/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Geologiske kredsløb
Fra : Camilla100
Vist : 1807 gange
100 point
Dato : 12-01-09 20:27

Hej

Mit spørgsmål drejer sig om det geologiske kredsløb, især dannelsen af bjergarter.

Varmen der er med til at omdanne bjergarter står et sted beskrevet som: " Energien i processerne er varme, der stammer fra radioaktive stoffers spaltning i Jordens indre." Er der nogen, der kan forklare, hvad radioaktive stoffer har med varmen i Jordens indre at gøre, og hvilke radioaktive stoffer der er tale om. Jeg forstår ikke selve processen med de radioaktive stoffer

Hilsen Camilla.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 12-01-09 21:38

Meget af varmen i jordens indre antages at stamme fra henfald af radioaktive isotoper. Kig mere her:

http://www.newscientist.com/article/mg18725103.700

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-09 21:44

Der er så ikke tale om den mest kendte radioaktive proces hvor Uran spaltes: Fission, men Fussion.

Se her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fussion

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 12-01-09 21:52

Nej. Fusion og Fission er noget andet.

Fission er når atomet spaltes af noget, der rammer det. Fusion er når to partikler tvinges sammen og herved afgiver energi.

Henfald er når et ustabilt atom afgiver en partikel så at sige af sig selv.

Efter en fissionsproces vil det spaltede atom typisk henfalde, da det er blevet ustabilt.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 13-01-09 07:07

Jorden kan takke henfaldet af radioakive grundstoffer med lange halveringstider for dens varme indre. (måske skyldes noget af varmendannelsen, størkning af flydende metaler som jern og nikkel - men dette vides vist ikke med sikkerhed).
Jorden har slet ikke størrelsen til at danne fusions-reaktioner af lette atomkerne i dens indre - det nummer kan den store gasplanet Jupitor heller ikke prestere.

Der findes en lang række grundstoffer der har isotoper med meget lange halveringstider, men mit bud på de vigtigste er:

Uran (primært Uran-238)
Thorium-232
Kalium-40

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 13-01-09 07:12

Når et radioaktivt stof henfalder dannes der meget varme - det udnyttes f.eks. i et atomkraftværk. Samtidig omdannes stoffet fra et grundstof til et andet. Det nye grundstof kan være stabilt eller radioaktivt og i sidste tilfælde kan det dermed omdannes endnu et nyt grundstof.