/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Luk og genstart Win XP Home
Fra : tadeo
Vist : 591 gange
250 point
Dato : 26-03-03 16:49

Hvorfor kan jeg ikke, hverken lukke eller genstarte min komputer med win xp, men kun køre den i standby???
Det er aldrig sket tidligere, styresystemet har fungeret upåklageligt indtil nu. Det er siden det kom på markedet sidst i 2001.

Jeg har genetableret systemet adskillige gange, uden resultat. Har kørt virus scanner, defragmenteret, afinstalleret programmer
og meget mere, sidst har jeg kontaktet Microsoft, har ikke på nuværende tidspunkt, fået respons fra Microsoft.

Jeg har gennemset databasen i kandu, men ikke fundet noget anvendeligt.

Et meget kvallificeret forslag til løsning af problemet efterlyses!!!!!!!!

MVH
tadeo

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 26-03-03 16:53

det lyder underligt har du prøvet at trykke på den store knap..? og så starte op igen.?

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-03-03 16:56

Hej Tadeo
Jeg ved ikke om der her links måske ville hjælpe dig
men prøv at tage et kik
Nedlukningsproplemer i windows Xp
http://www.wintip.dk/xp/probs/luk/index.htm
Mvh Brian

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 26-03-03 17:04

Prøv i første omgang med en systemgendannelse.
Før computeren tilbage til et tidspunkt, inden problemet opstod.

Kommentar
Fra : zeus

Dato : 26-03-03 17:35

1/ under power options/advanced, kan du bestemme hvad power knappen skal gøre.. og hvis du har en at psu, og den er sat til ikke at gøre noget, når du trykker knappen.. så..

2/ jeg har lige fået nyt bundkort, og der står en masse ting om standby osv.. power knappen, prøv også at kig i den

Kommentar
Fra : zeus

Dato : 26-03-03 17:35

1/ under power options/advanced, kan du bestemme hvad power knappen skal gøre.. og hvis du har en at psu, og den er sat til ikke at gøre noget, når du trykker knappen.. så..

2/ jeg har lige fået nyt bundkort, og der står en masse ting om standby osv.. power knappen, prøv også at kig i den

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-03-03 19:18

Det kommer an på hvordan du mener.

Er det fordi du bruger afbryder knappen, så følger du zeus anvisning.
Men er det når du trykker start --> luk computeren --> luk computeren så er det højest noget acpi/apm der skal slåes til, eller måske fra. Du finder det under:
kontrolpanel --> strømstyring -->

Kommentar
Fra : xou

Dato : 26-03-03 19:52

jeg synes at det kunne lyde som et hardware problem
gå ind i enehåndtering (skriv devmgmt.msc i et kør vindue)
højre klik på f.eks netværkskort-netkort 10-100 (altså selve kortet)og vælg deaktiver
gør det osse med lysdkort,og andet der er ekstra udstyr (ikke grafikkort,testatur,mus,skærm)
tag strømmen ad og start....

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 26-03-03 20:28

Foreløbig tak for alle gode forslag, jeg har ikke hørt fra Microsoft endnu, jeg kan slukke for komputeren i fejlsikret tilstand,
som briani har foreslået, og vil køre den procedure videre som han henviste til, jeg kan desværre først gøre det i morgen, jeg lover at vende tilbage, så alle interesserede kan følge med i problemet, og en endelig svar melding kan sendes.

Mvh.
tadeo

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-03-03 20:43

Rolig nu! Prøv at gå ind under start >> Kontrolpanel >>Strømforsyning. Slå alt fra og jeg mener alt fra. Der er fire faneblade hvorunder du osse kan slå alt fra eller sætte til aldrig! Prøv det først i din fejlundersøgelse og så giv en tilbage melding hvis det ikke virker! Så kan vi begynde at tale om hardware problem og ny bundkort eller RAM eller processor!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-03-03 20:46

Ohh! jeg glemte bios!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-03-03 00:14

Hej Tadeo,

jeg har næsten lige siddet og bøvlet med en computer der heller ikke vile slukkes... det der var galt med den var "Situation 1." fra Briani's link fra WinTip... -->
http://www.wintip.dk/xp/probs/luk/apm.htm

det er faktisk en smart fidus med "Vis skjulte enheder" i Enhedshåndtering... pkt. 2.1 fra overstående link... så vil der bl.a. blive vist de skjulte enheder der ka' være noget galt med... hvis der ikke er noget rødt kryds ved APM så er det ikke den det er galt med...

men umiddelbart ku' det godt lyde som om det er det... den computer jeg bøvlede med ku' ikke slukkes vha. af tænd/sluk knappen... den eneste måde jeg ku' få den slukket på var den hårde metode med at rive stikket ud, indtil jeg havde fået løst problemet med APM...

rigtig go' side fra Briani...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-03-03 21:24

hej
En tilbagemelding, problemet er ikke løst. Jeg har prøvet alle forslag, uden held. Det er ATAPI komputer jeg har strømstyring er i orden,
ingen soft-hardware konflikter, har kørt systemkompabilitet, der er en gul anmærkning ved SCSI/RAID-værtscontroller, har deaktiveret
den, har gendannet systemet fra en tidligere dato, ingen løsning.

Hvad gør jeg nu ???

Mvh. tadeo

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-03-03 22:06

Hej tadeo,

oki doki...

ved du tilfældigvis hvilket chipset dit bundkort har? (intel, SiS eller VIA)

hvis du ikke ved præcist hvilket bundkort, eller hvilket chipset du har, ka' du downloade "BIOS Wizard" fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html
eller her fra det direkte link... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... så vil den kreere "bwz.txt"... du ka' så evt. kopier følgende, som i eksemplet her nede under... som er fra mit ASUS bundkort... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2 <--- denne linje mht. Chipset
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

hvis det f.eks. er et VIA Chipset, og du siger der er nogle problemer med en SCSI/RAID-Værtscontroller, ka' det være en opdatering med VIA4in1 driver ka' hjælpe... -->
http://www.viaarena.com/?PageID=2#4in1
gælder selvfølgelig kun hvis dit bundkort bruger VIA Chipset...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 250 point
Dato : 27-03-03 22:13

Hej igen,

eh... har du tilfældigvis Logitech's ITouch mus og tastatur?

så vidt jeg husker havde Catbody herinde fra, et nedluknings problem med XP som skyldes ITouch driverne...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-03-03 22:30

skriv i et (start-) KØR : MSCONFIG
dette åbner systemkonfiguration ,
1.prøv først at vælge
vALGFRI START
derunder er der flere muligheder,som at fravælge at få forskellige ting indlæst under start,du kan
prøve at fravælge
[ ] INDLÆS START-ELEMENTER
Hvis det ikke hjælper kan du osse prøve med de andre,system,win.ini..osv
hvis det hjælper kan du under fanen start finde frem til precit hvilket start elemant der er årsagen.ved at fra vælge at det indlæses under start.der stå osse hvor programmet ligger på harddisk.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 28-03-03 00:52

Hej Tadeo!

Jeg undrer mig over den gule anmærkning ved SCSI/RAID-værtscontroller, du skriver du har deaktiveret den; men hvis du ikke bruger den kan du så ikke deaktivere den helt via Bios og ikke kun via enhedshåndteringen.

Har du også prøvet at geninstallere/reparere Windows XP ellers så gør man således:

1:Det første man skal gøre er at boote op på fra Windows XP CD. Bios skal (ved nogle bios) have første
bootdevice til at være cdrom.

Derefter installerer Windows XP nogle foreløbige filer, og derefter skal man:

2: Spring det første tilbud om reparation i Consolemode over og fortsætte installationen
(som en nyinstallation)

3: Herefter kan man så vælge hvilket drev m.v. hvor installation skal være på og her vælger
man samme som det oprindelige sted.

4: Windows medeler nu at der et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller
du vil lave en reparaton (R) - her vælger man R.

5: Windows udfører nu en ny installation; men med bevarelse af næsten alle tidligere indstillinger
og med bevarelse af alle almindelige data.

6: Man bliver under installationen bedt om CD-Key igen.

Herefter skulle Windows XP forhåbentligt være klar igen.

Se endvidere:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : hj3

Dato : 28-03-03 12:19

Min XP havde samme problem, det gik i orden af sig selv efter en opdatering, (Windows update).
mvh hj3.

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 28-03-03 20:47

Tak for svaret strarup.
Der er Logitech ITuch tastatur og mus jeg har, jeg har også talt min forhandler, der godt kendte problemet, jeg havde forsøgt
en opdatering af softwaren, hvis det ikke bli´r gjort rigtigt, kan de problemer opstå med luk og genstart.

Også tak for de gode forslag og links der har været i besvarelserne fra kandu brugere.

Mvh.

tadeo