/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kølemiddel på varmepumpe
Fra : Jimmi_S
Vist : 10201 gange
200 point
Dato : 12-01-09 17:55

Jeg har en varmepumpe men den varmer ikke det den skal. Jeg tror den mangler kølemiddel har nemlig hørt andre med samme problem og det hjælp at få en servicearbejde ud og fylde den op. Desværre koster det bare over 1000 kr. Ville høre om der var nogen der ved, om det er noget man kan gøre selv. Ved at man selvfølelig skal ha en vakuumpumpe men hvordan det præcis forgå er jeg ikke helt sikker på. Håber der er nogen der ved noget ellers må jeg jo ha fat en servicemand.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-01-09 18:00

Der skal for så mange penge udstyr til at det er langt billigst at ringe efter en køleteknikker.

En servicemand duer ikke.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-01-09 18:01

Det kan du ikke selv gøre.
Du skal ringe efter en specialist, en kølemontør.
Jeg har selv haft en varmepumpe til hele huset i over 20 år.

hawaii7

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-09 18:22

Det kan gå helt galt for dig hvis du ikke ved nok om køleanlæg.................................. så bliver de 1000 nok pebernødder.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 12-01-09 20:36

Hvis det er en billig kineserpumpe er det slet ikke sikker den kan lave noget som helst med det vejrlig vi har nu. Og kølearbejde er ikke gør det selv. Du kan ikke købe kølemiddel, hvis ikke du kan fremvise et kmo nr. Og det tager omkring 4 år at få! Og koster det 1000 dask er det jo det. Men dit næste problem kan være ret stor ulyst til at reparere og fejlsøge (hvis det er en billig kineserpumpe) og under næsten alle omstændigheder vil du nok blive bedt om at underskrive en ansvarsfraskrivelse, idet kølefirmaer simpelthen ikke gider blive hængt op på den til tider katastrofale ringe kvalitet nogle af disse anlæg har. Desværre er intet i denne verden entydigt, og nogle kinesere virker faktisk slet ikke så tosset, men hovedparten er noget lort. Endvidere har man for ikke så længe siden forbudt selvmontager af sådanne anlæg, hvilket tidligere har været årsag til temmelig massive kølemiddeludslip (igen er der en årsag til at folk skal uddannes til det de laver).

Kommentar
Fra : Jimmi_S

Dato : 12-01-09 20:56

Tak for de hurtige svar. Lyder som om det bare er at få fat i en køleteknikker. Har hørt at hvis kobberrørene bliver varme er det tegn på at den mangler kølemiddel, passer det?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-09 21:10

Ikke nødvendigvis. Men hvis der havde været et skueglas, og der havde været skum i dette, havde det været kølemiddelmangel.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-09 21:11

Men er det en gør det selv montage, er chancen for kølemiddelmangel over 90%.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-09 21:13

Er varmepumpen med 407C bør den resterende fylding aftappes og komplet ny fyldning påfyldes. Gliden er for stor på 407 til at du kan efterfylde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-09 21:14

Snakker vi lynkoblinger er fejlen der.

Kommentar
Fra : Jimmi_S

Dato : 12-01-09 21:21

"Ikke nødvendigvis" ? Det vil sige at det kan godt være tegn på det eller?
Nej det er ikke lynkoblinger.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-09 21:24

Kun et manometersæt kan fortælle noget. Resten er gætterier.

Ikke lynkoblinger så, er det slange? Hvis skidtet er udført af en autoriseret skal du have fat i ham. Så er det jo en reklamation. Og de fleste mærkevarer (ikke via Bilka) sælges med 5 års totalgaranti!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-09 21:27

Og snakker vi en inverter (trinløs) bør du køre på "locked omløbstal" eller er det ikke til at stole på noget som helst.

Men vi mangler stadig:

Er det et gør det selv anlæg?

Hvilket fabrikat?

Hvilket kølemiddel?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-09 21:30

Snakker vi et 1995,- anlæg så glem det. Pil det ned og forsøg at reklamere. Men ret beset bør du søge kølemidlet hjem, hvilket du jo nok ikke kan (hvis det er tabt).

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-01-09 09:24

Kølemøntør, jeg har lige brugt en til 385,00 kr. i timen + moms. Det skal siges at han bor 4 km. fra mig, så der var ingen kørsel. Hvad fabrikat et den du har.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-09 09:46

Netop KJ, men har den nu tabt et kilo og det tager en times tid hedder regningen

KMO afgift 198,-
1 kg 410 495,-
1 time 385,-

Samlet 1078
Moms 269,50

At betale 1347,50

R407c er lidt billigere, men der SKAL resterende del af fyldningen af. Og har den tabt så meget, så det er en ommer (også 410a) skal der først nitrogen på så du kan finde hvor den er utæt. Dernæst tomsuges og så fyldning på. Gøres dette på en time, er jeg kun glad for det ikke er mit anlæg.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-01-09 12:06

3773, jeg havde ikke problemer med kølemiddel, men "kun" en larmende lyd fra ventilatoren i inverteren, det viste sig at være en resonnans i kabinettet.

Kommentar
Fra : Jimmi_S

Dato : 13-01-09 18:45

Det er et andes (Xirius) anlæg og selvmonteret. Kølemiddel mener jeg hedder R410a.
Nogen der har gode erfaringer med kølemontør i syd/vest sjælland?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-01-09 10:12

Fejl 1: selvmontage. Den er utæt i forskruningerne - det er 99% sikkert. Desuden er selvmontage af den slags forbudt idag (af samme årsag). Fiffet er at forskruningerne skal have en dråbe olie og STRAMMES virkelig hårdt. Men lad nu kølemontøren om dette.

Er det snapkoblinger eller flexible rør, skæres dette af og udskiftes til rigtige kølerør (kobber)

Fejl 2: R410a godt varmepumpekølemiddel, men ligger med et kondeseringstryk på op omkring 30 Bar. Se ovenstående

Kølefirma der exelerer i området hedder Rex, men de tager dæleme ved prismæssigt!

Godkendelse af svar
Fra : Jimmi_S

Dato : 15-01-09 18:42

Tak for svaret 3773.