/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sprinklervæske
Fra : metalfaust
Vist : 3670 gange
45 point
Dato : 11-01-09 14:11

Jeg har købt en spinklervæske i Tyskland (-70 grader). Kan jeg uden videre hælde den i beholderen i motorrummet, selv om jeg derved blander den oveni resterne af min tidligere sprinklervæske? Jeg er ikke en haj ud i biler osv., men det burde vel være ok at gøre?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-01-09 14:14

Ja - men skal du bare køre her i landet så fortynd den.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 11-01-09 14:23

Det er vel ikke nødvendigt? Desuden er der jo faktisk ret koldt (godt nok langt fra tocifrede frostgrader) plus min bil holder aldrig i garage.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-01-09 14:25

Du kan sagtens hælde 50 % vand i ...altså fortynde det så du får dobbelt så meget

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 11-01-09 14:28

Jo... men så har jeg bøvlet med at skulle skaffe en beholder osv., og alt det gider jeg ærlig talt ikke bruge kræfter på. Jeg er meget doven anlagt Så summasummarum kan jeg godt bruge det i den form det er med minus 70?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-01-09 14:34

JA hæld det bare i.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-01-09 14:40

Men skæld os ikke ud når du ikke kan se ud af din fedtede forrude.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-01-09 14:44

Jeg gad egentlig vide hvad den frostvæske er lavet af, for selv rent sprit fryser ved -40 grader, så det må være noget syntetisk.

Jeg har været med til at eksperimentere med væsker og fedt, som blev frosset ned til under -80 grader.
De fleste komponenter bliver ubrugelige under de -40 grader. Her er der kun de fuldsyntetiske der kan komme længere ned, og samtidig bevare viskositeten. Men så koster de også en hel "bondegård med besætning og malkeskammel"

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-01-09 14:50

Citat
Jo... men så har jeg bøvlet med at skulle skaffe en beholder osv.,

Er det ikke bare et spørgsmål om at KUN hælde det halve på og event. tage ne kande vand med i den anden hånd så skal du kun rende en gang.

Hvis du ikke gider det sååååå ja
Citat
Jeg er meget doven anlagt

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 11-01-09 15:16

Nå ja, kan selvfølgelig bare supplere med en kande vand Er det bare halv halv (afhængig af væskens frostgradeniveau)?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-09 15:27

Citat
Jeg har købt en spinklervæske i Tyskland (-70 grader).

Det er da næsten "rent" ethanol.... (fryser ved ca. -120 grader)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-01-09 15:33

Kølevæske er glycol og for at glycol virker skal det blandes med vand. Men mange at de præparater man køber idag, de er allerede blandet med vand. Der er ingen glycoler der kan fungerre uden vand og skal blandes i min 1:2 ellers virker det ikke. HVIS DU BRUGER KONCENTRERET GLYCOL I DIT KØLESYSTEM MINDSKER DU VARMEUDLEDNINGSGRADEN, DA GLYCOL ER VÆSENTLIG DÅRLIGERE VARMELEDER END VAND. mEN KIG PÅ VAREDEKLARATIONEN SÅ KAN DU SE OM DET ER KONCENTRERET

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-01-09 15:34

Åhh store bogstaver

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-01-09 15:34

Citat
Er det bare halv halv

Ja det er....er du også for doven til at lukke her ???

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-01-09 15:35

Det måjeg prøve Refi, Vi bruger det ude på mit arbejde, og får det hjem i 200 liter tromler.
Det brænder for øvrigt udemærket!

Kommentar
Fra : pims

Dato : 11-01-09 15:38

Husk på, at sprit kan være hård ved gummilisterne. Hvis der ikke er tilsat blødgøringsmidler i, som forhindrer dette, bør du fortynde det.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-01-09 15:39
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-01-09 15:40

Åhh snakker vi om sprinklervæske, ups min fejl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-09 15:48
Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-01-09 15:51

Pims
Citat
Husk på, at sprit kan være hård ved gummilisterne

Mener du ikke gummerne SKÅL

Kommentar
Fra : pims

Dato : 11-01-09 16:45

Jo, også det

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-01-09 16:47

sprinklervæske laves med isopropanol (IPA) ikke med ethanol , der i dagligtale kaldes sprit.

I øvrigt er der gået fuldstændig inflation i praleriet med frostbeskyttelsen af de produkter man normalt køber. De er mest vand og begynder at fryse ved nogle få frostgrader uanset hvad der står på dunken.
Man kan komme karburatorsprit i . Det er ren IPA, bortset fra lidt farvestof.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-01-09 17:59

Bare spørg Transor, der som sædvanligt har 10% ret, idet IPA er 10% ethanol. Ethanol anvendes til at denaturere propylen således ingen fristes til at lave GIN af IPA'en. Som sædvanligt har Transor lidt ret, derhen at -70 grader med spritvand er svarende til bil-stereowatt. Glem dem, og oplys blandingen. Så skal vi fortælle hvad det er frostsikret til.

Du glemte at gooogle Transor, og gættede istedet!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-01-09 18:02

....og svar på det allerførste spørgsmål: JA, men muligvis kan du med fordel blande lidt vand i. Afhænger hvordan det er blandet!

Kommentar
Fra : pims

Dato : 11-01-09 19:43

Jeg lever af at blande sprinklervæske.
Jeg har testet vores blandinger i en dybfryser. De blandinger der skrives til at holde til -21c
holder til væsentligt mere. Den sprit vi bruger, er Ethanol tilsat MEG og 5% vand og vist også ca. 2% Glycol. Den er en del billigere end ren sprit, både i indkøb told, da den ikke kan bruges til prod. af spiritus. Man kan sagtens bruge karburatorvæske, der er bare ikke noget økonomi i det.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 11-01-09 20:22

Tak for de mange input. Er kun glad for at kunne bidrag til diskussion! Jeg har nu set lidt nærmere på sprinklervæsken og det viser sig at være et koncentrat bestående af bl.a. alkohol og glykol. På brugsfortegnelsen står der, at det ufortyndet er = -70; 1:1 = -21 og 1:2 = -12. Dvs., at jeg skal blande op 1:1, eller hur?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-09 20:23

Ja....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-09 03:27

Ja det skal blandes med vand. 1 del koncentrat + 2 dele vand. Så skulle det være frostsikret til -21 som er det sædvanlige i DK.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 12-01-09 07:51

Du mener vel 1 dl spinklervæske og 1 dl vand (der står 1:1 = -21 på dunken)?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-09 11:39

Ja halv af hver

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 45 point
Dato : 12-01-09 12:49

Citat
Du mener vel 1 dl spinklervæske og 1 dl vand (der står 1:1 = -21 på dunken)?

Se lidt højere oppe
Det skrev jeg for læææææænge siden ik' ???

Godkendelse af svar
Fra : metalfaust

Dato : 14-01-09 17:34

Tak for svaret piaskov.