser problemet, eller du ikke får muligheden for at aktivere produktet over telefonen, bedes du gennemgå punkt 2: "Genregistrering af produktnøgle".

2. Genregistrering af produktnøgle.

2.1. Klik på Start, vælg Kør, indtast msconfig i boksen, og klik på ok.

2.2. Tryk på fanebladet "BOOT.INI", sæt et flueben i "/SAFEBOOT", klik på Ok og derefter på Genstart.

2.3. Din computer vil nu starte i fejlsikret tilstand, og du skal herefter logge ind med din brugerprofil.

Bemærk: Hvis du ikke har mulighed for at komme ind i Windows og følge ovenstående del af guiden, da kan du i stedet benytte F8 på dit tastatur, når du tænder maskinen og vælge at starte i fejlsikret tilstand (tryk ca. 1 gang hvert sekund på F8 under opstart af din computer).

2.4. Åbn "Denne Computer" og gå til "Funktioner" og derefter "Mappeindstillinger". Vælg fanebladet "Vis". På listen skal du nu fjerne fluebenet i "skjul filtypenavnet for kendte filtyper" og derefter klikke på Ok.

2.5. Åbn dit drev, hvorpå du har Windows XP installeret (vi går i denne guide ud fra, at dette er dit C-drev). Gå derefter til følgende mappe: c:\windows\system32\

2.6. Find filen, som heder WPA.DBL og slet den.

2.7. Genstart nu systemet i normal tilstand på følgende måde:

2.8. Klik på Start, vælg Kør, skriv ”msconfig” (uden anførselstegn) i boksen og klik på Ok.

2.9. Sæt en prik i "Normal Start", klik på Ok og derefter på Genstart.

2.10. Din computer vil nu starte i normal tilstand igen, og hvis du har udført denne guide korrekt, vil du også få en fejlbesked fra Windows om at "Et problem har forhindret Windows i at kontrollere status for licens på denne computer. Vil du aktivere Windows nu?". denne klikker du Ja til.

2.11. Du vil nu have tre valgmuligheder. Her skal du vælge "Ja, jeg vil gerne ringe til en kundeservicerepræsentant for at aktivere Windows".

2.12. Der vil nu blive oprettet et nyt installations-ID, og du vil komme frem til aktiveringsguiden.

2.13. Vælg nu forneden punktet "Skift produktnøgle".

2.14. Indtast nu din produktnøgle til Windows XP og klik på "Opdater".

2.15. Der vil nu blive oprettet et nyt installations-ID, og du vil komme frem til aktiveringsguiden igen.

2.16. Kontakt nu vores aktiveringsafdeling på 80 70 13 15 og få dit produkt aktiveret over telefonen.

3. Geninstallation af aktiveringsfiler på følgende måde.

3.1. Klik på Start, vælg Kør, indtast ”msconfig” (uden anførselstegn) i boksen og klik på Ok.

3.2. Tryk på fanebladet "BOOT.INI", sæt et flueben i "/SAFEBOOT", klik på Ok og derefter på Genstart.

3.3. Din computer vil nu starte i fejlsikret tilstand, og du skal herefter logge ind med din brugerprofil.

Bemærk: Hvis du ikke har mulighed for at komme ind i Windows og følge ovenstående del af guiden, da kan du i stedet benytte F8 på dit tastatur, når du tænder maskinen og vælge at starte i fejlsikret tilstand (tryk ca. 1 gang hvert sekund på F8 under opstart af computeren).

3.4. Indsæt nu din Windows XP-cd i dit cd-rom drev. Når du får "Windows XP Velkomstbillede" frem på din skærm, skal du lukke dette ned.

3.5. Klik på Start, vælg Kør, indtast ”cmd” (uden anførselstegn) i boksen og klik på Ok.

3.6. Du vil nu have en kommandoprompt, hvor du skal indtaste følgende linjer en efter en efterfulgt af et tast på enter:

Bemærk: I linjerne nedenfor går vi i guiden ud fra, at dit Windows XP er installeret på dit C-drev, og at dit D-drev er dit Cd-rom-drev. Hvis dette er anderledes, skal du ændre drevet til de korrekte drev-bogstaver.

expand d:\i386\licwmi.dl_ c:\windows\system32\licwmi.dll

expand d:\i386\regwizc.dl_ c:\windows\system32\regwizc.dll

expand d:\i386\licdll.dl_ c:\windows\system32\licdll.dll

expand d:\i386\wpabaln.ex_ c:\windows\system32\wpabaln.exe

ren wpa.dbl wpa.old

expand d:\i386\wpa.db_ c:\windows\system32\wpa.dbl

copy c:\windows\system32\licwmi.dll c:\windows\system32\dllcache

copy c:\windows\system32\regwizc.dll c:\windows\system32\dllcache

copy c:\windows\system32\licdll.dll c:\windows\system32\dllcache

copy c:\windows\system32\wpabaln.exe c:\windows\system32\dllcache

regsvr32.exe licwmi.dll

regsvr32.exe regwizc.dll

regsvr32.exe licdll.dll

exit

3.7. Genstart nu systemet i normal tilstand på følgende måde:

3.8. Klik på Start, vælg Kør, skriv ”msconfig” (uden anførselstegn) i boksen og klik på Ok.

3.9. Sæt en prik i "Normal Start", klik på Ok og derefter på Genstart.

3.10. Når Windows XP er genstartet, vil du nu have tre valgmuligheder. Her skal du vælge "Ja, jeg vil gerne ringe til en kundeservicerepræsentant for at aktivere Windows".

3.11. Der vil nu blive oprettet et nyt installations-ID, og du vil komme frem til aktiveringsguiden.

3.12. Kontakt nu vores aktiveringsafdeling på 80 70 13 15 og få dit produkt aktiveret over telefonen.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 14-01-09 19:34

virker også på OEM versioner

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-01-09 08:37

Microsoft nr: 80701315

Kommentar
Fra : miksdk

Dato : 16-01-09 00:08

clou

Du har vist været her før.

http://www.kandu.dk/Spg120274.aspx

Godkendelse af svar
Fra : clou

Dato : 16-01-09 10:58

Tak for svaret Klaudi. Jeg fik ringet og fik hende ordentlig "på".

Til dig Miksdk, så er det helt rigtigt at jeg har "været der før", jeg glemte at søge tilbage i de "gamle spørgsmål" - kunne jo have sparet pointene!

Clou

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-01-09 11:37

Velbekommen, godt du fik klaret problemet.

mvh klaudi