/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
GROHE køkkenbatteri drypper
Fra : steenfibiger
Vist : 3344 gange
100 point
Dato : 12-01-09 10:30

Mit Grohe Atlanta køkkenbatteri 31826 drypper. Det er den klassiske type hvor man drejer på en kold og en varm hane, som har henholdsvis en blå og en rød plasticmarkeringer. Når jeg rensner sien i luftfiltret er der mange småsten i nettet. Er det også disse småsten inde i køkkenbatteriet der gør at vandhanen drypper? Skal jeg blot rense spindele, kartouche eller skiver? eller købe nye. Hvordan får jeg lettest grebene af? Hvordan løsner jeg den lille blå og den lilel røde plastskive? som jeg gætter på er adgangsvejen!
Hvor kan jeg købe de nødvendige reservedele til denne GROHE vandhane? Det er ikke en Hans Grohe vandhane!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-09 10:46

Citat
Er det også disse småsten inde i køkkenbatteriet der gør at vandhanen drypper?

Kan det være hvis de sætter sig i hanepakningen....

De farvede skiver er sandsynligvis blot "presset" ned i en fordybning - de burde kulle fjernes med en lille skruetrækker, eller endnu bedre en kraftig sugeprop (og trækkes ud)...

Bagved sidder sikkert skruen der holder hanen..

Citat
Hvor kan jeg købe de nødvendige reservedele til denne GROHE

Byggemarkeder...

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 12-01-09 10:51

Citat
Hvordan løsner jeg den lille blå og den lilel røde plastskive? som jeg gætter på er adgangsvejen!

Indrømmer-kender ikke din hanetype.
Sidst jeg skulle skille en,troede jeg også der var en skrue under plastikpropperne(det var der på min gamle).
Prøv at trække op i hanen,det kan være den kun sidder fast i nogle strålet.
Mulighed nr.2
Luk for vandet,tag en svensknøgle,læg en klud omkring hanen,løsne omløberen på hanen.
vvdriver

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 110 point
Dato : 12-01-09 11:12

Du skal skifte indmaden. De småsten som du fanger i perloratoren vil helt givet have indflydelse på at de kan rides eller skære i pakningerne og derved blive utætte over tid.

Det bedste du kan gøre at finde ud af hvilken model du har og derefter bestille et pakningssæt til den. Når du får pakningssættet er der en vejledning med, hvordan man skiller/samler vandhanen. Der er også sandpapir på en speciel rulle med som skal bruges til forberedelsen af det nye pakningssæt.

Du kan købe pakningssættet på nettet, hvis du ikke har mod eller gider rode med det, kan du selvfølgelig ringe til den lokale VVS mand, og få ham til at bestille reservedele og få ham til at ordne det. Det tager ham ikke 10min at skifte.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-01-09 11:48

Det batteri du omtaler kan ses her:
http://www.grohe.dk/s/21_15719/page/modules/matrix/matrix.php?&child=kitch_findfaucet&base=kitch&A407=G011_G012_G013_G014&A427=005&autosearch=true&mode=normal
hvis du så klikker på din model får du mulighed for at se batteriet i en eksploderet tegning, her kan du se selve spindelen som skal have nye pakninger - hvis det skal gøres rigtigt må du investere i en vandhanefræser eller lade din lokale VVS-mand ordne det. Brug IKKE sandpapir og lignende fusk-metoder, det skader mere end det gavner.
Sædet skal fræses af så det bliver fuldstændig plant, og der isættes en ny pakning ........ vupti - problemet er løst.
Hvis du har mod på selv at klare det, så kan en vandhanefræser af den billige model købes hos T.Hansen for omkring 100- kr, pakninger kan fås i det lokale byggemarked. Håndtagene kan trækkes op, når du har fjernet den lille skrue i midten - midterringen kan løftes op, med forsigtighed, med en lille spids kniv, eller en meget lille skruetrækker - tag en smule af gangen flere steder rundt, så undgår du at lave mærker.
Ellers er det en lille hurtigt overstået opgave for din lokale VVS-mand, han har både fræseren og de rigtige pakninger.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-01-09 11:56

Når du klikker på ovenstående link skal du lige scrolle ned på siden og klikke på model 31826 så får du muligheden for at åbne en eksploderet tegning, hvor du kan se alle dele.
Det var ikke T.Hansen med vandhanefræseren, men i stedet Harald Nyborg hvor du kan få en billig udgave, endda med et pakningssortiment som tilbehør:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2674&Grp=&n=10
så hvis du selv har mod på det, så er det en billig mulighed.
hilsen
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 12-01-09 13:02

Tak for svaret thulin. Tak, det lød lidt for besværligt, så jeg har bedt VVS-manden om at skifte det ved lejlighed.