/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Oliver - ingen gnist?
Fra : tryllerylle
Vist : 3819 gange
100 point
Dato : 14-01-09 07:44

Hej. Min søns scooter ville ikke starte lørdag nat da han skulle hjem fra arbejde. Søndag rensede jeg karburator osv, men det hjalp ikke. Jeg tog tændrøret af og tjekkede gnist - ingen gnist

Jeg har tjekket tændspolen (jeg har selv en Oliver magen til), og den fejler ikke noget.

Der er masser af strøm på, og elstart, lys, blink, horn og alt andet el virker fint?
Den lille sikring der sidder på ledningen fra batteriet er heller ikke sprunget?

Jeg ved ikke hvor jeg ellers skal fejlsøge?

Det er en lovlig 30'er. Skiven/ringen er stadig i variatoren, der er en 30'er udstødning på, og en standard 56-dyse i karburatoren, og den kørte fint da han tog på arbejde lørdag.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-01-09 08:34

Tændrørskabel defekt ??

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 14-01-09 09:08

jeg tog hele tændspolen + tændrørskabel, hætte og tændrør og satte over på min egen Oliver

denne: http://www.thansen.dk/product.asp?c=2371314041&n=1681982544&pn=1681982582

og der virkede det fint med go gnist

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-01-09 11:19

Det kunne være indvendig gennemslag i tændspolen. Det kan komme af den slags eksperimenter du laver. Man må ikke lave tændingsforsøg uden ledning på tændrøret og røret forbunden til stel.

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 14-01-09 11:30

det forstår jeg ikke?

jeg tog tændspolen med ledning, hætte, og rør fra den ene scooter og over på den anden, og det virkede fint. dvs tændspolen ikke fejler noget.

derfor vee jeg ikke hvor jeg så skal lede efter fejl, når alt andet el virker?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 14-01-09 12:12

Prøv og skift CDI boksen ud med din CDI og se om der kommer gnist.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2371634568&n=1681976586&pn=1681976918
Og check at kablerne sidder rigtigt i og godt fast... tændrørhætten skal skrues på.

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 15-01-09 18:44

nu har jeg prøvet og skifte cdi-boksen, uden der kommer nogen gnist

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 16-01-09 19:21

Okay du har prøvet at skifte tændspole, tændrørskabel, hætte og tændrør og cdi og alle de dele virker fint når du bruger dem på din egen scooter.

Prøv og check om pickupen/pulseren som sidder på højre side af motoren lige ved blæserskjoldet er der en ledning: http://thansen.dk/product.asp?c=2376720893&n=1681976708&pn=1681977370

Prøv lige og hiv ledningerne ud en af ganger og check dem og rids dem så de får god forbindelse.

Og check også lige alle de andre stik og rids dem og sørg for de har god forbindelse selvom du måske allerede har gjort det.

Nu ved jeg ikke om der er mere end 1 sikring på en cpi oliver men på min scooter er det 3 sikringer så check lige om der er flere.

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 18-01-09 15:39

kan man undersøge om statoren virker uden af skulle tage den af?
Svinghjulet sidder meget fast, og jeg er bange for at ødelægge noget hvis jeg lægger vægt i?

der er huller i svinghjulet så man kan sætte en skruetrækker el. lign som modstand, men hilket hul skal jeg bruge, og hvor kan jeg sætte noget i uden at skade statoren begved?

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 100 point
Dato : 19-01-09 00:28

På min scooter er der 2 ledninger fra statoren og så vidt jeg ved er statoren en og samme lange ledning så du burde kunne bruge et multimeter og se om der er brud på ledningen.
På dette billed:http://www.strokeitimports.com/ignition/4JP-85560.JPG ser det godt nok ikke ud til bare at være en lang ledning så jeg ved sku ik.

Det kunne godt være man kunne måle en bestemt Ohm værdi og at check om statoren var okay men jeg har ikke kunne finde noget.

Men tilgengæld fandt jeg noget om pulseren eller pickupen som jeg kalder den.
Det er den dims som sidde lige over statoren som mærker hver gang svinghjulet drejer en omgang.

På Kymco Agility og Super 8 skal pickup have 80-160 Ohm og det skal måles mens statoren sidder i.

Det kan være værdierne også gælder på din scooter.

Godkendelse af svar
Fra : tryllerylle

Dato : 27-01-09 13:28

Tog den lange (dyre) vej til mekanikeren der skiftede stator + en simmering. Nu kører den igen

Tak for svaret scootergrisen.