/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Dampspærre
Fra : bv32
Vist : 6923 gange
100 point
Dato : 11-01-09 16:36

Jeg har et gammelt hus (1947) og vil gerne fjerne træloftet i badeværelset (stueetagen) og erstatte det med et gipsloft. Mine spørgsmål er:

Skal jeg bruge dampspærre? (ovenover er der 1. salen af huset, gulvet er isoleret, men der er ikke dampspærre)
Skal jeg bruge vådrumsgipsplader?
Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-01-09 16:45

ja brug dampspærre

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-01-09 16:48

ja brug vådrumsgipsplader

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 11-01-09 16:51

Og vådrumsgibsplader!

Udluftning! Helst mekanisk. Du kan få den tidstyret, den tager lugten af prut, og fugtstyret, den tager fugten,
Du kan også få vetilatorene med begge egenskaber.

Bjørn

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 11-01-09 16:59

Det kommer an på om det er i vådzone eller ej.
Det kommer også an på dine ønsker, pengepung, husets konstruktion mm. Så lad lige være med at følge råd herindefra

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 11-01-09 17:21

jomfruane:

Må jeg lige høre hvorfor du optræder på siden, da du er imod denne form for kommunikation. Det bliver jeg da lidt træt af at læse.

- Der bliver desuden skrevet badeværelse (ikke Toilet) - så går folk vel udfra at det er våderum.... Man må da selv vælge om man vil tro på om det er en troværdig kilde.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 11-01-09 17:31

Tak skæbne - endnu en bedrevidende fidus der skal oppe sig på andres bekostning....

Er fagperson og giver gode råd hvor jeg mener de er velplaceret. Du er velkomen til at være uenig, men du er saftsusemig ikke velkommen til at udtale dig om hvem jeg er eller hvilke meninger jeg har.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 11-01-09 17:53

Det var nu ikke for at være på nakken af nogen. Jeg kan også have en dårlig dag.

Citat
"Er fagperson og giver gode råd"

Så giv da bv32 nogle gode råd om emnet.

Citat
"du er saftsusemig ikke velkommen til at udtale dig om hvem jeg er eller hvilke meninger jeg har"

Citat
"Så lad lige være med at følge råd herindefra"

Det modsiger vel lidt sig selv.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 11-01-09 17:59

Afmelder...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-01-09 18:05

...mangler bare et godt råd fra en tresårig med ingeniørmæssig baggrund ! Så er den virkelig gående!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-01-09 23:48

Nej, du må ikke bruge en dampspærre bag gipsplader i et badeværelse.

I vådrum med brug af gipsplader skal bruges en fugtspærre uden på beklædningen, altså på vægge/loft ind mod rummet.

Der skal påsmøres "gummihud" der forhindrer fugt i at trænge ind i gipspladerne.

http://www.willesen.dk/Shop/info.htm?id=W2040

Citat
Ikke i badeværelset
Badeværelser er ofte omgivet af lette skelet-ydervægge. Lad det være slået fast med syvtommersøm: Der må ikke placeres en dampspærre bag pladerne i disse vægge.

Den indvendige tætning i form af vinylbeklædning eller fliser virker som dampspærre, og to dampspærrer er bandlyst. Skulle der sive fugt gennem en lille sprække i den første, bliver fugten jo lukket inde mellem indvendig beklædning og den yderste dampspærre.

Resultat: Pladerne vil efterhånden gå i opløsning.

http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=137&a=545

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 12-01-09 08:54

Ja, jeg ved godt at der skal bruges et vådrumsmembran til gulve og vægge, men gælder det også for loftet?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-09 12:59

Citat
Ja, jeg ved godt at der skal bruges et vådrumsmembran til gulve og vægge, men gælder det også for loftet?

Det kommer an på.......hvis der er separat brusekabine skal det være deri...og så behøves ikke i resten af rummet, men hvis vanddamp fra bruser/badekar har "adgang" til hele badeværelset skal der være vådrumsmembran i hele rummet.......varm vanddamp søger opad

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 12-01-09 16:01

Nu er jeg ikke mest kompetent til at give faglige råd, men tænker damp lægger sig under hele loftet i et rum hvor der er damp. Derfor bruger man vådrumsgipsplader i badeværelset.

Jeg er ikke bekendt med at der skal være dampspærre i badeværelses loft. men synes ikke det lyder logisk, med mindre, I i jeres familie ofte sprøjter op i loftet. Men rundt i kanten mellem loft og væg vil nok ikke være nogen dårlig ide.

Venligt Rosalil

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 12-01-09 16:08

Våd zone og fugtig zone
Et vådrum kan ifølge bestemmelserne deles op i to zoner: en våd og en fugtig.

Vådzonen omfatter den del af rummet, der jævnligt udsættes for direkte vandpåvirkning, og her stilles de strengeste krav til konstruktioner, materialer og eventuelle overfladebehandlinger. Vådzonen omfatter altid hele gulvet, de nederste 10 cm af alle vægge, vægge omkring badekar og håndvask med brusearmatur samt vægge i og omkring bruseniche. I små vådrum med et gulvareal på mindre end 3,25 m2 eller med en bredde på mindre end 1,6 m er alle vægge omfattet af vådzonen, da det i så lille et badeværelse er svært at undgå at sprøjte vand på væggene.

Den fugtige zone omfatter alle vægområder uden for vådzonen. Her er kravene til materialer og overflader knap så strenge som i vådzonen, men dog noget skrappere end i boligens andre rum, da der stadig vil være tale om en stor påvirkning af vand og fugt.

Jeg synes du skulle se lidt på denne side.
http://www.bolius.dk/viden/fakta/love-og-regler/om-og-nybygning/love-og-regler-om-badeverelser#hvilke-love-og-regler

Kommentar
Fra : Koluda_Byg

Dato : 14-02-09 12:20

Der skal IKKE bruges damspærre i loftet med mindre der er uopvarmet loftrum oven over.

Og der skal IKKE bruges vådrumsgips på loftet, men alm. gipsplader.
Loftet er ikke vådzone og skal derfor ikke behandles som vådzone.