/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Sprinklervæske
Fra : metalfaust
Vist : 3670 gange
45 point
Dato : 11-01-09 14:11

Jeg har købt en spinklervæske i Tyskland (-70 grader). Kan jeg uden videre hælde den i beholderen i motorrummet, selv om jeg derved blander den oveni resterne af min tidligere sprinklervæske? Jeg er ikke en haj ud i biler osv., men det burde vel være ok at gøre?


 
 
Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 11-01-09 14:14

Ja - men skal du bare køre her i landet så fortynd den.

Kommentar
Fra : metalfaust


Dato : 11-01-09 14:23

Det er vel ikke nødvendigt? Desuden er der jo faktisk ret koldt (godt nok langt fra tocifrede frostgrader) plus min bil holder aldrig i garage.


Kommentar
Fra : piaskov


Dato : 11-01-09 14:25


Du kan sagtens hælde 50 % vand i ...altså fortynde det så du får dobbelt så meget

Kommentar
Fra : metalfaust


Dato : 11-01-09 14:28

Jo... men så har jeg bøvlet med at skulle skaffe en beholder osv., og alt det gider jeg ærlig talt ikke bruge kræfter på. Jeg er meget doven anlagt Så summasummarum kan jeg godt bruge det i den form det er med minus 70?


Kommentar
Fra : granner01


Dato : 11-01-09 14:34

JA hæld det bare i.

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 11-01-09 14:40

Men skæld os ikke ud når du ikke kan se ud af din fedtede forrude.

Kommentar
Fra : severino


Dato : 11-01-09 14:44

Jeg gad egentlig vide hvad den frostvæske er lavet af, for selv rent sprit fryser ved -40 grader, så det må være noget syntetisk.

Jeg har været med til at eksperimentere med væsker og fedt, som blev frosset ned til under -80 grader.
De fleste komponenter bliver ubrugelige under de -40 grader. Her er der kun de fuldsyntetiske der kan komme længere ned, og samtidig bevare viskositeten. Men så koster de også en hel "bondegård med besætning og malkeskammel"

Kommentar
Fra : piaskov


Dato : 11-01-09 14:50


Citat
Jo... men så har jeg bøvlet med at skulle skaffe en beholder osv.,


Er det ikke bare et spørgsmål om at KUN hælde det halve på og event. tage ne kande vand med i den anden hånd så skal du kun rende en gang.

Hvis du ikke gider det sååååå ja
Citat
Jeg er meget doven anlagt


Kommentar
Fra : metalfaust


Dato : 11-01-09 15:16

Nå ja, kan selvfølgelig bare supplere med en kande vand Er det bare halv halv (afhængig af væskens frostgradeniveau)?


Kommentar
Fra : refi


Dato : 11-01-09 15:27

Citat
Jeg har købt en spinklervæske i Tyskland (-70 grader).


Det er da næsten "rent" ethanol.... (fryser ved ca. -120 grader)

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 11-01-09 15:33

Kølevæske er glycol og for at glycol virker skal det blandes med vand. Men mange at de præparater man køber idag, de er allerede blandet med vand. Der er ingen glycoler der kan fungerre uden vand og skal blandes i min 1:2 ellers virker det ikke. HVIS DU BRUGER KONCENTRERET GLYCOL I DIT KØLESYSTEM MINDSKER DU VARMEUDLEDNINGSGRADEN, DA GLYCOL ER VÆSENTLIG DÅRLIGERE VARMELEDER END VAND. mEN KIG PÅ VAREDEKLARATIONEN SÅ KAN DU SE OM DET ER KONCENTRERET

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 11-01-09 15:34

Åhh store bogstaver

Kommentar
Fra : piaskov


Dato : 11-01-09 15:34

Citat
Er det bare halv halv

Ja det er....er du også for doven til at lukke her ???

Kommentar
Fra : severino


Dato : 11-01-09 15:35

Det måjeg prøve Refi, Vi bruger det ude på mit arbejde, og får det hjem i 200 liter tromler.
Det brænder for øvrigt udemærket!

Kommentar
Fra : pims


Dato : 11-01-09 15:38

Husk på, at sprit kan være hård ved gummilisterne. Hvis der ikke er tilsat blødgøringsmidler i, som forhindrer dette, bør du fortynde det.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 11-01-09 15:39
Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 11-01-09 15:40

Åhh snakker vi om sprinklervæske, ups min fejl

Kommentar
Fra : refi


Dato : 11-01-09 15:48
Kommentar
Fra : severino


Dato : 11-01-09 15:51

Pims
Citat
Husk på, at sprit kan være hård ved gummilisterne

Mener du ikke gummerne SKÅL

Kommentar
Fra : pims


Dato : 11-01-09 16:45

Jo, også det

Kommentar
Fra : transor


Dato : 11-01-09 16:47

sprinklervæske laves med isopropanol (IPA) ikke med ethanol , der i dagligtale kaldes sprit.

I øvrigt er der gået fuldstændig inflation i praleriet med frostbeskyttelsen af de produkter man normalt køber. De er mest vand og begynder at fryse ved nogle få frostgrader uanset hvad der står på dunken.
Man kan komme karburatorsprit i . Det er ren IPA, bortset fra lidt farvestof.

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 11-01-09 17:59

Bare spørg Transor, der som sædvanligt har 10% ret, idet IPA er 10% ethanol. Ethanol anvendes til at denaturere propylen således ingen fristes til at lave GIN af IPA'en. Som sædvanligt har Transor lidt ret, derhen at -70 grader med spritvand er svarende til bil-stereowatt. Glem dem, og oplys blandingen. Så skal vi fortælle hvad det er frostsikret til.

Du glemte at gooogle Transor, og gættede istedet!

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 11-01-09 18:02

....og svar på det allerførste spørgsmål: JA, men muligvis kan du med fordel blande lidt vand i. Afhænger hvordan det er blandet!

Kommentar
Fra : pims


Dato : 11-01-09 19:43

Jeg lever af at blande sprinklervæske.
Jeg har testet vores blandinger i en dybfryser. De blandinger der skrives til at holde til -21c
holder til væsentligt mere. Den sprit vi bruger, er Ethanol tilsat MEG og 5% vand og vist også ca. 2% Glycol. Den er en del billigere end ren sprit, både i indkøb told, da den ikke kan bruges til prod. af spiritus. Man kan sagtens bruge karburatorvæske, der er bare ikke noget økonomi i det.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : metalfaust


Dato : 11-01-09 20:22

Tak for de mange input. Er kun glad for at kunne bidrag til diskussion! Jeg har nu set lidt nærmere på sprinklervæsken og det viser sig at være et koncentrat bestående af bl.a. alkohol og glykol. På brugsfortegnelsen står der, at det ufortyndet er = -70; 1:1 = -21 og 1:2 = -12. Dvs., at jeg skal blande op 1:1, eller hur?


Kommentar
Fra : refi


Dato : 11-01-09 20:23

Ja....

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 12-01-09 03:27

Ja det skal blandes med vand. 1 del koncentrat + 2 dele vand. Så skulle det være frostsikret til -21 som er det sædvanlige i DK.

Kommentar
Fra : metalfaust


Dato : 12-01-09 07:51

Du mener vel 1 dl spinklervæske og 1 dl vand (der står 1:1 = -21 på dunken)?

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 12-01-09 11:39

Ja halv af hver

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 45 point
Dato : 12-01-09 12:49


Citat
Du mener vel 1 dl spinklervæske og 1 dl vand (der står 1:1 = -21 på dunken)?

Se lidt højere oppe
Det skrev jeg for læææææænge siden ik' ???

Godkendelse af svar
Fra : metalfaust


Dato : 14-01-09 17:34

Tak for svaret piaskov.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407938
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste