/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forfalskning af fuldmagt...
Fra : c1980
Vist : 1417 gange
20 point
Dato : 14-01-09 16:58

Jeg har fået at vide at der i min familie er sket noget rigtig slemt. Det drejer sig om et ægtepar, hvor hustruen har nogle aktier, som der skulle betales aktieskat af for et års tid siden. Manden, som havde fået ansvaret for at betale skatten, har ikke betalt men i stedet formidlet pengene til noget andet. Hustruen bliver så kaldt ind til et møde hos Skat fordi de vil lave udlæg i hendes aktier. Men for at dække over at han ikke har betalt (over for sin hustru), møder manden op i stedet med en forfalsket fuldmagt, hvor han selv har skrevet hustruens underskrift.

Alt sammen er ude i det fri nu og det har selvfølgelig givet en masse problemer. Nu skal hustruen til et møde ved Skat for at se om hun kan redde aktierne på en eller anden måde. Personligt kan jeg se tre ting der kan/skal foregå: manden melder sig selv, hustruen melder manden eller hustruer lader som om hun har lavet den fuldmagt. Nu er manden en god ven og jeg ønsker selvfølgelig ikke at han skal i fængsel selvom han har klokket i det bigtime. Hustruen ønsker ikke at skilles, men ønsker at få det til at fungere. Hvad er bedst - at manden melder sig selv eller at hustruen gør det? Hvad er straffen? De har to børn, skal han så ind at spjælde, eller er muligheden måske for at han kan få fodlænke på?

Hvad siger eksperterne?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 30 point
Dato : 14-01-09 17:09

Hvad er straffen, hvis jeg forfalsker mit eksamensbevis?
Jeg har et stort problem.

Hvad er straffen for dokumentfalsk (eksamensbevis)? Kan man komme i fængsel??

Jeg er ikke tidligere straffet.

Svar:

Der er tale om en overtrædelse af straffelovens § 171 om dokumentfalsk.

Der synes at være en ret fast retspraksis, der går ud på en betinget dom af fængsel i 3 måneder, dog på vilkår bla. af 60 timers samfundstjeneste.

Med venlig hilsen

Henrik Thorstholm

RET&RÅD, Skjern

http://familieadvokaten.dk/

Prøv at gå ind i linket, og søg på dokumentfalsk

Rent moralsk syntes jeg manden skal vedgå hvad han har gjort, og melde sig selv

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-09 17:19

Citat
Hvad siger eksperterne?

At hotmail sikkert snart går tør for emailadresser...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-01-09 18:23

Det er noget nonsens

Skat trækkes automatisk af aktieudbytte. Det er ikke noget man skal indbetale , og har ikke noget at bruge fuldmagt til skattevæsenet til.
Forklaringen er løgn og opspind.

Godkendelse af svar
Fra : c1980

Dato : 15-01-09 17:39

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 15-01-09 19:15

Lige en tilføjelse:
SKAT er fløjtende ligeglade om, hvad pengene er brugt til.
Ægtefæller hæfter solidarisk for skatten. At de vil gøre udlæg i de pågældende aktier er formentligt blot udtryk for, at det er det eneste af værdi.